Vegetarianer/veganer?
Skulle vara intressant att veta hur många av er som är vegetarianer respektive veganer på detta forum?
Och hur länge ni varit det?
Jag är vegetarian (inget kött, fisk, skaldjur) i ca 11 år. Har nu minskat mitt intag av mjölkprukter ordentligt för att på sikt helt utesluta det ur min kost, av hälsomässiga skäl främst.
Jag har varit Demi-vegetarian i snart 6 månader (slutade äta kött 12/6-08). Ska kanske bli helt vegetarian :P Jag tycker jag mår mkt bättre utan kött.
Jag är vegeterian, sedan ca 20 år.
De första åren hoppade jag lite fram och tillbaka, men när jag födde min dotter kunde jag inte äta kött längre, kräktes ordentligt och med åren så har jag slutat med många andra saker.
Jag mår bara bättre o bättre ju mer jag tar bort.
Jag är nog på väg att bli vegan.
Kram cilla.

Just nu vegetarian. Under mina 13 år som veg har jag varit vegan flera av de åren och vegetarian flera år ;) Ska gå tillbaka till vegan men är lite lat…
Jag är fusk-vegeterian (äter fisk, ägg, räkor, ost) och har varit det i ca 8-9 år.

Jag är också vegan sedan 1996. Innan dess var jag lactovegetarian sedan 1981. Jag är vegan främst av etiska skäl.

vegetarian sedan 99 (tror jag, var 11 iallafall) =)
vegan i strax över ett år dock varit vegetarian - mjölk en längre tid
Jag kallar mig vegetarian(trots att jag har ätit ost med Löpe hela mitt liv =/ vi ska börja med löpefri ost dock). Har varit vegetarian sedan födseln, alltså -94, men visst har jag fått i mig kött av misstag i rätter några gånger.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#8 ost med Löpe har jag tyvärr också fått i mig flera ggr, nu är jag noga att med att läsa innehållsförteckningarna, och till min besvikelse innehåller många goda ostar Löpe (men jag ska ju inte äta mjölkprodukter ändå)
Jag är ju på väg mot veganlivet, då jag inte ska äta mjölkprodukter, men det är lite knepigare än jag önskar-knepigare på det sättet att jag saknar mjölkprodukter. Har aldrig saknat kött, dock har jag varit lite sugen på fisk några ggr.
Hur ser veganlivet ut? Lite exempel på hur en matdag kan se ut vore kul om ni ville dela med er!
Jag kallar mig själv vegetarian eller hobbyvegan. Har uteslutit kött i 11-12 år (åt dock kött under ett år som 14åring). Blev laktosintolerant när jag flyttade hemifrån och då drog ner på mjölkprodukter. äter dock ost nu, men undviker mjölkprodukter så gott jag kan. ägg blir det någon gång ibland.
_No way! Yes way!

#9 Du kan inte använda sojayoghurt, sojaost o.s.v. istället. Det finns ju olika växtmjölk/grädde att välja, havre soja eller ris. Och sour supreme som kan användas som creme fraiche. Tycker du inte att de produkterna är bra?
#11 Har nog aldrig prövat dem förutom vegetabilisk mjölk någon gång då och då.

Är vegan sen 20 år tillbaka. Att jag blev vegan var dels pga att jag blev allergisk mot komjölk, äggvita och skaldjur, och har alltid älskat djur för mycket för att vilja äta dom.
När jag var barn fick jag inte välja vad jag ville äta, men som vuxen hade jag min chans. hehe.

jag är demi/fuskvegetarian, dock så äter jag väldigt lite fisk.
tyvärr älskar jag ost lika mycket som jag älskar choklad, jag är i princip beroende av dom två grejerna. Går icke att motstå. Så någon gång i framtiden kan jag säkert bli vegan bortsett från osten. Även om jag vill så KAN jag inte låta bli. Det finns inget jag hittils smakat som är så gott som choklad och ost. Det är som att man skulle begära att jag ska gå o celibat… :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Lakto-ovo vegetarian sen lite mer än ett år.
Jag blev ..hobby-vegatarian (kallade jag det för),i slutet av åttitalet.
det var då en debatt om svinuppfödning,hur svinstallarna injicerade antibiotika ( i förbyggande syfte,då grisarna ofta blev sjuka av den hantering de utsattes för) och anabola streoider för att växa snabbare……..!
MEN,alla kunde vara lugna,för allt ..otäckt försvann vid slakten,(på något underligtvis stannade alla nyttigheter,vitaminer o mineraler kvar)antyddes det (skickliga slaktare(?) )
det litade jag inte riktigt på..
så jag uteslöt fläsk ur min kost,köpte aldrig,men kunde äta om jag fick det serverat (ibland stönade jag)
under början av nittiotalet slutade jag tacka Ja,till mer kött.
under slutet av samma årtionde började jag tacka Nej till andras kroppsdelar (på tallriken *hihi*)
under detta millenium är det bara vegetariskt
(oki,jag är lacto-ovo,äter ost,"kan" äta en gräddtårta,+ äter eko-ägg,periodvis)
kan erkänna,att jag har smakat "en sillabit" vid _några_ tillfällen och en "dumhet",för några jular sedan,hade mamma gjort mammas köttbullar,suck..vilken nostalgi-chock o doft..jag lät mig falla för minnena,två små köttbullar och fick "straffet", magen totalknasig:- /
från början var mina steg till *riktig mat* mest egoistiska/hälsomässiga,
det har blivit mer..etiska o moraliska,Oxå
det var min förkortade version *skratt*
penke
slutade med kött ca år1975. har sedan dess levt till största delen av vegetarisk kost. var först laktovegetarian+ägg o fisk en period sen tog jag bort fisken, har varit helt vegan några år oxå.
nu på senaste tiden har jag lättat lite på reglerna främst av ekonomiska skäl. jag åt tex vanlig cheddarost till jul istället för att köpa sojacheddar extra till mej. har oxå lärt mej att äta lite lax ca en gång i månaden för att få omega-3.
äter oxå qorn-produkterna,fick ont i magen först och tyckte att dom var för kraftiga i början när dom kom. men nu tål jag dom och tycker att dom är goda.
försöker att undvika mjölkprodukter och äter i stort sett vegetariskt.
~ mayolica ~

Äter inget kött fisk eller fågel men nyttjar mjölkprodukter
Djurhanteringen är fruktansvärd och för mig är allt liv på jorden lika heligt
Förvisso äter djur djur i naturen men människor har djur som gisslan och behandlar dom illa för att äta dom.Det finns ingen empati
Jag är vegan, och var innan dess lakto-ovo-vegetarian, även om jag under ett flertal år aldrig åt ägg eller mjölkprodukter annat än vid släktmiddagar etc. Hemma åt jag veganskt redan då.
Jag hade turen att mina föräldrar var vegetarianer så jag växte upp på vegetarisk kost och har aldrig haft den minsta lust att provsmaka något djur.

Har varit demi vegiterian och vegiterian i ca 6 år. Fick inte under mina tidigare år utesluta kött något som jag tycker att är helt fel. En individ som vill påverka och förändra tycker jag alla skall uppmuntra! Så ni föräldrar som har ungdomar/barn uppmuntrar dem till hundra procent!
Nu har jag även gott över till att vara vegan något som jag gör för allas skull, dels för min egen, miljön och så klart djurens. Djuren som är likvärdiga med oss människor, vi är även djur en annan art bara. Vad säger att vi är vilktigare.
Men jag har en fråga och ber er alla veganer om råd! Jag skulle behöva hjälp med recept och jag skulle vilja veta hur mycket ägg som finns i qourn?

#21 Det finns inget ägg i quorn däremot behövs äggvita för att svampen (quorn) ska växa.
jag är demi vegetarian men ska börja långsamt att bli hel vegetarian:)
Jag är vegan sedan 7-8 år och hade innan dess varit lakto-ovo sedan jag var ungefär 10 år.
Jag är vegan sen snart 3 år och var vegetarian i 2 år innan.
Ursäkta ot, men vad menar man med "demi-vegetarian"? 
/Anneli
Jag är vegetarian (äter inge ägg, fiks, kyckling, kött, skaldjur). Jag föddes som vegetarian och är nu 15 år. Min mamma, pappa, syster och mina två bröder är även vegetarianer och min ena moster och ena kusin är även vegetarian.
Jag är vegeterian sedan i början av 2009 , inte så länge med andra ord. :)
Däremot så har jag nästan inte ätit kött innan heller eftersom jag aldrig har tyckt om det.
Jag äter däremot ägg.

Vegetarian sen 14 Januari :D Har gått jättebra hittils.
Äter ägg och mejeriprodukter, men undviker gelatin i godis osv, åt dock några bilar en gång av misstag, kändes inte som att världen skulle gå under, så farligt var det inte, värre om jag råkade äta typ kyckling eller något XD
Tycker inte det är någon större skillnad. Eller det är inte svårare. Haha, ska jag säga, när det är till största del mina föräldrar som gör maten bara i farten :P Men jag brukar hjälpa till om det är större grejjer, när det är typ bara att steka något så brukar dom göra det.
I skolan är det hyfsad mat :)
Hehe, nu kom hela min historia här ;D
Mvh Sigrid
Är vegetarian, har varit det i alla mina 15 år. För min mamma & pappa är det ^^
I princip aldrig ens smakat kött. Av misstag har jag smakat en köttbulle (och fyfasiken vad äckligt det var haha) och så har jag råkat få i mig ganska många nugets (av kyckling från mc donalds, trodde det var veggo nugets men tog fel haha)
Jag äter varken kött, skaldjur elr fisk.

Vegetarian i 2,5 år.
Mvh Ellenfyrkant
Oj, äter heller inte kyckling (#33)
Hej hej
Har varit "fusk vegetarian"(äter fisk) hela livet sen 76 men jag skryter endå alltid med att jag aldrig ätit en hamburgare eller en fläskfile i hela mitt liv så jag unnar mig lite fisk ibland. När de lackar mot jul skall jag avvara några av mina familje recept. Hela min familj har varit vegetarianer och därför har vi fantastiska julbord med bara vegis mat.
Jag bestämnde dock att min son 2 år skulle få äta kött men han gillar mammas böngrytor oxå så de blir väldigt blandat.
#36 Vrf ska din son äta kött? :) *nyfiken*
Nu e jag "hel" vegetarian :D
#38 vad menar du med "hel"? att du inte äter animaliska produkter eller att du är Lakto-ovo vegetarian? Jag har fortfarande svårt att vänja mig med att folk kalla sig vegetarianer om dom äter ägg och mjölk. För mig är det en lakto-ovo vegetarian. En vegetarian äter inga animaliska produkter. Detta är en kosthållning. Sen har vi Veganismen som är en livsstil i mina ögon. En vegan (som min flickvän) är en vegetarian som inte använder animaliska produkter till kläder eller smink eller nånting. Många hävdar (enligt mig felaktigt) att veganism är en kosthållning. jag hävdar alltså att veganism är en livsstil 
jag vill förtydliga att detta inte är något påhopp av något slag. Jag blir glad varje gång någon kallar sig "fuskvegetarian". Alla som tänker en extra gång innan dom äter eller handlar borde få nobels etikpris pris… eller nåt 
#39 Nä jag äter ägg och dricker mjölk, det är väl det som heter vegetarian? Om man inte äter ägg och mjölk produkter heter det väl att man är Vegan och inte vegetarian? Så har jag för mig iaf…. För förut (som jag tidigare skrivit i tråden) var jag "demi-vegetarian" och nu skrev jag att jag gått över till "hel" vegetarian. :)
#40 nej egentligen så är en vegetarian en som inte äter några animaliska produkter alls. alltså inte ägg eller mjölk. en vegan är en som inte äter några animaliska produkter (alltså är vegetarian) plus att veganen inte konsumerar exempelvis kläder eller smink som är från djur. Är man du är alltså något som heter "Lakto ovo vegetarian" (precis som jag). Lakto betyder typ mjölk och ovo betyder ägg 
titta här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Veganism
här också: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarisk

Måste bara inflika att Wikipedia inte på något sätt är en vetenskaplig källa. Visst stämmer mycket, men annat stämmer inte ;)

Men, jag håller med, vegetarian i ordets rätte bemärkelse är ju vegan ;) inga animalier
#44 sant om wikipedia, men på sidan så hänvisas det till Livsmedelsverket som hävdar att "begreppet vegetariskt endast får användas på produkter som inte innehåller ingredienser eller tillsatser av animaliskt ursprung". Men på senare tid så har ju begreppet "vegan" mer och mer fått den betydelsen som "vegetarian" egentligen har. Jag tycker att det är synd eftersom den ursprungliga veganismen tappar fokus. Om man hävdar att en vegan är en som inte äter animaliska produkter, vad är då en som inte använder animaliska produkter alls då? Ska man komma på fler ord? typ "Ultra vegan" kanske?! 
#41 Jaha då förstår jag, det visste jag inte :P tack. Kan faktiskt hålla med om att man inte kan tro på wikepedia men nu när du sagt det så^^.
Detta har ju inte så stor betydelse egentligen. inte för mig i alla fall. men allt skulle bli så mycket lättare om man hade samma ord / talade samma språk :) som sagt… alla handlingar som leder till bättre förhållande för alla plågade varelser är bra handlingar sen vad det kallas… skit samma :D
Jag är Lakto- ovo vegeterian, efter som jag äter ägg & mjölk. Läste det förut, att det hette så, men glömde bort sen så jag skriver vegeterian då.

Vegetarian = äter inte kött alls
Vegan = Äter inga animaliska produkter (inte djurtestas smink m.m)
#50 inte egentligen. vegetarisk kost får inte innehålla några animaliska produkter. inte mjölk eller ägg eller något annat om man får tro livsmedelsverket.
"Enligt 5§ i märkningsföreskriften (LIVSFS 2004:27) får märkningen på livsmedel inte vilseleda konsumenten, i synnerhet inte om det gäller produktens egenskaper och sammansättning. Enligt Livsmedelsverkets uppfattning innebär det att begreppet vegetariskt endast får användas på produkter som inte innehåller ingredienser eller tillsatser av animaliskt ursprung"
en vegan är mycket riktigt som du säger. veganism är en livsstil och inte en kosthållning. http://sv.wikipedia.org/wiki/Veganism
#52 stämmer bra det. Dom bryter alltså mot lagen egentligen. Förut så var många av "Hälsans kök"´s produkter "Vegetariska". Men efter kritik så ändrade dom namn på många av deras produkter. Nu står det te.x "ovo-vegetarisk" om dom inehåller ägg… Pizzan är ju även täkt med ost och får alltså inte kallas vegetarisk.

#53 men de kanske inte vet om att det inte får kallas vegetariskt eller så tänker de bara inte på det
#54 Det är en bra fråga. Jag kan ju tycka att ett företag borde ha koll på vilka lagar och regler som gäller. Jag har precis mailat ICA, COOP och Livsmedelsverket ang detta. Jag lovar att återkomma när jag fått svar 

#21 Angående Ägg och Quorn; kolla innehållsförteckningarna. Äggeviteämnen ingår och många gånger även mjölkprotein. Men det ska som sagt framgå av innehållsförteckningen.
I övrigt ska man nog inte lita på beteckningen av ett livsmedel… de vill ju såklart "sälja", att ha koll innehållsförteckningen är det enda rätta (lättare sagt än gjort med alla förskönade omskrivningar). Kul att höra vad Livsmedelsverket säger. 

#55 okej :)
Fick svar från Livsmedelsverket precis. Dom skriver såhär:
"Hejsan!
Vegetarisk är just utan innehåll av animaliska ingredienser.
Om man som konsument upplever att ett livsmedel är felmärkt, kan man förutom att påtala det till företaget, även anmäla till kontrollmyndigheten, som för pizzerior och "Hälsans kök" är kommunen."
Som jag tolkar det så bör man alltså prata med butiksägarna och dom som gör varorna, exempelvis Hälsans kök. Och så ska det finnas en "Kontrollmyndighet" som har i uppgift att se till att dessa saker styrs upp. Jag ska kolla med kontrollmyndigheten i min kommun. Återkommer när jag fått svar av dom också 
P.S. Jag borde bli en grävande journalist a la Uppdrag Granskning 

#58 heh okej

Jag är lakto-vegetarian, men köper mest soya/havre grejer, men iom att det händer att jag använder vanlig mjölk så får jag säga så.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Jag är vegetarian sen 20 år tillbaka.

Jag har varit vegetarian ett par månader, har som mål att bli vegan någon gång i framtiden. Har tidigare ätit ganska mycket kött så det är en stor omställning att inte äta något alls (äter inte fisk heller för den delen)
Men såfort jag får ordning på allting och har bra värden så tänkte jag ta steget att sluta med alla animaliska produkter.
the vanity, it becomes insanity
Jag har vatt vegetarian ca 2 år. Men innan dess så vägrade jag äta kött så åt i princip bara tillbehöret, vilket inte var jätte bra, tillslut så fick mamma och pappa ge sig för jag mådde inte så bra av att inte äta nånting, men räknar ca 2 år.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag har varit lakto- ovo-vegetarian sedan 2001. Äter givetvis vare sig kyckling, fisk eller gelatin. Var köttälskare innan men en dag höll det bara inte längre. Jag kan sakna köttsmaken och till exempel grillad kyckling när jag känner lukten men jag saknar verkligen inte att äta kött (som i döda djur).
Från början var det djuretiska skäl, sen blev det lite mer hälso- och miljöskäl men främst är det gammal vana. Varje gång jag känner på tanken att till exempel börja äta fisk så kommer jag dock snabbt på andra tankar.
Slutade med allt kött och all fisk 1977 men åt mjölkprodukter till 2000 då jag blev vegan. Under några år på 1980-talet använde jag ett tag ägg från egna höns men insåg att det går inte att ha höns om man inte slår ihjäl tuppkycklingarna.
Anledningen till att utesluta animaliska produkter är etiska skäl men samtidigt blir gynnar det vår miljö.
Välkommen till Hilberts Hotell inte för bo där men för att se mina recept för veganer.