Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettlivsstil
Läst 4029 ggr
Creation
0

Funderar över att bli vegan....

Den senaste tiden har jag mer och mer börjat överväga att bli vegan istället. Eller det har jag egentligen gjort flera år, men förut har jag avfärdat tanken med att jag tycker att det känns för krångligt.

Nu har jag dock börjat tänka att det kanske inte är så jobbigt när man väl vant sig vid vad för produkter man ska köpa som är veganska. Det är ju som några av mina köttätande kompisar tänker "är det inte jobbigt att hela tiden behöva tänka över vad det är man äter som lakto-ovo-vegetarian?". Jag tycker ju att det är busenkelt, för att jag är så van och vet mycket. ;)
Så om jag bara lär mig mer om vad för lösningar man kan ha i den veganska kosten, kanske det inte är så krångligt längre… men det känns lite som att allt jag äter innehåller mjölk och ägg helt plötsligt. Tungan ute

Så jag tänkte att ni experter där ute kan ge exempel på vad man kan ersätta mjölken och äggen med i de olika produkterna. Sojamjölk vet jag ju, men ost och smör: finns det veganskt? Finns det något som kan ge samma "stadga" som ägg gör i mat?

Färdiglagat, vad finns det i vegan-väg(hälsans köks produkter innehåller ju ofta äggvitepulver)? Veganskt godis?
Sen vill jag gärna se mer veganska recept. Det finns ju en del här på sidan, men kan man hitta fler någon annanstans?

I närbutikerna häromkring finns det inte mycket veganska matprodukter att erbjuda, av vad jag sett. Finns det någon bra butik som säljer sånt?

Jag har kommit på att det inte är mycket jag vet om "vegansk livsstil", så även om jag inte går över till att bli helt vegan, är det ju ändå bra att veta. :) I vilket fall som helst kommer jag nog att börja laga fler veganska rätter, så att jag blir en slags "demi-vegan" åtminstone Tungan ute *fniss*

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Smör från Becel har jag på mackan och det ska väl vara helt från växtriket. Ang. ägg har jag en kusin som är allergisk mot allt möjligt och till henne har jag bakat både äggfritt+mjölkfritt ett par gånger, mjölk använder jag aldrig ändå men istället för ägg hade jag bakpulver - 2 msk bakpulver=1 ägg tror jag det var. Så det blir den vanliga mängden bakpulver+ersättningen för äggen.

Hanna 

Milka
0

Om du har några favoritrecept så kan du ju titta på dom och se hur man kan göra dom veganska. Vilka råvaror använder du oftast?

I vanliga affären finns det ju olika sorters växtmjölk, och även grädde. Det enda smör som är helt vegan som man hittar på typ konsum är Carlshamn mejeris mjölkfria margarin. Det finns även någon becel och milda mjölkfritt, men dom båda innehåller vitamin D-3 som kommer ifrån fårull. Även ICA Solhavre och Oatlys berikade havremjölk innehåller D-3 från ull. Det bestämmer man ju själv vad som känns rätt.

Färdiglagat finns det väl inte så väldigt mycket av, det finns några morotsbiffar som är både goda och vegan, och så några hamburgare och "bitar i stället för kyckling" från Veggo. Kycklingbitarna påminner ganska mycket om quornbitar. I vissa hälsokostaffärer finns det en del korvar, biffar, tzaybitar med mera. Blåband har även vegansk färssås i påse som är helt torr, man ska bara blanda ut det med vatten och koka några minuter. Finns några olika sorter, snabbt och smidigt.

Vegangodis finns det en del, till och med bland lösgodiset. Till exempel marianne och djungelvrål är veganskt. Titta innehållsförteckningen, och se upp för gelatin och e120 (eller karmin), som är en röd färg som kommer ifrån kaktuslöss. Sedan finns det ju guldnougat och wienernougat som är vegan, och många mörka chokladsorter är också veganska.

Bara för att göra allting lite krångligare så står det ofta att en vara innehåller "mindre än 0,5% mjölk" eller någonting liknande, men det innebär INTE att dom har tillsatt mjölken, utan det betyder bara att den är tillverkad i samma maskin som någonting med mjölk i. Det är en omformulering av "kan innehålla spår av …"

Här finns lite recept och ideér:

http://www.kopandafoods.com/recept/ (jättebra sida tycker jag)

http://www.veganrecept.se/

Casiopeia
0

Det finns substitut för nästan allt faktiskt, det gäller bara att lära sig att hitta det.  På vegan göteborgs sida finns en jättebra guide om du klickar på "produkter" i menyn. (inte helt klar än, men de viktigaste basgrejerna finns där :-) )

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Creation
0

Tack så mycket för hjälpen allihopa =) Nu ska jag "läsa på" lite och se vad jag kommer fram till Flört

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.