Vegansk "daimtårta" med smörkräm och mandelbottnar
Detta är ingenting man slänger ihop en timme innan gästerna kommer, men om man har lite tid och lite engagemang över är den väl värt besväret!
Mandelbottnar (3st)
500 g mandelmassa
100g sötmandel
2 dl ströbröd
2 dl sojagrädde
½ dl potatismjöl
1½ tsk bakpulver
Knäckkross
1 dl sojagrädde
1 dl ljus sirap
1 dl socker
1 msk mjölkfritt margarin
Lite salt
Smörkräm
200g mjölkfritt margarin
5dl florsocker
1½tsk vaniljsocker
+ en nypa gurkmeja
Chokladöverdrag
200g choklad
(t.ex 100g ljus rischoklad
+ 100g mörk blockchoklad)
25g kokosfett
Bottnarna:
1.) Hacka eller mixa sötmandeln grovt i en matberedare. Smula i mandelmassan och arbeta in. Tillsätt resten av ingredienserna till mandelbottnarna.
2.) Dela mandelsmeten i tre lika stora delar. Bred ut varje del på varsitt bakplåtspapper till lika stora rundlar. Blöt en slickepott med kallt vatten så går det lättare. Använd gärna en mall av papper för att se att de blir lika stora. Bottnarna ska vara ca ½cm tjocka och 19cm/diameter.
3.) Grädda varje botten i mitten av ugnen, 200C i 10-12 minuter tills bottnarna är jämnt gyllenbruna. Låt svalna.
Knäckkrosset:
4.) Blanda alla ingredienserna till knäckkrosset i en kastrull, gärna tjockbottnad. Koka bubbligt på hög jämn värme i ca 45-60 min
5.) Testa konsistensen med kulprov, den ska vara mycket hård när den är klar
6.) Häll smeten tunt på ett bakplåtspapper och låt svalna helt
7.) Krossa eller hacka knäcken grovt. Om knäcken är för seg, lägg den en stund i frysen. Kan även hackas i matberedaren men bara om man tar lite i taget och den är fryst.
8.) Förvara kallt tills vidare
Smörkrämen:
9.) Blanda alla ingredienserna i matberedare eller med elvisp tills det blir poröst. Tillsätt lite gurkmeja om krämen ser för blek ut
10.) Bred krämen på undre och mittersta bottnen i tårtan och stoppa in i frysen i några minuter. Smörkrämen måste vara fryst innan tårtan ska täckas med choklad, annars finns risken att det smälter. (ev. kan det bli för mycket att använda all smörkräm- det gör man som man vill)
Chokladöverdraget
11.) Smält och blanda ingredienserna till chokladen i ett vattenbad
12.) Sprid knäckkross över översta delen av tårtan och häll/bred chokladen över. Ställ genast in i frysen för att stelna.
13.) När chokladen stelnat kan tårtan förvaras i kylskåpet tills en stund före servering.
- Redigerat 2025-05-13 12:06 av Niklas
Så här såg de fina mandelbottnarna ut. De kan ju användas i fler sorters tårtor om man vill. Dock rekomenderar jag att man inte har som inne i ugnen för länge (dessa är gräddade i ca 15 min) eftersom dom blev lite hårda och det var svårt att skära upp tårtan. 10 min borde räcka.

När jag tittar på bilden av den färdiga tårtan så nästan dräglar jag…hihi! Den verkar väldigt god! Måste baka den snart!

Gud vad du är duktig! :)

Shit, vill du flytta ihop med mig?

Vad duktig du är Casiopeia!

oh my god den ser verkligen helt sjukt god ut…..

Jag ska göra den till nästa helg, då jag fyller år. Hoppas att jag lyckas med den, bra att den är så gott som mjölkfri jag ska byta ut chokladen till en mjölkfri choklad, sen ska jag göra den heltglutenfri, har vänner som ej tål gluten, min son tål ej mjölk.
#7Den är helt mjölkfri! Jag äter inte heller mjölk. Det går så klart att göra den helt med mörk choklad, men eftersom jag ville efterlikna orginalet och min kille (som ju fyllde år) inte är så förtjust i mörk choklad blandade jag i en kaka ljus rismjölk-choklad och en mörk, med väldigt lyckat resultat. Chokladöverdraget blev nästan godast av allt :-)
Det är ju superlätt att göra den glutenfri också om man istället för vanligt ströbröd tar glutenfritt. Det borde jag gjort egentligen eftersom min mage inte klarar gluten så bra, men jag var lat…

Tack!
Jag var nu på deras sida och har beställt choklad, såg då att den var helt mjölkfri, jag trodde att du hade använt rischoklad

Hur många pers räckte den till?
#10 vi var 6pers på "kalaset" när jag bjussade på tårtan, och då åts väl hälften upp. Nu var alla rätt mätta efter smörgåstårtan jag bjudit på dessförrinnan, och de fick bulalr och kakor till men alla åt och tyckte den var god, flera tog om. Den är ganska mäktig med smörkrämen och allt så den räcker säkert till 10-15 pers skulle jag säga.

Casiopeia, du borde dela med dig av din skapelse på bakverk.ifokus :)

#11 Vad bra då räcker den till alla som kommer hem till mig nu i helgen.

Jag är nästan klar med min födelsdagstårta, men den blir inte alls lika fin som din Casiopeia. Mina tårtbottnar gick sönder 2 av 3 men jag pusslade i hop dem. Hoppas bara att den blir god men det tror jag.

Jätte gott var det mums!
Jag är imponerad! Detta får testas någon gång!
_No way! Yes way!
Ojojoj, vad god den tårtan verkar vara! Den ska absolut testas här! Perfekt att den verkar så enkel att göra glutenfri också 

Ja den var super god. Kan varmt rekomendera den, barnen älskade den, alla andra med.

# 20 Ja den gick åt som " smör i solsken"
Jag ska testa att ha den inne lite längre nästa gång vi gör den.

Jag ska göra den i morgon, bottnarna och sedan frysa in dem. Min son önskar denna tårta på sin födelsedag, han blir 8 år på söndag.

Tårtan står nu i frysen.