Husdjurens mat?
Jag kunde inte hitta någon liknande tråd, så jag gör en egen.
Jag antar att det finns en hel del vegeterianer och veganer som har husdjur. Då undrar jag om ni köper "kött" till dem? Som t.ex. hundar; det är ju nästan alltid kött i deras foder(om inte hunden är allergisk mot kött). Köper ni vanligt foder med kött i eller ser ni till att era djur också är vegeterianer(med tanke på att man bidrar till köttindustrin)?
Min åsikt är att man inte ska ta ifrån djuren deras köttbehov(om det nu inte är så att djuret är allergisk, vilket inte är allt för ovanligt.). Jag är inte helt instuderad i ämnet, så såga inte mig. ;) Och så säger man att man inte ska uttala sig om man inte vet, men inlägget är främst till för att få svar på min fråga.

Mina djur (illrar) är strikta carnivorer och mår inte bra av annan kost än helt och hållet animalisk alltså ger jag dom kött. Eftersom ajg har tagit på mig ansvaret för dom genom att låta dom flytta hit så ser jag det som mitt ansvar att ge dom den kost som är ultimat för dom.
Jag är vegan men det är inget som påverkar mina djur. Som jag ser det är veganismen mitt val och inget som mina djur skulle välja om de fick chansen. En viktig del av min djursyn är att alla djur ska ha rätten att leva så bra liv som möjligt, det inkluderar att de ska få den bästa maten jag kan ge dom så de får i sig den näring de behöver. Känns det fel att mata djur med kött så ska man inte ha rovdjur som husdjur.
Jag har katter och tamråttor. Katter är carnivorer och har svårt att ta till sig vegetabiliska proteiner samt är beroende av vissa näringsämnen som bara finns i kött. Det finns vegetabilisk kattmat med syntetsikt framställda näringsmämnen som påstås vara fullvärdigt, men veterinärer och experter på katters näringsbehov är väldigt skeptiska till det. Tror säkert att det går att hålla katter vid liv med sådant foder, men om det är särskilt bra för dom är jag ytterst tveksam till. De enda källor jag hittat som förespråkar det är antingen vegan-organisationer eller fodertillverkaren själv och det känns inte helt objektivt. På de grunderna tänker jag inte riskera mina katters välmånde, inte när jag kan köpa högkvalitativt foder åt dom istället. Råttor är omnivorer som vi människor och många ger dom 100% vegetabilisk kost. I naturen äter råttor dock insekter, ägg, as och andra smådjur de hittar så det är väldigt tvivelaktigt om de får i sig det de behöver genom veganmat. Vi människor kan ju ta b12-tabletter om vi får näringsbrist, men det kan inte råttor. Bönor och baljväxter är dessutom dålig ersättning för proteiner eftersom det finns misstanke om att det ökar risken för juvertumer hos råttor. De ska därför inte äta det för ofta. Mina råttor får ägg och barnmat med kött eller fisk i med jämna mellanrum för att vara på säkra sidan. Råttor lever så kort tid och blir så lätt sjuka så det är inte värt att exprimentera med något som kan påverka deras hälsa eller livslängd.
Sedan kan man ju också fundera på om köttindustrins vidrigheter verkligen är djurens problem. Det var vi människor som ställde till det och om någon ska "lida" för det så är det vi. Det är ju knappast katternas fel att korna lider. Det kött som hamnar i djurens foder är det som inte anses dugligt som människoföda- jag är väldigt tveksam till djur slaktas endast för den anledningen. Om inte det fanns husdjur som åt det skulle det förmodligen hamna på tippen (eller bli denniskorv!) istället. Så att bojkotta köttindustrin genom att bojkotta djurfoder känns väldigt meningslöst.
Så resonerar jag :-)
#1 Rätt!
#2 Så resonerar jag också. Men dock tyvärr inte med så fin svenska och formulering som du använder. Jag har svårt att uttrycka mig ibland. ;) Haha, Denniskorv! Jag säger då det. Usch.
En liten fråga bara(som inte har med ämnet att göra). Vad räknas som baljväxter? Jag råkar själv snart bli råttägare och har inte fått det där rätt för mig.

Mina hamstrar är tyvärr inte veganer, de får ost och sånna godsaker ibland. Marsvinen är veganer, så som sig bör. ^^
Katterna och hunden hos pappa får helt ovegetarisk mat. Där är kött och fisk i det och så får det nog fortsätta vara.
#2: jag resonerar dock inte som du. Kan inte riktigt hålla med om tankegångarna där. Att det inte är katternas fel ser jag inte riktigt som relevant för frågan i sig. Men jag håller fortfarande med om att man ska djur som behöver det kött. Har vi nu tagit ansvar för djuren så får vi göra det så bra för dem som möjligt. Vilket gäller både våra katter och våra grisar. Vill vi ha katter måste vi ha grisar som katterna ska äta för att katterna ska ha det så bra som möjligt.. Då måste vi helt enkelt se till att grisarna får så bra liv det bara är möjligt, tills de ska hamna i katternas magar.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Jag har inga djur, men om jag hade det skulle dom få den kost som passar dom. Alltså, till exempel en katt skulle få kött.
Jag funderar dock på om det går bra att blanda sådant vegetariskt kattfoder som Casiopeia talar om med vanlig kattmat, och på sådant sätt minska köttkonsumtionen lite, utan att exprimentera med kattens hälsa. Hur skulle det gå tror ni?

Jag har katter, en vattensköldpadda och en kanin.
Ja kaninen är ju vegiterian, men katterna och sköldpaddan äter kött eftersom de mår bra av det.
Är nog svårt att hitta sköldpaddsmat som är helt vegitarisk som hon skulle må bra av.
kissmekate.blogg.se
#3 Med baljväxter menar man bönor, linser, och sojaprodukter. Sådant som vi vegosar får en stor del av vårt protein ifrån. Det är inget som är vetenskapligt bekräftat det med att det leder till juvertumörer (vad jag vet), men det har diskuterats en del i "råttvärlden" och vissa veterinärer påstår att det är så. Baljväxter innehåller fytoöstrogener, ett ämne som påminner om det kvinnliga könshormoner som i för stora doser ev. skulle kunna påverka råttans juver. Eftersom juvertumörer är väldigt vanligt så är det dumt att öka risken tycker jag, därför vill jag inte basera mina råttors proteinintag på det. Här finns en bra rått-wiki med info om bla. råttors kost.
#4 Jo, fast iom att jag är väldigt tveksam till att några grisar dör för katters skull tycker jag ändå det är rätt relevant. Menar mest att många resonerar att deras katter/hundar/djur ska ta lika stort ansvar i djurrättsarbetet som vi människor och där håller jag inte med.
Nu är jag en cynisk j*el så jag tror inte vi kommer leva i en värld utan köttindustri under en överskådlig framtid, men i en eventuell sådan framtid är det möjligt att vi inte har husdjur heller. Inget som är aktuellt idag i vilket fall. Då är det nog bättre att lägga krutet på att minska den mänskliga köttkonsumtionen i första hand.
#7 Okej, bra att jag fick reda på det. Tack!
Jag undrar dock en sak, för jag tycker ämnet är väldigt intressant; Varför tror du inte vi kommer ha husdjur i framtiden?
Jag har funderat på det många gånger, att jag inte bör skaffa en ny hund i framtiden, eller ha husdjur över huvudtaget. Men för mig är anledningen just p.g.a. avel som jag inte tycker om och att jag inte gillar tanken att vi håller djur i fångenskap, även om de nu redan är det sedan födseln.. Dock kan jag inte hålla mig ifrån några djur just nu, men förhoppningsvis i framtiden.

Ja detta är väl mitt dåliga samvete. Jag har hundar och katter som båda är rovdjur. Jag tycker casiopeia uttryckt det hela så bra redan att det inte behövs upprepas.

MIna sju illrar och två katter äter bara kött. Det är vad de är gjorda för och jag tänker inte pracka på dem åsikter som kommer göra dem sjuka. Illrar är löjligt känsliga och blir sjuka av vegetabilier och spannmål. Nej har man tagit ett baslut att ha rovdjur om husdjur så får man stå för det.
Mina marsvin är väl hyfsat veganiska i kosten, har en hona som fick ungar för en vecka sedan och hon satte i sig moderkakan med god aptit ^^' Men förutom det så går dom på vegankost.
Men skulle jag skaffa köttätande djur någongång så ska dom självklart få den mat dom mår bäst av.
Hanna
Min mor tycker det är lite kul att jag som vegetarian väljer att ha djur som mer eller mindre är karnivorer (vattensköldpaddor som ska ha viss del animaliskt och iller som är strikta karnivorer). Men det är mitt val, och självklart ska mina djur ha vad som är bäst för dem. Mitt val - vegetarian, det ska inte mina djur få lida för.
_No way! Yes way!
Ja, även jag har ju bara haft herbivorer som husdjur, så egentligen kanske jag inte kan säga mycket ;) Men skulle jag skaffa ex. en hund, katt eller iller skulle jag naturligtvis ge dem den kost som de mår bäst av.
Men jag skulle då vara noggrann med vart det animaliska fodret kom ifrån ifall jag köpte något.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag har två katter och som man tidigare påpekat här så klarar sig inte katter utan kött. De får det de verkar tycka om. Provar olika sorters burkmat, men har ungefär samma torrfoder. Ska börja med Eukanuba (stavn?) när de större blir 1 år om några månader.

#13 Det där har jag försökt! Jag skulle vilja ge mina djur foder som är KRAV-märkt och då även det animaliska. Jag har än så länge bara hittat Yarrah. Problemet med det är att när det gäller kattmaten har torrfodret för hög magnesiumhalt och när det gäller både hund- och kattfodret är leveransen för osäker för att jag ska våga ha det fodret. Jag har två hundar som behöver dietfoder dessutom så för dem är inte Yarrah aktuellt. Annars är det nog ett bra foder och deras animaliska ingredienser ska vara KRAV-märkta. Det finns ett vegetariskt hundfoder i sortimentet också som min foderallergiska hund ätit (kompletterat med kokta ägg). Det var smakligt. Likaså gör de vegetariska kexben som alla hundar verkar älska!
För övrigt har jag mest hittat hundfoder där de veg. ingredienserna är KRAV-märkta. Kattfoder har jag inte hittat något förutom Yarrah. Kanske någon är mer insatt än jag?
Vi har katt & hund.
Hunden får vanlig torrfoder med kött. Katten får kattmat på burk, men bara fisk och kyckling. Vi har ibland gett t.ex. oxkött, men han föredrar fisk & kyckling, bättre än oxkött :P
Men katten äter utomhus på vår stugas altan, vill inte ha illaluktande blötfoder inomhus. Men vi har burkar i stugan, vi har hundens foder i stugan (fast hon äter den inne hos oss.)
Min hund är blandkostare. Men han älskar färska morötter att knapra på, så vi brukar dela på en morot om dan typ 
#16 Det är det värsta med blötmaten, den lutkar så himla illa. jag kräks nästan varje gång min små lurviga vänner ska få mat :D