Grisar är lika smarta som 3-åriga barn!
Detta hittade jag på en veggosida!
"Goveg.com har listat 10 anledningar till varför man inte ska äta grisar.
Förutom att kött från grisar är en grogrund för flera allvarliga sjukdomar, så kan man även läsa att dom är mycket smartare än hundar och att dom spelar Playstation bättre än 3-åriga barn!
Faktum är att grisar är väldigt känsliga, renliga och kloka djur som bildar komplexa sociala nätverk och har ett utmärkta minne.
Att äta en gris är som att äta din hund.
Eller som skådespelerskan Cameron Diaz uttryckte det efter att ha hört att grisar har samma mentala kapacitet som en treåring: "Att äta bacon är som att äta mitt syskonbarn"
Jag tycker iof att intelligens-argumentet är fjantigt- vad har intelligens att göra med ens förmåga att lida eller ens rätt/vilja att leva? Det borde vara det som styr ens rättigheter, inte hur duktig man är på att räkna ut ekvationer.
Men det är ändå intressant att jämföra dom med hundar eftersom folk ömmar så mycket för det ena djuret men inte bryr sig alls om det andra. Tänk om man höll hundar på samma vis som man håller grisar, hundratals i trånga betongbås utan stimulering, sovandes i sin egen avföring, innomhus hela livet. Vad folk skulle gå man ur huse för att protestera mot djurplågeriet!
Vi har en lag mot att kupera öron och svansar på hundar i sverige, även om det sköts hos en veterinär i en steril miljö med bedövning, sövning, omplåstring coh smärtstillande. Smågrisar får man dock kastrera (måste enligt livsmedelsverket) genom att helt enkelt skära pungen av grisarna direkt vid båset, utan veterinärkompetens, rena redskap, bedövning eller omplåstring. Snipp snapp, slänga tillbaka kultingen och ta nästa. Detta trots att det är en betydligt känsligare del än ett öra eller svans, och grisarna har fullt utvecklat känselsinne.
Det är stor skillnad mellan söta djur och "goda" djur…
Jo och det är därför jag också tar upp detta, för många människor har ju hört att hundar är intelligenta och smarta och folk förstår ofta bättre hur djur lider om dom har högre intelligens.
Jag kan i viss mån hålla med dig ändå.
Och precis som du skriver, tänk om vi behandlade hundar/katter så som vi behandlar grisar, kor, kycklingar!
Vilket liv det skulle bli!

Just det faktum att grisar är så sociala och läraktiga gör det så grymt hur vi oftast låter dem växa upp. Grisar och höns är definitivt de stora förlorarna i dagens djurhållning.
Iofs finns det hundgårdar. Det är inte mycket bättre.
Jag har hört att dem e lika intlegenta som fem åriga barn inte tre?
I kina slaktar man katter o hundar
#5 mm. tyvärr har jag sett en video då dom visar hur.. Och det är fruktansvärt fult.. Man hörde hundar som skällde, katter som skrek, men dessutom, så läste jag att några hundar & katter lyckas "smita" genom att bita eller klösa den så kallade "slaktaren"
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus
Åhgud hundarna blir ju så upprörda sitter i stora burar typ tjugo stycken och väntar sen kommer Mördaren/slaktaren tar hunden och lägger den levandes i en gryta och den e livrädd så den skakar typ och i ett annat klipp stack dem in en kniv i hunden och så börja han blöda och slickade upp blodet på golvet
och led jätte mycket till han dog.. o dem andra hundarna titta på 

#7 Ska man äta djur är ju det minsta man kan begära att de slaktas så smärtfritt det går. Det är illa nog att de blir uppätna. De ska inte dessutom behöva plågas.
#7 Och dem plågas nu och det kommer inte ändras
slakterierna är för stora för att bry sig, dem bryr sig mest bara om pengar.. ska inte dra alla slakterier över en kamm, men dem flesta.. att ens slaktaren kan döda djuret som har panik i ögonen och se det förblöda skakande,..
I kina har dem inget slakthus för hundarna/Katterna ens, hade nog vart lika hemskt ändå, om dem hade det men det är ändå bättre om dem fixar upp det på något sätt..

#9 Slakterierna måste bry sig. De måste följa den lagstiftning som finns precis som alla andra. Sedan är de beroende av att få sina produkter sålda. Om ev. köpare sviker för att de inte gillar verksamheten så förändras/upphör den.
Nej, hur någon kan jobba som slaktare är mer än jag begriper.