Omega 3
Jag har nu varit vegetarian i drygt två veckor och planerar att fortsätta med det resten av livet. Min mamma stödjer det till fullo, men hon vill gärna att jag ändå ska äta lax för att få i mig omega 3. Jag vill helst inte det, och undrar om det finns något alternativ till fet fisk.

En av de tre omega fetterna finns i vegetarisk kost, de andra två kan kroppen tillverka själv. Det kan vara lite tricky men om man tänker på att alltid steka i rapsolja, eller äta en del linfrön i sin mat (ex krossade linfrön i gröt) så klarar man det bra. Även ha kallpressad rapsolja eller linfröolja i dressing etc. Då får man i det man behöver.
Okej, tack! :) en gång när jag läste på en linfrö-förpackning, har jag för mig att det stod att man måste koka eller tillreda det på annat sätt (kommer inte riktigt ihåg) för att få fram näringsämnena. Jag måste ha uppfattad det fel, för det kan väl inte stämma..?
Joo, jag har sett sådana tillskott, men de verkar svåra att få tag på. Finns de på vanliga stormarknader?

…och för den late finns det linfröoljekapslar, precis som det finns fiskoljekapslar… :) de flesta av dessa har dock gelatinhölje, men det finns med vegetabiliskt också!!
Det finns också ett helt veganskt kosttillskott som heter V-pure och som innehåller både DHA och EPA. Fettsyrorna utvinns direkt ur alger (istället för att gå omvägen via fisken som äter algerna) och är på så vis ett miljövänligare alternativ än fiskolja även för blandkostare. Det finns ännu ingen återförsäljare i Sverige men det går snabbt och enkelt att beställa från England.
Kallpressad raps-, lin- och tistelolja är bra källor också men då får man som sagt förlita sig på kroppens egen förmåga att omvandla dessa till DHA och EPA. Denna förmåga är inte riktigt utredd och kan variera från individ till individ. Men uppenbarligen fungerar det ju för många!

Linfröolja ska ju innehålla omega 3 och andra nyttigheter. Det finns en billig sort att köpa på coop konsum. Den heter "biofood linfröolja, kallpressad, ekologisk ", 250 ml ca 30 kr. På flaskan står att den innehåller 58% omega 3/100g.
Den innehåller också omega 6 och omega 9.
#6 Här ifrån har jag beställt: http://www.water4.net/