Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketthälsa
Läst 6714 ggr
HannaM
0

Tillskott?

Äter ni tillskott av något slag, vitaminer eller så. Vilka då i så fall? Är ni veganer eller vegetarianer som äter mjölkprodukter…

HannaM
0

Jag kan ju börja med att svara. Jag äter ingen form av tillskott men är inte heller riktigt veg än. När jag lagar mat, vilket är oftast förekommer inget kött sällan ägg men när maken lagar händer det att sånt dyker upp. Försöker tillgodose behoven genom att variera kosten. I och med att jag slukar mjölkprodukter har jag inga problem med den biten.

sighni
0

Jag äter extra vitaminer och mineraler + behepan (som är B12). Jag gör det i första hand p.g.a. sjukdom.

Robinsnel
0

Jag är vegan sedan sex år och tar multivitamin för vegetarianer dagar jag inte äter tillräckligt bra.

[HannahoHenrik]
0

Jag har Mitt val Vegetarian vitamin tabletter men jag glömmer alltid att äta dem, o sen ska man äta dem till måltid och jag äter oftast inte "riktiga" måltider. kanske käkat 5-10 tabletter på ett halvår… så jag har nog brister på både det ena och det andra

Hoppfull
0

Jag äter ett kosttillskott som heter alkagreens som är ett komplett näringstillskott. Jag äter även B-vitaminkomplex samt omega 3 (icke vegetarisk).

Jag har en sjuk kropp som ingen begriper sig på :) har så låg energi så att min kropp kan inte smälta mat och hålla mig vaken samtidigt. Därför får jag inte i mig den näring jag behöver och äter jag mer så blir jag bara trött och kroppen staplar det på hög inuti. Dessutom har jag pga detta bantat i nästan 20 år (innan jag visste att kroppen inte kan smälta mat) så jag led av diverse brister och har käkat massor av tillskott. Nu är jag nere på dessa tre :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Sarah
0

Jag äter tillskott i perioder. Speciellt då jag är stressad och inte hinner äta som jag borde. Som vegan åt jag b-12 tillskott.

Creation
0

Inga tillskott här ;) Äter ägg och mjölk(dock dricker jag inte det bara i glas ^^' fix idé).

När jag var liten åt jag inte ens frukt eller grönsaker(mer än morotsbiff). Tills jag var typ tio år levde jag i stort sett bara på kolhydrater - pasta, potatis, bröd och ris(gröt eller soppa ibland) - jag har klarat mig, så jag tror inte att det ska vara några problem med vitaminvärdet ;) Idag äter jag bara bönor eller ärter i liiiten mängd nån gång i veckan, jag åt det inte alls när jag var liten, och jag lever än. :P Undrar om jag förkortat mitt liv lite bara ^^'' Men jag äter frukt och grönsaker idag och tycker det är skitgott. :) Tur att man kan växa ifrån sådana där konstiga idéer.

När jag knappt åt något fick jag dock C-vitamin tillskott och så tvingade min mamma mig att dricka välling så att jag inte skulle förlora vikt.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

MimmieM
0

Aloe vera och multivitamin kvinna (eller nått sånt)

Carpe Diem

gulzebra
0

Vegetarian, käkar mjölkprodukter.

Jag ska egentligen käka tillskott enligt läkare men det blir inte av, glömmer bara bort de.
Däremot dricker jag ett glas C-vitaminbrus då och då, men det är bara för smakens skull :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

MimmieM
0

#9 Vad för tillskott har du blivit rekomenderad då?

Carpe Diem

Tezza
0

Är vegetarian och jag käkar alg tabletter och kalk tabletter från Algbörges. Jag äter mejeriprodukter men använder alltid havredryck hemma i stället för mjölk till gröt och matlagning.

FeliciaS
0

Är vegetarian, men äter fisk då och då, tar inga som helst tabletter då jag får i mig allt jag behöver :) Det kan vem som helst få, bara man äter rätt och varierat ^^,

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tezza
0

#12 jo men det är lämligt att bara stoppa i sig ett par piller om dagen och då inte behöva vara lika noga med maten:) Och sen påstår vissa att det kan vara svårt att få i sig vissa ämnen genom grönsaker och sånt eftersom jorden nu mera är så näringsfattig……Och för att vara på den säkra sidan så tar jag några piller:)

Hoppfull
0

Instämmer med Tezza! Man har testat grönsaker (svenska) och konstaterat att flera av dem har så lågt näringsvärde så att de egentligen inte ens duger som människoföda! Det som var sämst var tomater (sorry MimmieM) de dög egentligen inte ens till krossade tomater. Detta för att de hetsas fram i växthus utan riktigt solljus… tomater är dessutom en av de MINST miljövänliga grönsakerna vi har :(

Casiopeia
0

Jag äter Hemoplett som innehåller b12, järn och folsyra m.m. är egentligen till för gravida kvinnor, men innehåller mycket av det som man kan få brist på som vegan så jag tycker det är väldigt bra. Därtill äter jag linfröolja i kapselform för omega-fettsyrorna (fast jag letar efter något vegetariskt omega-tillskott som innehåller alger istället, har dock inte hittat det än) samt apotekets Tillval Amino de dagar när jag ätit dåligt med proteiner.

På så vis täcker jag de mest kritiska områdena: vitaminer/mineraler, omega-fettsyror och Protein.

I övrigt försöker jag äta så varierat som möjligt men ibland, (särskilt på sista tiden när jag haft det lite kämpigt privat) har jag slarvat lite med maten och då känns det bra att gardera sig.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Saga85
1

Upptäckte nu att mina MittValVegetarian-tabletter gick ut 2008-09. Räknade och insåg att jag ätit ca 60 av 100. Min förra burk hann jag bara äta knappt 30 av. Sammanlagt blir det alltså 90 tabletter under mina 11 år som vegetarian.

Blir inga mer tillskott för min del. Onödigt. Kroppen har svårt att ta upp näring i tablettform, det blir för koncentrerat. Bättre att istället äta näringsrik riktig mat med vitaminer och mineraler kroppen kan ta till vara på. Håller mig till bönor och bra grönsaker istället. Sojamjölk (liksom komjölk) är dessutom berikat med B12 och annat kul. Så ett glas sojamjölk om dagen får räcka som tillskott för mig!

Casiopeia
0

#16 ett glas sojamjölk då och då innehåller LÅNGT IFRÅN tillräckligt med b12 för att täcka din kropps behov! Alpro's mjölk innehåller bara 0,15µg B12-vitamin per 100 g (ca 0,38 µg i ett glas) Du behöver ca 25 - 300 µg per dag, så om du skulle förlita dig på sojamjölk för att säkerställa b12-intaget får du inte göra så mycket annat än att dricka sojamjölk hela dagarna eftersom det skulle krävas mellan 65-790 glas mjölk om dagen. Jag har aldrig sett någon b12-berikad produkt med mer än 15 µg i, så piller är dessvärre det säkraste sättet. Äter du en del vanlig mjölk och ägg så tillgodoser du dig en del av behovet därifrån iof.Men better safe than sorry.

B12-brist är inte att leka med, det kan i längden ge allvarliga nevrologiska skador, dvs hjärnan och nervsystemet tar stryk. Man kan få personlighetstöriningar, deppressioner och i värsta fall bli senil i förtid så det är ingen risk man vill utsätta sig för kan jag lova…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

aliciia
0

Nej, inte nått ^^

Saga85
0

#17 Nu har jag ingen koll på exakta mängder man ska få i sig. Jag har mer gått på RDI-procent (Rekomenderat Dagligt Intag).

Men bara för att du sa det var jag tvungen att kolla själv. Enligt Livsmedelsverket behöver man 2,0 µg (0,5-1,3 om man är under 10 år, 2,6 om man ammar). Vart kommer dina siffror ifrån?

Nu blev jag dock lite osäker på hur mycket det finns i sojamjölk. Har aldrig kollat mängden, utan gått på RDI. Dock innehåller min Powerking 2,0 µ/100 ml (250 ml/burk), och av dessa drack jag två igår, alltså borde mitt behov vara täckt även för idag ;)

Kollar man på MittValVegetarian så ligger halten på 15 µg, alltså mer än 7 gånger så mycket som Livsmedelsverket rekomenderar. Varför? Jag gissar för att det är just som jag redan nämnt - kroppen har svårt att tillgodogöra sig vitaminer i koncentrerad form, och man lägger därför till extra för tillverkarna borde veta hur mycket % som bara går rakt igenom.

Saga85
0

Vill förtydliga: Jag uppmanar INGEN att sluta med sina tillskott. Det kan definitivt vara bra om man inte är särskilt intresserad/insatt i en fullvärdig vegansk kost! Kom bara ihåg att ta dem vid en måltid - på tom mage tar kroppen upp tillskott ännu sämre.

svartelbas
0

jag är vegan och tar mitt val vegetarian samt linfröoljekapslar (med vegetabiliskt hölje, hurra!!) innan jag hittade kapslarna försökte jag tvinga i mig linfröolja rent, men det är ingen höjdare…

Saga85
0

#21 På tal om kapslar vs flytande. När min vegetariska vän gav blod första gången valde hon det flytande järntillskottet då kapslarna blodcentralen erbjöd innehöll gelatin. Efter denna gång ruckade hon på principerna och valde kapslarna. Jag fick provsmaka detta flytande järn - har ALDRIG smakat något värre! Tog en liten smutt, och smaken vägrade gå bort! *själv får jag inte ge blod så jag slipper detta val, som tur är*

Milka
0

#19, Det stämmer att många har svårt att tillgodose sig b12, såväl vegisar som blandkostare. Det beror på att det fattas någon enzym i tarmarna hos många, har jag för mig, men är inte säker. Därför tillsätter man väldigt mycket i mitt val vegetarian, för att ha en stor marginal så att säga. B12 är vattenlösligt, och därför är det ingen fara att få i sig för mycket :)

svartelbas
0

#22: jag har också smakat flytande järntillskott som min mamma tog, smaken sitter verkligen i länge! och det påminner om blodsmak, antagligen för att man smakar järnet i blodet om man smakar blod… ÄCKLIGT iaf. nu var inte linfröoljan lika äckligt, det var egentligen mer opraktiskt… några kapslar om dan är betydligt lättare än att mäta upp olja och svälja… och man är ju lat av naturen.. ;)

Saga85
0

Ytterligare påpekande: B12 är tillsatt i de flesta vegetariska halvfabrikat (mjölkprodukter, köttsubstitut). Det verkar oftast ligga på 0,15 - 0,2 mcg/100 gr.

Hennum
0

jag äter inga tillskott alls. har aldrig gjort o kommer säkert aldrig göra. ^^ det är dyrt och knappast miljövänligt skulle ja tro. fabriker brukar inte vara det. så om ja kan få i mig tillräckligt så ja inte mår dåligt, så skippar jag tillskottspiller.

iofs så dricker jag lite blutsaft då och då, när mamma har och jag är på besök hos henne, det är nog de enda.

eftersom ja aldrig käkat tillskott så vet ja inte hur ja skulle må då. kanske skulle ja må bättre. men så länge ja inte vet va ja missar… :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

pessimisten
0

Just nu äter jag mitt val vegetarian, b-vitaminer och magnesiumtabletter.

Sarah
0

funderar på att börja äta tillskott nu, jag har för mycket att göra. även om jag äter bra så känner jag att jag behöver lite extra energi.

Tindrar
0

Funderar att köpa mitt val vegeterian och börja äta dom, men får se om det blir av^^,

AnnaBhu
0

Jag är vegan och försöker äta så varierat som möjligt. Kosttillskott: "Mitt val vegetarian", c-vitamin, Chlorella, psylliumfrön samt linfröolja (om man nu kan kalla psylliumfrön och linfröolja för kosttillskott. :P) Om jag vet med mig att jag ätit för lite protein under en tid, så kompletterar jag med proteinpulver också, och gör en god shake.

vtlk
0

Ja, Omega 3 från V-Pure.

myff
0

för några dagar sen hörde jag att man även kunde få psykiska sjukdomar av att inte få i sig b-12, då kom jag på att när jag blev vegetarian så fick jag panikångest, och hon som berättade det för mig hade också det förut..

så nu blir det mittVal-vegetarian tabletter för min del..

#26 Det är mycket som inte är miljövänligt, det gäller att prioritera för att kroppen ska må bra.

Kurran
0

Tillskott behövs bara om man är vegan eftersom vitamin B12 bara finns i livsmedel som har animaliskt ursprung. Möjligen innehåller mjölksyrade grönsaker en del B12 men för att inte dra på sig blodbrist kan man ju ta ett B12-piller då och då. På apoteket finns Behepan som innehåller massor av B12.

För att som vegan/vegetarian få i sig tillräckligt med järn måste man äta mörkgröna bladväxter, baljväxter och grovt spannmål varje dag men för att kunna tillgodogöra sig järnet ärdet viktigt att tillsammans med dessa livsmedel äta något surt och absolut inte mineralvatten.

Bröd med grovt spannmål bör jäsas minst 3-4 timmar eller göras på skållat mjöl som får stå och svalna ett par timmar annars hindrar fytinsyra järnupptaget.

På min hemsida finns en kortkort näringslära plus lite om vilka livsmedel som innehåller olika näringsämnen.

Jag var tvungen att lära mig en hel del näringslära för vegetarianer/veganer när mina barn var små.

Saga85
0

B12 är ju även tillsatt i diverse veganska produkter (veg-mjölkprodukter, "kött"frysvaror).

Sool
0

Jag är gravid, glutenintolerant vegan med en kronisk magsjukdom som gör mitt näringsupptag ganska dåligt, så  ja -  jag äter kosttillskott ;) En multivitamin- & mineraltablett för gravida och ammande, extra järn, extra kalcium (med vitamin D och magnsesium) samt omega 3 från V-pure. Och så boostar jag maten med proteinpulver av hampa och soja och några skedar näringsjäst varje dag om det räknas.

Under mina många år som lakto-ovo tog jag aldrig några tillskott. När jag gick över till veganskt började jag med b12 men fick ändå brist (inte pga av kosten utan magsjukdomen) så det blev medicinska doser av det sedan.  Men jag är noggrant kollad, både före och under graviditeten, och har mycket bra värden både vad gäller järn och b-vitaminer. :)

Så äter man ordentligt och inte har några hälsoproblem som hindrar näringsupptaget så behöver man i princip bara tänka på b12 och ev. vitamin D om man är vegan.

Hoppfull
0

#35 va bra! fast jag skulle rekommendera, om du inte redan gör så, att du köper näringstillskott som inte kommer från apoteket. De framställs ofta kemiskt och kroppen tar inte alls upp dem så bra som de som framställs av örter. Så det blir mer effektivt och man mår bättre av andra kosttillskott.

Ex. alkagreens

supergreens

Mighty Greens

Alla helt superbra heltäckande kosttillskott!

[KinaSylejmani]
0

Jag har testat både alkagreens, supergreens och Mighty Greens.

Jag kör med Super Greens just nu. Jag brukar också äta alger (tabletter) och när jag gör det så tar jag inte Super Greens då de innehåller Chlorella (alg). Super Greens och Mighty Greens är jag kanon nöjd med.

Hoppfull
0

Ja, de är superbra grejor. Gillade du inte alkagreens (som ska vara det bästa)undrar jag lite nyfiket?

[KinaSylejmani]
0

Inget fel på alkagreens i sig men vad jag upplevde var att jag fick öka dosen  för att få (knappt) en fjärdedel av den effekt som jag fick av SuperGreens och MightyGreen "normala" dos. Tog jag normal dos (den dos som var rek.) av alkagreens så kände jag just ingen skillnad.

AlkaGreens var bra men inte lika bra som SuperGreens och MightyGreen. Personligen får jag mer "effekt" av SuperGreens och MightyGreen än vad jag fick av alkagreens. Sen kanske det kan vara att olika personer reagerar olika. Den rek. dosen av alkagreens kanske någon blir superpigg av medan andra får öka dosen. Det är ju olika.

Jag rekommenderar "greens" överlag. Man upplever skillnad men vad som är viktigt är att man dricker (mkt) vatten under dagen.

Hoppfull
0

Jag var bara nyfiken jag käkar själv alkagreens men har även ätit mighty greens och fick precis som du mycket bättre effekt av det senare. Jag får ingen annan märkbar effekt av alkagreens än att magen blir bättre. Jag kanske skulle övergå till Mighty igen Obestämd

[KinaSylejmani]
0

Ja, jag är nöjd med både SuperGreens och MightyGreens.