Djurens rätt
Jag har skickat efter intresseanmälan till djurens rätt, fått en tidning hem nu och det verkar super. Men jag klarar inte av att stå för vad djurens rätts "överdrivna" medlemmar gör, som att släppa ut minkar, slå sönder pälsbutiker m.m. Även om jag gärna blir medlem i en organisation som stöttar djurens rättigheter. Men det känns som att gå balansgång, antingen är det för överdrivet eller så gör de inte tillräckligt stor insats. Ex. djurens rätt som är den största djur rättighets organisationen i sverige har gjort otroligt mycket bra ! Men jag vill t.ex inte att det ska gå så långt som att djur inte bör hållas som husdjur för det håller jag inte med om.
Vet du organisationen jag söker ? Skriv ! otroligt tacksam
Mvh Ellenfyrkant

Du måste skilja på djurens rätt som organisation och vad vissa medlemmar gör. Djurens rätt är emot alla typer av våld och mig veteligen kämpar de inte för att vi inte ska ha husdjur. Vad vissa medlemmar väljer att göra utanför organisationen har inte med djurens rätt att göra.

Jag är själv inte medlem i djurens rätt men har funderat på att bli det, men precis som du tycker jag inte om en del av de överdrivna saker som en del medlemmar sysslar med. Känns som att det ger hela organisationen dåligt rykte, många som jag pratat med förknippar djurens rätt med att släppa ut tama djur i skogen och liknande. Väldigt synd faktiskt.
the vanity, it becomes insanity

#1 Det är jag mycket väl medveten om, har inte heller skrivit något sådant.
Mvh Ellenfyrkant

#2 Ja extremt synd, även om det inte är något djurens rätt står för så framstår det så för de ovetande. Och jag förstår faktiskt inte hur de som kallar sig djurvänner kan släppa ut tamminkar, vilt får de en plågsam, långsam död. De svälter långsamt ihjäl, äts upp eller fryser ihjäl om det är under vinterhalvåret. Det tycker inte jag är vad en sjurvän sysslar med.
Det gör att folk slutar lyssna såfort man nämner "djurens rätt" ungefär.
Mvh Ellenfyrkant

Djurens rätt som organisation står inte för några som helst olagliga metoder. Många buntar tyvärr ihop alla djurrättare till en grupp "militanta veganer" som gör just sådana saker som att förstöra pälsbutiker med mera. Det är synd, så låt oss ändra på saken. Eller hur? :)
Jag tycker att det är samma sak som att inte rösta på t. ex. sossarna för att en del som röstar på socialdemokraterna också kör ratfulla, misshandlar eller rånar.

Men, just genom att undvika en organisation pga vad vissa medlemmar gör utanför den organisationen tycker jag är att inte kunna skilja på medlemmar och organisation…

Det är tråkigt att läsa vad folk förknippar Djurens Rätt med men jag är föga förvånad. Det är just dessa åsikter som blir resultatet av vad en del sk djurrättsaktivister gör. Tråkigt att Djurens Rätt ska lastas för det. Vi utför inga olagliga aktiviteter. Inte heller anses det fel att ha sällskapsdjur. Det har nog de flesta medlemmar skulle jag tro. Läs gärna mer på hemsidan om vad Djurens Rätt gör. Vilka områden vi jobbar med. Läs också gärna verksamhetsberättelsen för att se vad som gjorts och verksamhetsplanen för att se vad som planeras. De kan beställas från riksorg. Det är snart riksstämma så de finns nog snart tillgängliga.
#5 och #7 Håller med fullständigt med er. Jag är också medlem sen ca 25 år, men har aldrig betett mig på det sättet, som andra skriver om.
Jag har husdjur och känner inte att det är nåt som Djurens Rätt inte tycker att man ska ha…
Håller med, Organisationen Djurens rätt ställer sig inte bakom olagliga aktioner, det där är ju ett missförstånd. Förväxlat dom med djurens befrielsefront kanske?
Sedan att det finns folk som utför sådana aktioner som samtidigt är medlemmar är ju en annan sak, så länge som de inte gör det i organisationens namn. Nu tror jag de mest "extrema" djurättsaktivister tycker DR är lite för mesiga, så jag tror inte det är vanligt alls.