Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 4075 ggr
Kattmynta
0

Mjölk, mjölk, mjölk...

Hej,

Jag vill hitta ett altenativ till vanlig komjölk, mjölk är ju till för kalven…

Men.. Men, har inte lyckats byta än. För jag hittar inget som smakar bra!

Provat Gogreen sojamjölk, den blev jag faktiskt besviken på. Smakade inte alls något bra. Har även provat havremjölk, vilken sort minns jag inte dock. Smakade… havre och vatten. Flört

Såg recepten på mjölk har i forumet som jag tänkte testa, men har ni något tips på färdigmjölk? Märke bla. Alla tips mottages på mumma-mjölk!

/S

svartelbas
0

jag hade jättesvårt att gilla växtmjölk i början, men efter ett tag vande jag mig och blev rent utav sugen på sojamjölk ibland… men första gången jag smakade det tyckte jag det var rätt äckligt, däremot har det alltid funkat i matlagning och så. vissa tycker att de sötade varianterna är godare, själv tycker jag de blir för sliskiga. det enda tips jag har är alpros choladmjölk, som är to die for. fast det är ju mer som godis än mjölk… :) i övrigt kan du ju prova byta mjölk och grädde i recept mot växtersättningar och smaka dig fram!

Casiopeia
0

Jag som varit mjölkallergiker sen jag var liten är kanske fel person att svara, då jag kanppt vet hur "riktig" mjölk smakar och aldrig dricker växtmjölk "rent" ur glas, utan mer har det som en ingrediens i matlagning eller så.

Men de som jag tycker är godast att dricka och som jag tror  är mest lättdruckna för den ovane är: Hemmagjord mandelmjölk, alpro's mjölk, och rice dream. Jag tycker också solhavre är godare än annan havre-mjölk.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

svartelbas
0

#2: sen jag fick reda på att d-vitaminet i solhavre utvinns ur ullfett har jag grymt svårt för det…. :(

Saga85
0

Det kan ta ett tag innan smaklökarna vänjer sig. Men min favorit är Tofulines naturella sojamjölk! Den sötade är inte lika god. GoGreen tycker jag är sådär, och Alpro helt ok. Havremjölk ger jag inget för, det smakar ju som sagt…havre…

mayolica
0

Det finns ju flera olika sortets sojamjölk och havremjölk och dom olika sorterna kan skilja sej endel,så man får sej fram tills man hittar den man tycker bäst om.

Man behöver oxå skaka om havremjölken ordentligt,annars blir det bara blask när man häller upp,det tjocka lägger sej på botten

Så finns det ju oxå rismjölk och kokosmjölk som man kan köpa färdigt.

Nu är inte heller jag rätt person att jämföra något med vanlig mjölk,eftersom jag aldrig har tyckt att den smakar gått och inte alls kan dricka den. När jag fick prova sesammjölk tyckte jag att den var mycket godare,men jag tycker om dom flesta av affärernas mjölkalternativ oxå.

~ mayolica ~

HannaM
0

Tycker du att dom är läskiga skulle du ju kunna byta ut matlagninsmjölken till att börja med, där tycker jag inte att det märks någon skillnad. I te och kaffe tycker jag inte det spelar någon större roll heller men jag gillar inte att dricka "fuskmjölk" med det är ju faktiskt inget som säger att man måste dricka mjölk, det går ju att dricka vatten.

Kattmynta
0

Tack för alla svaren hittils.

Jag är inte längre någon stor mjölkdrickare, men flingor och mjölk kan jag bara inte undvara på morgonen… Ska testa tipsen från er.

Men vill gärna ha fler tips! Vad står på erat frukostbord?

/S

Casiopeia
0

För närvarande äter jag alpro's naturella yoghurt med müsli och skivad banan till frukost.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

VeganGeek
0

OK först måste du släppa tanken på att det skall smaka som komjölk för det gör det inte, men det kan ju vara gott ändå Skrattande

Sen är det mycket en vanesak, jag tyckte sojamjölk var vidrigt när jag först provade nu gillar jag sojamjölk, får väl hålla med om att Alpro är en bra start.

Havremjölk tog också tid, jag drack ICA.s tills jag fick reda på att den inte var vegansk så nu är det Oatley som gäller, dyrare men utan D2… prova gärna Oatelys chokladhavremjölk, tycker inte havresmaken märks på samma sätt där.

Rismjölk tyckte jag o redan från början förutom känslan av att dricka som det kändes väldigt rinning risgrynsgröt Skrattande

Kattmynta
0

Släppa tanken med smak av mjölk har jag inget problem med. Bara det andra jag dricker inte smakar bläa.Flört

Ska absolut prova Alpro nästa gång.

SofiaDalarna
0

Jag tycker bäst om Alpros sötade sojamjölk. Den har tillsatt calcium och vitaminer också. Det finns mjölk med chokladsmak med men den är rätt söt…

kerre
0

go greens soya mjölk var inte alls god! provade en gång och det räckte, lite som de där inlagda kikärtorna med citron de har ush! hemmagjord är godast särskilt soya men som sagt ovan alpros är inte fy skam.

finns vegansk färskost tofuline som är ett hyfsat billigt alternativ att ha på frukostbordet, kräm, yoghurt, och gröt! gröt finns ju i alla varianter blåbär hallon jordgubbar hjortron och med olika sädesslag så det är ju bara att prova sig fram det är inte så tråkigt som det kan verka =)

på mitt frukostbord är det ofta gröt te och hårdbrödmacka med avokado eller hummus men brukar också äta frukost lite senare ca kl 9 annars när det är skoldag blir det bara någon snabbgröt eller en macka i farten påväg till bussen.

Saga85
0

Själv har jag fått dille på att micro frysta hallon. Antingen slänger jag på dem när gröten nästan är klar, eller så tinar jag dem riktigt varma och blandar med alpros naturella yoghurt. Tusen gånger godare än att ta vanlig sockerbombaderad sylt!

mayolica
0

Brukar blanda olika frysta är på gröten,offta jordgubbar och blåbär.brukar skiva jordgubbarna så tinar dom på den varma gröten blåär som är små häller jag ara på,ibland skivar jag oxå upp banan och har på..

~ mayolica ~

VeganGeek
0

#10 Själv hade jag lite problem inte med att släppa tanken på mjölksak på det mer medvetna planet men för att få min hjärna att inte automatiskt tänka "vit vätska den känner jag igen" *förväntar sig komjölkssmak*"

Fast det är kanske bara jag som är lite segFlört

Till frukost just nu äter jag broccolisoppa eller foul (variant på Egyptisk böngryta) men så är jag på väg att börja följa Eat 2 live igen.

Kattmynta
0

Tack för alla svar. Kan inte låta bli att inte småle, jag hade bara tänkt fråga vad för mjölk som står på erat frukostbord.Flört Men det är alltid trevligt med lite tips.

#15 Eat 2 live, vad är det?