Övertyga andra -hur?
Jag är lite osäker på om detta passar in här, dock handlar det ju om veganism så..
Hur tycker ni man borde "övertala" andra att bli vegetarianer/veganer?
Eller är det rätt överhuvudtaget att försöka få någon annan att ändra sina matvanor?
the vanity, it becomes insanity

Jag brukar prata om miljöskälen ;)
Jag är lite barnslig så jag sitter gärna och berättar om hur illa djur behandlas, vidriga slaktfilmer jag sett på youtube och liknande - helst då de som ska "omvändas" sitter med en stek i munnen ;)
Men egentligen bör man väl inte lägga sig i andras kostval.. Det är ju deras val. Fast det är ju verkligen inget fel i att informera mer om vegetarisk kost, hur bra det är :P
Hanna

Jag tycker att det känns lite konstigt själv att berätta, eller, mm, försöka få folk att bli vegetarianer..
Tycker man själv ska få ta det beslutet (inte för att man kan tvinga någon på något sätt), dock så tycker jag att det är bra om man informerar köttätare hur mycket bättre man själv mår om man äter vegetariskt, även hur mycket bättre det är för miljön och såklart djuren som far illa pga köttindustrin.. :)
Tycker man borde ha en dag i Uppsala eller Sthlm eller något, där vegetarianer står och informerar om allt sånt, tillsammans, så slipper man liksom själv göra det. Finns säkert sånt redan, men en idé bara.. Hmm :)
Mvh Sigrid
Ja, egentligen ska man väl inte lägga sig i andra matvanor, men å andra sidan är många köttätare "experter" på att göra det.
Många som gärna sätter sig och hånar andra som inte äter kött…
Men visst är det bra och informera, för hur det än är, så vet faktiskt inte många - eller rättare sagt, dom blundar - för hur djuren har det.
Jag vill väldigt ogärna att köttätare försöker "omvända" mig, så jag därför försöker jag inte pracka på mina åsikter på andra. Med ömsesidig respekt kommer man långt tror jag. Är så trött på att folk ställer sig i försvarställning så fort man nämner ordet vegan för att de är rädda för att man ska försöka pressa ner tofu i halsen på dom. Det blir inget konstruktivt meningsutbyte då.
Däremot bjuder jag gärna på god vegansk mat och ser till att skapa ett klimat där de blir nyfikna och självmant tar upp ämnet eller ställer frågor, då brukar man få bättre gehör :-) Dessutom är det ofta mer effektivt att fokusera på de positiva födelarna med vegetarisk kost (hälsa, miljö, enegriförbrukning etc) än att måla upp skräckhistorier med lidande djur.
Jag gör som casiopeja:
Bjuder på god mat och svarar på ev. frågor, om de inte är för aggressiva.
Jag försöker också, men många verkar nästan "rädda" för att prova… Synd nog.

#2 Hmm, jag känner inte alls igen mig där.. ^^ Haha
Jag var inne på det mer "aggressiva" sättet när jag var yngre - det blev hetsiga diskussioner, och flygblad av lemlästade djur upptryckta i ansiktet på folk. Ingen blev vegetarian, eller började äta mer vegetariskt då, pga min övertalningsförmåga.
Numer försöker jag aldrig pracka på någon mina åsikter, utan om det skulle komma upp så försöker jag se det lite mer nyanserat, prata om alternativ, bjuda på god mat. Under de senaste åren har fler och fler i min omgivning börjat äta mer vegetariskt alt. blivit vegetarianer.
Jag har t.o.m. fått ett par strikta omnivorer att bli skeptiska till mjölk med ett enkelt "när man tänker efter är det en skum sak - vi är det enda djuret som äter/dricker av ett annat djurs di". Ingen tycker om att bli påhoppad, men desto fler tycker om att hitta nya saker/smaker och få något att fundera på.
_No way! Yes way!
Mina åsikter angående kött har även den ändrats kan tilläggas - jag är inte längre inne på "kött är mord"-linjen, utan snarare "kött är onödigt, dåligt för miljön och har blivit för industrialiserad".
Rent etiskt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att äta en bit viltkött eller kött från en "riktig" bondgård någon gång ibland. Men jag har ingen lust, och struntar därför i det.
_No way! Yes way!

Haha. Blev "påhoppad" av en mamma till min lillasysters kompis. Hon är veterinär själv och hennes man kör slaktbil, så hon är väldigt för det här med köttindustrin eller hur man nu ska säga..
Hon började babbla om att vi vegetarianer satt och ljög för alla på internet och att vi bara var dumma och inte visste någonting, när vi säger att vi tycker djur har det dåligt från födseln till slakten osv (ungefär). Jag skulle precis ut med en av mina kompisar så jag ville inte alls snacka om det just då, försökte att avsluta samtalet så fort som möjligt för dom skulle äta så vi behövde skynda oss för att hinna gå ut. När jag iaf sa det här om alla råvaror som alla djur som ska bli mat åt oss äter, har läst att det är 60-80% av alla råvaror (vete osv, sånt som både köttdjur och vi äter), så började hon direkt snacka om lax. Att några tyckte det var så himla bra med odlad lax. Man liksom, "och? jag äter inte lax, det handlar ju inte om det vi snackade om, eller du…" haha, jag sa inte det.. Men tänkte..
Iaf.. Hon babblade om att det gick åt massa fisk för att föda dessa laxar eller liknande, och att haven tömdes ut osvosv.. Undrar fortfarande varför hon sa det, jag äter ju liksom inte fisk öht. Det här med att djuren har det så himla bra och allt som hon sa innan slakten osv.. Då frågade jag hur det verkligen gick till, för hon visste ju aaaallting om det förmodade jag eftersom hon visste så mycket om allting.. Hon sa typ att de ibland gick ner i någon rund sak och blev ihjälgasade. Ojdå, det lät lite brutalt med "ihjälgasade" men i alla fall. De fick andas in koldioxid som dom tydligen inte kände av alls.. Eller så sköts dom. Jag frågade även lite kort om dom andra djuren fick vara med när ett djur slaktades. Hon sa snabbt att de andra djuren inte var med.. Sen började hon snacka om veganer som tydligen allihopa tvingade sina spädbarn att vara veganer, det ska hon säga som i början sa att vi skrev så många lögner som vi tydligen inte alls visste något om.. Tvivlar på att hon känner någon vegan som låter sitt spädbarn vara vegan, tror faktiskt inte att en veganmamma skulla låta sitt spädbarn vara vegan..
Usch, vad trött jag blev på henne. Hon babblade på i typ 15 min om hur fel det var att vara vegetarian, "vi klarar oss inte utan kött", "det finns viktiga proteiner i kött som inte finns i något annat, speciellt du som är tonåring och växer MÅSTE ha kött!". Jag frågade då henne varför jag inte hade märkt någon skillnad sen jag blev vegetarian och hur dom som har varit vegetarianer i 30-40 år och lever och mår bra. Då svarade hon typ att det inte var säkert att jag märkte någon skillnad, men skillnad var det tydligen!
Haha, förlåt för att det blev så långt.. blev väldigt trött på henne.. Vore däremot väldigt intressant att åka med en slaktbil som hämtar köttdjur och sen se hur det går till vid slakten osv, om det är så som hon har sagt.. Man borde ju få göra det, dom har ju inte direkt något att gömma, för enligt henne är ju allt så bra och djuren har det hur bra som helst innan slakt.
Någon annan som har blivit "påhoppad" av liknande människa? hehe.. :) Hoppas det var OK att jag berättade om det.. :)
Mvh Sigrid
Jodå Siggen, det händer faktiskt titt som tätt, fast jag är 49 år och således umgås mest med folk runt 38-50 åringar (även yngre alt. äldre, men mest) och även jag får mina "påhopp".
Men herregud, jag mår inte sämre eller bättre nu än när jag åt kött.
Och inte saknar jag det heller, tycker det är osmakligt.
Det konstiga är att om man säger att man inte vill äta kött för djurens skulle, då blir vissa väldigt upprörda, men säger man att man inte tycker det är gott, ja då verkar det helt OK.
Undrar varför?
#8 - Haha ;) Jag har faktiskt lyckats få två personer att sluta/ minska med köttet på det sättet. Syrran la av med både kött och fisk efter ett år med mitt tjat. Och en kompis lämnade in en lapp om specialkost (veg) i skolan nu i veckan, dock har hon fått för sig att fortsätta äta kyckling *hrm*
#12 - Visst är det märkligt, flera gånger har jag märkt att om man säger "Jag äter inte kött för djuren behandlas hemskt och miljön tar skada" så ställer sig personerna direkt i försvar och börjar mala på om att det är farligt att inte äta kött. Säger man däremot att man inte tycker om kött så accepteras det utan ett ord.
Hanna

#11 Om "mamman" är distriktsveterinär och hennes gubbe kör slaktbil kan man ju inte annat än säga att de är part i målet. Båda har ju sin utkomst från köttbranschen
.
Det är klart att det är ok att berätta detta. Sådana distriktsveterinärer har jag aldrig träffat (tack och lov).
#11 håller med om att sådana påhopp är jobbiga.
Men jag undrar lite över en sak du skriver som jag inte riktigt förstod - vad menar du med att veganer skulle "tvinga"/"inte tvinga" sina spädbarn att vara veganer? Att de inte skulle amma dem eller att du inte tror att veganer ger sina barn vegansk mat när de börjar äta annat än bröstmjölk?
Här tror jag faktist inte det är någon skillnad mellan blandkostare och veggisar - vissa ammar, andra inte av olika skäl, och sedan ger man barnet den mat man själv tror är bäst. Eftersom jag och min man är veganer sedan många år är det alldeles självklart för oss att ge vårt barn (som föds i sommar) vegansk mat. Det handlar inte om att tvinga någon till något utan om att ta sitt föräldraansvar och ge sina barn det man tycker och tror är bäst för dem - precis som alla föräldrar gör oavsett kosthållning. Det finns massor med veganbarn världen över som mår alldeles utmärkt! :)

#15 Jag vet faktiskt inte. Hon tyckte att vegansk kost var väldigt fel och typ inte borde existera. Men det verkar som att hon inte riktigt vet att man kan leva ett bra och sunt liv, även fast man är vegan/vegetarian.. Hon sa ungefär att "veganer tvingade sina barn att äta veganmat", som att det var något dåligt.. Vet faktiskt inte riktigt :)
Mvh Sigrid
Försökt få andra att bli vegetarianer men icke så nicke >.< Dom vägrar lyssna spesielt när dom äter xD Och så säger dom VI ÄR TILL FÖR ATT ÄTA KÖTT -.-'' Vilket vi inte är för vi har 20 gånger svagare magsyra än ett rovdjur.. Men En kompis har jag lyckats få vegetarian :D och hon vägrar att äta kött igen ^^
Mina kompisar börjar tjaffsa imot mig om att man får inte i sig proteiner och kroppen mår inte bra osv osv.. Men jag är du nästan adlrig sjuk men mina kompisar är jätte ofta sjuka.. konstigt "man mår ju såå bra med kött" O.o hohoh NOT! ;D

Jag brukar själv inte ta upp ämnet men om andra börjar fråga så disskuterar jag gärna. Tycker det är kul sålänge den andre verkligen är intresserad och vill lyssna, det känns bara onödigt att disskutera med någon som inte tar det seriöst. Vanligaste argumentet jag brukar få är "kött innehåller livsviktiga ämnen som man inte kan få i sig annars" vilket också är det dummaste argumentet, faktumet att det finns folk som inte äter kött och mår bra bevisar ju motsatsen.
Jag har tagit bort rött kött ur min kost, äter kyckling ca en gång i veckan. Jag tror att det bästa är att man själv tar initiativet och låter sitt samvete styra. Man kan tala om hur man själv gjort sitt val, men mer än så tycker jag inte att man behöver säga om det inte är så att personen frågar efter information.

Tralalaa, killen jag dejtar för tillfället visste inte om det här med miljön och kött. Nu ska han börja äta veg :) kanske kött ngn gång ibland om han är hos familjen, men annars börjar vi matlagningskurs i morgon ;) Han blev chockad och pratade genast med sin bästa vän. Nu sitter han och argumenterar för veg mat :)
#20 Haha, så fint 
_No way! Yes way!
Man ska nog inte missionera men förstås svara om någon frågar. Dock, tänk på att inte börja prata om hur hemskt slaktdjuren har det eller något annat otrevligt som har med djurhantering att göra vid ett matbord. Man övertygar ingen genom att förstöra en måltid för dem som ännu inte förstått att de deltar i en synnerligen oetisk verksamhet när de äter livsmedel med animaliskt innehåll.
Berätta istället hur mycket riktig god mat man kan laga på enbart vegetabiler och tala om att potatis, ris, makaroner mm är vegetabilier så det är inte så krångligt med veganmat.
De som vill ha alkoholhaltiga drycker kan bli upplysta om att allt på Bolaget är vegetariskt och de som fortfarande äter kött, fisk, mjölk mm kan få veta att man kan äta hur dåligt som helst fast man är vegan: För sött, för fett, för salt mm. Man kan alltså vara ganska vanlig som varande vegan.
Välkommen till Hilberts Hotell inte för att bo men för att få lite veganrecept mm
#20 Vad kul! 

#17 precis! alltid är det nån som håller på att klaga, du får inte i dig allt du behöver och vi är gjorda för att äta kött men hallå ? även hur mycket man förklarar så fattar de aldrig :/
Men jag funderar på en sak… Vad är det som gör just detta med köttätande och vegmat så omöjligt och tabubelagt att prata om? Folk som följer andra kosthållningar, t.ex. viktväktarna, Montignac, Atkins, stenålderskost eller LCHF-kost missonerar ju hej vilt överallt! Och det är ingen som kriteserar dem på samma sätt som oss veggisar. Vad är det med vår kosthållning som är så oerhört provocerande jämfört med andra?

#25: jag tror att det är faktumet att många köttätare egentligen inte tycker att deras argument om att "kött är gott" , "vi är köttätare" osv. inte håller, de blir trängda och tycker det är jobbigt. Om man vet att man kommer förlora en disskution så är det lättare att inte ens ge sig in i någon. Sen finns det ju givetvis köttätare som trivs med att äta kött och inte alls finner något fel i det, de kanske snarare blir oroliga för att vi tycker det är fel och blir arga eller sura. Tyvärr är det ju lite som upplagt för bråk då den ena parten lätt blir sur eller känner sig förolämpad.
Om de andra(dvs köttätarna) retar mig för att jag inte äter kött kan jag hämnas med att säga exakt vad det är de äter ;P Men mer än så brukar jag inte bry mig om att försöka "övertyga" dem. De är redan väl medvetna om argumenten för vegetarianism, men tänker ändå inte ändra sig. Och det respekterar jag till fullo, man kan inte tvinga någon att göra något den inte vill.
Skulle liksom inte själv uppskatta om de tjatade om och om igen om varför det är bra att äta kött, snarare skulle det nog driva mig till att bli ännu envisare om att behålla min vegetariska kost(nu skulle ju det vara bra i det här fallet, men om man tänker det omvänt vore det ju inte alls bra). Så jag tänker inte tjata om en vegetarisk kost till dem heller.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#25 och 26 Det är nog fler än man tror som går och har lite dåligt samvete för att de äter köttprodukter för de vet hur djuren behandlas men de försöker förtränga både vetskapen och det dåliga samvetet. Står de då framför en person som tagit konsekvenserna och uteslutit animaliska livsmedel blir det förstås besvärligt även om man inte vill vidgå det. En vegan/vegetarian kan därför upplevas som rent av farlig.
Att utesluta animaliska livsmedel innebär att man sätter djurens bästa/djurens behov framför sin egna medan alla andra idéer om hur man ska äta, t ex viktväktarna, Atkins, stenålderskost eller LCHF-kost, sätter människan först och då är den som propagerar för sin tro ofarlig för det dåliga samvetet.
#27 Visst har du en poäng i att om någon tjatar om något så kan det gå prestige i det hela och man når aldrig fram med vad man vill säga.
#25 Det är ingen skillnad för mig, jag tycker inte om att folk missionerar över huvud taget, men om jag blir nyfiken frågar jag och jag skulle säkert kunna ställa frågor till vegetarianer eftersom jag själv tagit steget halvt ut (äter inte rött kött).

#28 håller jag med! Mycket bra skrivet.

Hm. Folk störde sig så enormt på att jag satt och fläkte ut vad det var i deras kötträtter, så nu berättar jag bara när folk ber om det. Och då väldigt ingående.
Det är jätteroligt. Skadeglädje är den enda sanna glädjen. De sitter där och tittar ledset ner på sin mat, medan jag glatt tuggar i mig min vegetariska