Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettoff-topic
Läst 5163 ggr
snurro89
0

Rätt att äta grönsaker?

Vissa tycker vegetarianer är Hemska, eftersom dem tror att Grönsaker / växter har känslor oxå Asså att det gör ont för dem, Med Det kan man ju inte bevisa men tänk om det är så? Är det inte ganska hemskt då och äta Grönsaker / växter?

Jag tänker inte alls i samma banor som dem men jag ville bara veta era åsikterFlört

*Ät mig inte AJJ det gör ont:(*

Saga85
0

Det är väl sk frukterianer som tänker så och däremed inte äter hela plantor/växter utan bara det som går att plocka. Frågan är ju hur man isf kan vara så säker på att även de inte känner något.

Nej. Någonstans får man faktiskt dra en gräns. Jag tror dessutom att det är rent skitsnack. Hur kan något utan en hjärna känna smärta? Kan vatten då känna smärta när man dricker det? Stenar när man går på dem?

Även om det skulle visa sig ATT växter faktiskt känner smärta skulle jag inte bry mig om det. Det minsta. Jag bryr mig inte om alla bakterier jag tar kål på när jag äter medicin eller tvättar saker noggrannt. Man måste dra en gräns någonstans.

Casiopeia
0

Se det så här istället-vilket behov växter av förmågan att känna smärta?

Alla våra känslor och sinnen har utvecklats av evolutionen från den dagen vi alla var bakterier- för ett speciefikt syfte. Det kanske låter cyniskt men vi har förmågan att känna kärlek för att vi ska kunna fortplanta oss och bilda en flcok för att säkra vår överlevnad, rädsla för att kunna fly från rovdjur, ilska för att kuna försvara oss från hot etc. Smärtan har den enkla funktionen att vi ska kunna identifiera något som är farligt eller skadligt för oss så vi kan undvika det.  Om något gör ont så kan vi fly från det med benen som evolutionen också gett oss, och på så vis leva en dag till med nya förutsättningar att fortplanta oss. Vi har också känselorgan som är högt utvecklade för att vi ska kunna orientera oss i omgivningen, hitta mat, undvika faror m.m.

Växter kan inte fly från faror, vad ska dom med ett signalsystem (smärta) för att undvika något man inte kan göra något åt? De har inga ben att fly med, inget behov av att bli varnade. Växter är stationära saker som inte behöver känna sig fram i sin omgivning, inte behöver gå på jakt och identifera olika former av föda, de står där de står och har inget behov av känsel.

Istället har de gifter, taggar, tjock bark och andra egenskaper som fungerar bättre för att skydda sig och som hjälper dom att sprida sin avkomma. Inte för att de gjort ett medvetet val att skaffa det för att de är rädda för att dö- utan för att de växter som varit bättre anpassade för att klara sig haft större chanser att sprida sina frön och sina arvsanlag i generation efer generation.

Djur å andra sidan har liksom vi en hjärna, ett centralt nervsystem, hormoner m.m som har samma grundläggande funktioner som våra- att känna känslor, smärta, stress etc. Utan de funktionerna hade de inte våra förfäder kunnat överleva länge nog för att utvecklas till däggdjur, apor och människor.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

FeliciaS
0

Vilken läskig, men rolig, bild ;P

Jag äter grönsaker och ser inget fel i det. Däremot djur har ju känslor, tankar osv. som gör att hela köttindustrin är grym mot dem. Men jag tror knappast grönsakerna lider eller mår dåligt på samma sätt ^^ ska man då sluta äta överhuvud taget eller?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

snurro89
0

#3 Ja jag är vegetarian jag med, Tänker exakt som dig :) Vi måste ju äta Det jag vet är att djur gör de mer ont på än grönsaker i varje fall så Man kan ju inte svälta Köttindustrin e hemsk ja:O

Sarah
0

Även om man skulle göra antagandet att växter kan känna så måste man själv göra ett val. Äta eller dö… ;)

snurro89
0

Hhahaa mjo Så sant så (: Och jag tänker äta dem där stackars grönsakerna TyvärrFlörtTyst tycker ändå lite synd om demSkäms

Glad

FeliciaS
0

"Grönsaksindustrin" är ingenting jämfört med köttindustrin i alla fall…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

snurro89
0

Nej, kött industrin, är hemsk dem borde kunde göra slakten åtminstonde bättre….

Hamzter95
0

#3 håller med,, men grönsaker och sånt kan man inte klara sig utan man måste ju äta det men däremot kan man klara sig utan kött!