Allergier
Jag har problem att vara vegetarian. Jag vill men har liksom insett att det inte går. Jag får helt enkelt äta fisk och skaldjur som jag då beslutat mig för är det kött jag ändå kan förmå mig att äta.
Det jag INTE ska äta enligt dietist och läkare är:
Baljväxter samtliga kålsorter, alla löksorter inklusive vitlök, broccoli, blomkål, paprika, svamp, gurka, melon, sparris, soyaproteinprodukter, torkad frukt och majs. All frukt utom apelsin och banan.
Jag ska undvika:
Nötter, mandlar, kaffe, stark mat, fet stekt mat. Socker och sprit.
Min man har dessutom matallergier som sätter ytterligare käppar i hjulen. Han är allergisk mot stenfrukter, äpple banan päron kiwi osv. Dock inte citron och apelsin. Han har nötallergi. Rå morot och groddar i viss mån.
Vad tycks? :) Någon som har bra tips på vad jag skulle kunna äta?
Ja proteinerna är ju det kritiska när du inte äter baljväxter, soja eller nötter. Klokt att behålla fisk i kosten i alla fall. Quorn funkar väl heller inte om du inte får äta svamp? Ett bra köttsubstitut kan ju vara att äta gluten sk. seitan. Finns på vissa asiatiska btiker (se upp bara för det kan vara smaksatt med soja) men man kan också göra det själv. recept finns här på sidan om du söker på seitan. Man kan göra rätt mycket med det som tur är.

Shit. Vissa råkar verkligen ut för all skit.
Tack för tipset med gluten! Ska kolla upp det där med seitan.
Skriv gärna mer om du/ni får en snilleblixt. :)
Quinoa är en bra proteinkälla ocskå, men jag har dålig koll på om det kan vara besläktat med något allergent- kanske bäst att dubbelkolla?
Kan tänka mig att man skulle kunna göra schyssta grönsaksbiffar på quinoa, finriven potatis och morötter/rödbetor och goda kryddor.
En annan variant är att mixa kokt råris med quinoa och råriven potatis och basera biffar på.
Kruxet är väl hur man steker det, men det kan ju gå att göra i ugnen?
Ja det gäller att vara kreativ :-)
Oj :S Vad ska man äta? :o Ingen aning - Inte lätt alltså, själv kan jag äta allt (Y) och tur är det.

Varför nyser jag när jag äter choklad? händer hela tiden! :S
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Jag tänkte på "Hyckling" ("bitar istället för kyckling")- ser ut som quorn men det är helt veganskt :) eller Tzay ?
vet inte vad det innehåller helt, men någon annan kanske vet ?

#7 Soya ;) seitan och quinoa är bra förslag, annars har jag svårt att komma på fler.
Tack för alla svar och tips. :)
Soya-produkter går ju inte tyvärr.
Quinoa äter vi en hel del.

Quinoa är bra, det är fullvärdigt protein, men inte så mycket. Om dukompletterar det med Seitan så bör du få i dig det du behöver. Kanske ett ekologiskt ägg oxå. Kan vara svårt att vara vegan under de förutsättningarna du har.

Haha, hittade svaret på min egen fråga, kopierar lite från flashback :P
"En nysning framkallas ofta utav små tårar som vandrar ner till näsan och när du andas in det blir näsan irriterad och du nyser, t.ex. om du kollar mot solen blir man lite tårögd och sen nyser man. Förmodligen händer exakt det här när man tar ett starkt tuggummi, man blir ju lite tårögd när man tuggar på nått starkt.
Källan är någon professor som fick frågan varför man nös när man kollade mot solen."
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Oj! Och jag tyckte det var jobbigt med mina allergier (tål inte svamp/quorn mm)
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/