Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 6454 ggr
Sarah
0

Dagens mat 2

Startar en ny dagens mat. Den andra är så lång och skriv inte i så mycket längre.

Förm ig blev det lunch av det jag hade kvar i kyl och frys, vilket inte var mycket.

Stekte vitkålsstrimor med morotsskivor, purjolök, ärtskidor, pepperoni, en tomat och vegbacon. En buljongtärning, salt peppar och sambal fick vara kryddor och på med massa havregrädde. Riktigt gott vilket jag inte hade trott ;)

Abico
0

Chili con carne på quronfärs, vita bönor och ris blev det här :)

Hanna 

peaches
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag blev det nudelwok med kikärtsbiffar som jag stod och kladdade ner hela köket med tror jag, men gott blev det :D

Saga85
0

Bidde julrester idag. Senapsgriljerad kålrot med rödbetssallad. Mmm.-.

kerre
0

bjöd på middag till familjen så det blev potatisgratäng med soltorkade tomater havregrädde och kronärtskocka till det marinerad tofu och champinjon röra och massa goda grönsaker blev mycket lyckat =)

Hennum
0

Jag åt först makaroner, morotsbiffar och två mackor, vid 4 tiden ungefär, vaknade 3.

Sedan åt jag kryddig äggröra och en riven morot vid 9 tiden

och lite senare blev det glasstårta! :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Sarah
0

Åh, det där såg mumsigt ut! FÖr mig blev det äggröra och tomater i morse. Nu ska jag ut och åka skridskor.

Sarah
0

Igår skulle jag göra lasagne. Upptäckte att jag inte hade något mjöl att reda såsen på, inte heller tillräckligt med plattor. Så, vi åt upp sojafärsen som skulle vara fyllning som den var istället. Den blev även frukost, tillsammans med en nu redd sås på havremjölk. Till middag blev det tofukorv.

peaches
0

Idag blev den en soppa med skivad potatis,rivna morötter och quorn som vars recept jag hittade på hälsans kök's hemsida :)

peaches
0

Idag blev det så mycket som kikärtsbiffar med bulgur,sallad och en kall sås :) Mumsigt värre

Hennum
0

Jag har inte ätit något riktigt idag utom två mackor med ost och en skål med soygurt och rågfras. Det är för att jag har hjärtesorg. :/

men snart ska ja nog gå och äta lite…

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

insel
0

thaigryta bestående att wokgrönsaker tofu röd curry och kokosmjölk. til det råris

Sarah
0

Idag blev det sojabiff med stekta rivna vitlöksmorötter i tomat och spent till. sjukt gott.

Sarah
0

Till lunch, samma mat som i #0. Jättegott!

kerre
0

Idag har det blivit tofu marinderad vitlök och kokt potatis till middag med ugnsgrillade tomater och lite andra grönsaker mums mums fint att vara hemma lite och bli bjuden på mat :p

Casiopeia
0

Idag blev det en mustig gryta med seitankött, paprika, lök och svamp. Ris, kokt broccoli och lingonsylt till det. Sedan gjorde jag en grymmt smarrig fruktsallad till efterätt- världens mest underskattade dessert, och dessutom nyttig :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
0

#15 Visst är det fantasiskt med fruktsallad! Jag älskar det verkligen. 

Just nu lever jag på te och yoghurt, magen och jag är inte överens riktigt.

Sarah
0

Igår levde jag på sojayoughurt och bär och musli. Till det knäckebröd med tartex och gurka.

Idag har det blivit vitlöksmarinerad tofu med sallad på munggroddar, fänkål, paprika, sockerärtor, ruccola och tomat. Senapsdressing till det.

I morgon har jag tenta så det måste bli smidig mat man kan äta under tiden.

HannaM
0

Sallad med tofu, sockerärtos, paprika, salladslök, champinjoner, zuchini och hel bulgur. Gott!

FeliciaS
0

Dagens lunch - falafel med sallad, majs och knäckebröd. Impulslagning utan fantasi… ;P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Det här åt jag till middag igår. Verkligen jättegott! :)
Ur boken "Vegtariskt" - mat från Trädgårdscaféet slottsträdgården Ulriksdal.

Mvh Felicia

HannaM
0

Hasselbackspotatis med bönbiffar, tzatsiki och vitlöksfrästa champinjoner, paprikabitar och zuchini.

Sarah
0

Wok på grova nudlar och sojaprotein.

Stek vitlök, gul lök och purjo. I med veggobitar och sojaproteinbitar, ös på med sweetchiliså, soya och vitvinsvinäger. I med grönsaker som fänkål sockerärtor och paprika. Sen på med nudlarna. Lägg på grönsakerna sist så de är krispiga och goda när det är dags att äta.

Sarah
0

Makaroner och vgankorv med rivna morötter och dressing.

Sarah
0

Sallad på ruccola, grönsaker, mungbönor, kokta ägg och rödbetor från sommarskörden. Till det senapsdressing och massa olivolja.

Hopi
0

Kokt potatis och små linser.. Ingen inspiration.. Får kolla mera här, så kanske det blir bättre! Flört

HannaM
0

Igår åt jag pannkakor med glass… ligger med influensa och är inte galet hungrig precis. Läängtar tills aptiten kommer igång.

Sarah
0

just nu, snabbnudlar med sojafärs i… ganska äckligt måste jag säga, men snabb bakismat.

maaro
0

Hej!

Jag är ny här.

Igår åt vi rårakor med lingonsylt till middag. Idag blir det tomatsoppa med pasta, mums.

Sarah
0

Välkommen!

Idag blir det bönbiffar med hoummus bönsallad och grönsallad. Till det pepperoni och dressing.

Lunch idag var linsgryta och grov pasta.

maaro
0

#29 Tack!

Bönbiffar mums, det åt vi i helgen.

HannaM
0

en apelsin…. =) blev så ryckigt idag med träningen, hade precis satt i mig popcorn till filmen när jag kom på att jag borde äta för att orka träna och då blev det mackor och nu efteråt apelsin

peaches
0

#29 Har du något bra recept på hoummus??

Sarah
0
Sarah
0
Abico
0

Lunch idag blev falafel och pitabröd med sallad som vi gjorde på hemkunskapen. Killarnas enda kommentar när dom skummat igom receptet "Men, ska det inte vara kött i?!" Härligt grabbar, det kallas vegetariskt ;)
Våra falaflar blev riktigt äckliga *s* Alldeles för mycket lök i, jag får träna på att göra falafel tror jag (A) En perfekt syssla nu när iFokus ligger nere över helgen…

Hanna 

maaro
0

Rårakor till lunch, mackor till kvällen.

Saga85
0

Idag blev det väldigt fantasilöst. Letade fram det som gick att steka. En halv gullök, en bit squash och äggvita (äggulan fick illern). Blev en välkryddad röra med tomat.

Sarah
0

½ liter mango sorbet

HannaM
0
HannaM
0

pytt i panna blir det idag, har rensat kylskåpet på det mesta så nu måste vi handla =)

HannaM
0

och för att göra livet lite roligare så kan jag ju skriva vad som var i pytten

två sojabiffar i bitar, svarta bönor, morötter, potatis, palsternacka, äpple, lök och broccoli

maaro
0

Idag åt jag hemgjord pizza: paprika, annanas, lök, champinjoner, tomat till lunch. Till kvällen blev det pasta och tomatröra.

svartelbas
0

jag har frostat av frysen och hittade två öppna paket sojafärs, så nu står det en stor panna sojafärrsås (aka låtsasköttfärssås!) på spisen…

Abico
0

Tydligen har det flyttat in lite nytt folk i skolköket och det har visat sig inte minst i att det blivit betydligt färre torra grönsaksbiffar ^^
Idag blev det kikärtsgratäng med rotfrukter (tja, morötter i ett par olika färger hade dom i åtminstone..) och potatis - riktigt gott!

Hanna 

HannaM
0

Pasta med avocadosås slinker ner just nu

Saga85
0

Bidde morotsbiff och tomat idag. Och en dammsugare till efterrätt Skrattande

Casiopeia
0

Spenatsoppa med dijonsenap och glutenfri baguette till bidde det här…

maaro
0

Till lunch blev det pasta med tomatsås, enkelt, är sjuk.

Och till middag blev det potatismos, kokt brocoli, kokta färska gröna sparis, oliver, surkål.

maaro
0

Grönskassoppa till lunch gjord på lök, curry, potatis, morot och buljong.

Middag vegpytt: Potatis, morötter, lök, röda linser, ärtor, kantareller, aburgin.

Abico
0

Idag gjorde vi ett antal olika vegetariska/hinduiska rätter på hemkunskapen - riktigt gott det mesta av det :)
Bla. någon linssoppa, curry kikärter och någonting med potatis *s*

Hanna 

Sarah
0

Seitanstrimlor, champinioner och grön paprika stekt och marinerat i vitlöksmarinad. Sallad till det. mums.

kerre
0

fick en fin frukost med morotsbröd avokado och soya röra mackor med chilli och ärtskott till det kiwi, apelsindricka och te =)

lunchen blir fylld sqoush med tomater lök chilli paprika och tomat/tofu/vegansk ost täcke med mackaroner och gurksallad till.

i eftermiddag ska vi göra semlelbullar lite för tidigt men är grymt sugen så imorgon ska vi bjuda på semlor istället för kladdkaka mmmm med soya grädde och massa mandelmassa

aliciia
0

IDag till lunch blir det nog Potatisgratäng och Quorn filér med sås ;D

Sarah
0

Tofukorv och sen vegansk falukorv med sallad. En korvdag mao.

HannaM
0

Äpple och te och en bit choklad… justja, macka med kokt ägg i morse. Måste göra något åt matvanorna, någon som känner en dietist?

Sarah
0

frukost blev knäckebröd med vegpasta liknande tartex och smörgåsgurka. Gjorde en macka till med veg-skinka på, men orkr inte äta den nu..

Abico
0

Jag lyckades med konsten att misslyckas totalt med att värma på ett par vegetariska "köttbullar",potatis och sås i micron ;)
Så det blev pannkakor till lunch, det funkar ju det med ^^

Hanna 

maaro
0

Till lunch rester av pytten och nu till kvällen spenatsoppa.

Sarah
0

Stekt halloumi med rivna stekta morötter. Morötterna stekta tillsammans med rödlök, löjligt mycket vitlök, salt och passerade tomater. Mums mums.

HannaM
0

Jaha, efter allt vimsande hit och dit med spenaten så blev det sesamnuggets med spenat och fetoströra samt sallad på vitkål, tomat, paprika, rödlök och solrosskott.

Sarah
0

Frukost, sojayoughurt med musli och äppelmos.

maaro
0

Till lunch pasta och tomatsås, tomater

Kvällsmat potatisklyftor, sallad, tomat ,oliver, saltgurka.

peaches
0

Idag har det bara blivit lite yoghurt med osötad müsli och en fralla senare på dagen, jag är ganska grymt hungrig just nu ><

HannaM
0

Nudelwok med vitkål, rödlök, paprika, solrosskott, cashewnötter, annanas, sojabönor och kokosmjölk.

Sarah
0
HannaM
0

Spenat och fetaoströra igen, den här gången som pastasås

maaro
0

vegpytten det sista av den till lunch och till kvällen blev det pasta, oliver, svamp, lök, aburginröra.

peaches
0

Jag gjorde mig en tunnbrödsrulle med soyakorv,pulvermos och morötter :D

kerre
0

ikväll blev det dessa till middag blev det dessa hemmagjorda "knutar" med bönfyllning uppstekta med hemmagjorda vårrullar risnudlar sötsur sås och ärtskidor mums mums till efterrätt söta små äpplen och någon slags creme caramel

HannaM
0
Casiopeia
0

Inspirerad av min vän som äter vegansk GI gjorde jag biffar på kikärtor och quinoa idag och åt med sojagräddebaserad senapssås och kokt blomkål. Jättegott, fast biffarna blev lite lösa i konsistensen- svårt att ge dom tuggmotstånd utan att tillsätta potatis eller ägg…

Skrev upp receptet men är inte säker på om jag är tillräkligt nöjd för att vilja dela med mig av det. Men om någon är intresserad av ett recept på väldigt goda men lösa GI-biffar får ni hojta till!

#69 det såg väldigt spännande ut! Har du recept?

Sarah
0

För att få tuggmotstånd brukar jag inte mixa mina bönor så mycket.. ;)

Idag blev det tzaybitar med ungsbakade grönsaker, palsternacka, sötpotatis, morotter rödlök och vitlök. Sallad till det.

FeliciaS
0

Lunch: Pumpasoppa m. creme fraich och bröd

Middag: (inte helt vegetariskt) Gädda m. pressad potatis, morötter, purjolök m.m.

Men i lördags åt jag världens godaste lasagne :D

Mvh Felicia

svartelbas
0

#72; åh fifan vad gott!!

själv körde jag klassikern pasta och tomatsås idag. med kikärtor och oliver i…

kerre
0

javisst det är lite av den halvfabrikerade snabbmaten jag gjorde i helgen (man hinner ju inte laga mat varje dag när det är skola och så :p)

men det var sådanna där tunna ark till vårrullar som man kan köpa i frysdisken (det är femtio ark) stekte upp böngroddar skott champinjoner veganska kycklingbitar som var rullade i sesamfrön. la lite på varje ark och rullade ihop.

knutarna ovan gjordes av samma ark för min vårrulle röra tog slut så mixade svarta bönor med lök olja och en massa spiskummin chilli etc och snurrade ihop dem till knutar =)

rolig snabbmat att värma upp vid middagar etc för der ser finare ut än vad det är jobbigt

HannaM
0
aliciia
0

Idag har jag fått i mej:

1 Cupcake med MASSA Butter cream frosting
cheddar popcorn
och ett litet glas med Otaly choklad dryck

Nyttigt :D

HannaAkutgruppen
0

Mungbönsbiffar med yogurt/äpple/mynta sås. MUMS!

HannaM
0
Sarah
0

samma tzaybitar med rotfrukter som häromdagen. chili till middag igår.

svartelbas
0

nu har jag alldeles nyss ÄNTLIGEN provat mig på vegansk fusk-bearnaise… riktig bearnaise är ju med ägg och grejer, detta är som en vanlig bechamelsås fast kryddad som bearnaise. funkar riktigt bra faktiskt!! nu står den och väntar på att ugnen ska bli varm så jag kan göra pommes till, och så ska jag steka några (färdigköpta) morotsbiffar till… åh jag längtar, det är ju flera år sen jag åt nåt bearnaiseaktigt!!! :D

aliciia
0

#81 köpt var :D ?

svartelbas
0

#82: köpt? nänä jag lagade ju den! eller menar du biffarna?

aliciia
0

#83 Oj, hur har du gjort såsen (A) ?

Sarah
0

Tofukorv med potatismos och pizzasallad ;) Snabbt ska det gå ibland.

HannaM
0
maaro
0

Raggmunk, lingon, råkost.

Abico
0

Idag lyckades jag med konsten att röra ihop Italiensk tomat och basilika "soppa" från varma koppen, några små hårda brödrutor var det i också ;) Smakade inget vidare men näring som näring antar jag…

Hanna 

maaro
0

Min goa lasange: rödlök, gullök, vitlök, purjolök, (som ni ser så gillar jag lök) morötter, majs, krossade tomater, röda linser, grönsaksbuljong, havregrädde, salt, svartpeppar och paprika pulver, allt detta var stomen sen gjorde jag en vit sås på, mjölkfrittmargarin, vetemjöl, buljong, vatten, havremjölk, vitpeppar, salt.

Jag tror att det var allt.

Till detta hade jag pizzasallad, oliver, tomat, paprika, saltgurka.

Sarah
0

#88 :)

#89 Det lät ju riktigt mums.

Idag har jag bara ätit knäckebröd med tartex och smörgåsgurka. Funderar på att laga till lite curry nu…

maaro
0

# 90 Ja det var gott med lasangen!

Idag blev det ris, svamp sås, oliver, pizzasallad till lunch.

Nu i kväll blir det bakpotatis, de är i ugnen nu.

Sarah
0

Knäckebröd till frukost, curry till lunch ocn sen vet jag inte mer…

HannaM
0
peaches
0

Nu står det en lasagne inne i ugnen och jag väntar hoppfullt :)

Mastoll
0

Idag ska jag göra kikärtsgryta med ris :)

HannaM
0
Abico
0

Idag blev det couscous och grönsaker, riktigt gott.

Hanna 

Sarah
0

Seitanskiva och sallad med senapsdressing.

HannaM
0

Sojabitar i brunsås (utan kött då=)) med champinjoner potatis till och rårörda tranbär (lingonen var slut). Fantastiskt gott. Har länge varit sugen på brunsås och lingon och potatis men inte vetat vad jag ska ha till och nu löste sig den biten. Mums var det!

maaro
0

Pasta med majsbiffar och sallad till, gott var det.

Elipowe
0

Falska köttbullar med spaggetti och bönsallad! Mums! :)

FeliciaS
0

Marsvinsutställning i princip hela dagen, lunchen blev alltså en smörgås med ost :P Och en kaka och banan… Ikväll vet jag inte vad vi ska äta - kanske fisk *s*

Igår däremot åt jag tacos! :) Vegetarisk tacosås (sojaprotein) m. massa olika goda tillbehör - min favorit är guacamole :P

Mvh Felicia

HannaM
0

Nu sitter jag och gnager på lite sojafärsfyllda piroger och dricker te.

Sarah
0

Svärmor hade med sig lasagne ;) Jag är usel på att laga las så det var gott!

Abico
0

Skolans snuskiga, klibbiga pasta och skolans underbart goda falafel (absolut den godaste som jag ätit *mmm*).

Hanna 

HannaM
0
Elipowe
0

Falska köttbullar kokta i tomat sås och pasta. Till detta en stor salad! Mums mums :)!

HannaM
0

fortsätter på avokadolinjen, sojaburgare med stekt zuchini och paprika och så en avokado till.

Abico
0

Idag blev det "svampiga jacob" med ris, jordnötter och banan :P
Grymt gott!

Hanna 

FeliciaS
0

Idag gjorde jag pizza :)

Pizzadeg på vetemjöl och grahamsmjöl. Som fyllning en tomatsås, champinjoner, pesto, cocktailtomater, buffelmozarella, lite riven Västan samt oregano. Mums! :P

Mvh Felicia

Sarah
0

Grillad vitlökstofu med grön paprika och stekta rivna vitlöksmoötter.

maaro
0

Veg lasange, bönor och blomkål till

HannaM
0

Jag fortsätter glatt. Pasta med sås på sojafärs, kikärtor, tomatburk, havregrädde, gul lök, vitlök och persilja..

Casiopeia
0

Aloo ghobi (indisk gryta med garam masala, blomkål och potatis) med basmatiris och sojajoghurt till, lagade min sambo till middag igår så det hade jag tänkt äta till lunch idag.

Sarah
0

Idag blev det korvstroganof med vegansk falukorv. till det råris.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.