Groddar ni?
Brukar ni grodda?
Jag brukar grodda alfaalfa och har groddat gröna linser, mungbönor bl.a.
Groddar är bra, näringsriktig och billig mat. Näringsvärdet stiger genom groddningen. Proteiner och mineraler blir mer lättillgängliga och fettet blir fleromättat och därmed nyttigare. Energivärdet går ner. Gasbildningen som bönor kan ge minskar betydligt genom groddning. Klorofyll kan tillgodoses när groddarna ställs på "gröning". C- och B-vitaminerna ökar stort vid groddning. B12 finns i groddade bönor/frön.
Hur gör man då?
Häll frön/bönor i en glasflaska med bred öppning. Sätt på ett finmaskigt nät och fäst med gummisnodd. Skölj bönorna under rinnande vatten. Blötlägg bönorna under natten i fyra gånger så mycket vatten som bönvolym. Bönorna sväller när de suger upp vattnet. Häll av blötläggningsvattnet följande morgon. Ställ flaskan upp och ned i lutande vinkel . Låt flaskan stå så här på ett rumstempererat ställe. Skölj morgon och kväll. Efter 3-5 dagar är groddarna färdiga att ätas. Ställ groddarna i ett fönster på "gröning" då bildas klorofyll och groddarna bli gröna.
Förvaras sedan i kylskåp. håller sig ca en vecka.
Läs gärna mer i Per Frisks bok "Groddar,alger och tofu".
Majssallad
4 dl alfaalfagroddar
1 burk majskorn
0,5 gurka
1 röd paprika
Skär gurkan i tärningar och blanda med alfaalfagroddarna och majsen. Garnera med paprikaringar.
Nässelsoppa
1 l nässlor
2 dl blandade groddar
1 l vatten
1 msk finhackad gräslök
1 msk vetemjöl
2 msk olja
2-3 tsk veg. buljongpasta
Förväll nässlorna. Mixa eller hacka fint. Koka upp vattnet med buljongpastan. Tillsätt nässlorna, gräslöken och groddarna. Rör ut vetemjölet i oljan och red av soppan. Om nödvändigt koka upp igen. Servera med bitar av tofu.
Kikärtsgryta
4 pers
2 dl kikärtsgroddar
2-3 medelstora morötter
1/3 vitkål
1-2 gula lökar
1 dl russin
2 medelstora potatisar
2-3 dl sojabitar
1 msk buljongextrakt
koka upp 1 l vatten. Lös upp buljongen och lägg i sojabitarna. Koka på -svag värme i ca 20 min. Sila av spadet och använd det till grytan. Pressa sojabitarna mellan hushållspapper och fräs upp dem lätt med olja i stekpanna. Skär morötterna i avlånga bitar. Vitkålen skäres i ca 3x3 cm blad och potatisen i tärningar om 1 cm. Skiva löken. Blanda samman grönsakerna. Sätt till russinenn och löken. Slå på spadet från sojabitarna och fyll på med vatten så att grönsakerna täcks. Koka 10-15 min. Sätt till kikärtsgroddarna och lite örtsalt när 5 min. kvarstår av koktiden. Slå av kokspadet och servera det separat med finklippt persilja. Blanda i sojabitarna.

Självklart groddar jag, men jag har inte använt groddar i recept som du. Jag äter dom mest råa. Jag brukar grodda gröna linser och alfaalfa (fast ibland är jag lat och KÖPER alfaalfa fast då är dom inte riktigt lika goda).

Älskar att grodda. Mungbönor är favvon och sen gröna linser.
Perfekt! Jag kollade in den här fokus-sajten just för att leta info om groddning (alfalfa). Var köper man själva fröna? Har kollat nere på ICA men inte hittat.

Jag äter också råa groddar, på smörgås t.ex.
#3 Vill du groddar kikärtor, bönor o.s.v. ska du köpa torkade bönor. De finns i vanliga affärer. Alfaalfa borde också finnas. De finns i Risentas sortiment och Risenta finns "överallt". Annars kanske det finns någon "alternativbod" i din hemkommun eller så beställ från nätet.
Om jag skulle vara bra på sånt här, så skulle jag gjort det, men jag skulle "göra" sånna där *va det nu heter* och de möglade :o

#5 Det är bara att försöka igen! Förr eller senare lyckas du!
Du hade kanske för mycket vatten i? Du ska hälla av det när du sköljt groddarna så de har en chans att gro. Lycka till!
#6 haha det lycka till;et lär behövas ;)
Hur gör man med kikärtor, tar man torra och lägger i vatten :) ?

Vilka ör det man måste koka innan man äter?

#8 Jag tror att det är kikärter och sojabönor som måste kokas en fem minuter när de är groddade, innan de kan ätas.
Personligen tycker jag att mungbönor också mår bra av ett uppkok!
Jag brukar grodda då och då, om inte till mig själv så till mina djur :-) Fast man ska nog inte hurra för mycket över b12:et i groddarna, det är dessvärre av en sort som vi mäniskor inte kan ta upp = värdelöst. Det gör dom inte mindre fulla av andra nyttigheter!

#9 Tack. Jag har funderat länge ;)
#0 Går det lika bra att göra det i en vanlig glasburk?
#12 Visst! Tror till och med det är lättare att få ut groddarna ur en burk än ur halsen på en flaska när dom växt till sig. Jag har köpt en groddburk på en hälsokostbutik som egentligen bara ser ut som en vanlig glasburk men med ett lock som är en sil och en liten grej på locket som gör att den kan stå lutad.
Här hittade jag en beskrivning på hur man groddar i glasburk…
Det där ska jag ta tag i tror jag en del linser som jag tänkte grodda.

#7 Ja, du lägger kikärtorna/bönorna i blöt och häller av vattnet efter några timmar. Se beskrivning ovan. Jag tror inte kärlet är så viktigt bara det är lätt att skölja groddarna. Det behöver inte ens vara mörkt enligt Frisks bok.
#9 Ja, det står att kikärtor och sojabönor bör förvällas något om man ska ha dem som basingrediens i sin måltid.

jag brukade använda en nylonstrumpa över förut..men nu har jag ingen sån..vad kan man använda då??

#16 Gasbinda kanske eller något liknande.