Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 1717 ggr
maaro
0

Recept eller ...

Hej!

När du lagar mat brukar  du då göra egna recept, går efter eget huvud eller måsta du jämt använda en kokbok eller bara i bland, berätta gärna.

Casiopeia
0

Jag försöker ju laga efter recept ibland, men det slutar alltid med att jag står och improviserar ändå.  Så recept är mer som inspiration, jag lägger alltid till, drar ifrån eller ändrar mängderna. Jag tycker det är allra skojigast att laga mat när jag får härja fritt efter eget huvud i köket, det är en kreativ process att skapa en ny måltid från scratch- lite som att måla en tavla från en vit duk, där ingredienserna är färger! (oj nu lät det väldigt konstnärligt här, men lite så känner jag faktiskt)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
0

Ytterst sällan recept men det händer. Pannkakssmet är en sån sak där jag alltid kollar recept för att få en ra smet men annars föredrar jag att laga efter eget huvud och kylskåp.

Sarah
0

Improviserar nästan jämt. Börjar även göra det md pannkakssmet ;)

Abico
0

Jag har alltid recept i närheten, men ofta blir det lite fel efter någon minut och sedan är det redan kört ändå ;) Så jag brukar köra på och slänga i lite vad jag vill, det där med mått och sånt är inte så jättenoga heller - något som varken imponerar på min pappa eller hemkunskapsläraren "Lite sånt här ska vi ha i.. sådär blir lagom och lite kakao. Vadå ingen kakao i pannkakor?"

Hanna 

maaro
0

Jag använder ibland recept, tycker det är roligare att hitta på själv, fast ska jag baka så blir det en hel del recept.

svartelbas
0

jag använder nästan aldrig recept för matlagning, det är mest om jag ska prova nåt nytt jag har recept som grund. men det ändras nästan alltid framåt slutet när jag provsmakat och tycker det borde va nåt mer i. bakning däremot är ju mer kemi och där har jag nästan alltid recept!

Saga85
0

Recept använder jag när det gäller bakverk (fast det är sällan jag bakar). Vid matlagning struntar jag i recept, och slänger på vad som verkar passa och smakar/känner mig fram.

[Wera]
0

Jag lagar mat ibland, då följer jag oftast recept. Hänt någon gång att jag bara använt huvudet.
När det gäller att baka använder jag iaf. jämt recept.

Pappa & mamma som alltid lagar maten annars följer aldrig recept. Pappa har haft resturang och han mixar, testar och prövar sig fram. Otfats blir det lyckat. Men ibland får han så konstiga ideér att blanda konstiga kryddor och allt så det blir inte lika bra ;)