skolmaten?
Ni som äter på skolan, som inte äter kött. Vad brukar ni få för mat?
Själv får vi nästan varje dag samma tråkiga smaklösa biff!! Vi har klagat hela 9.ans termin + halva 8.an Men ingen förbättring.. händer iblnd att vi får korv när dom får det men annars inte. Blir verkligen less på våran skola, sämsta maten där >.<
Jag har mycket variation på mat på min skola. :) Till ex. potatis eller pasta, ris får jag vårrullar, grönsaksbiffar, gourmetbullar, såser eller röror. De två sistnämnda brukar vara mindre goda, men resten är riktigt smakliga.
Det serveras alltid ett vegetariskt alternativ. Chili sin carne när resten får chili con carne, vegetarisk lasagne när andra får köttversionen. Ibland händer det att klasskamraterna är avundsjuk på min mat faktiskt och vill smaka ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vi får ibland god mat men ofta är det tomatsås eller krossade tomater med morötter och lök och sånt i. Eller om det är soppa så är det tomatsoppa utan nått i, eller vatten med grönsaker i, eller Morot/lökbiffat. Man blir inte alls mätt på det.. Vi hade betydligt bättre mat när jag gick i grundskolan (annan skola).
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Skicka efter broschyrer från Djurens Rätt om skolmat (med recept bland annat) och ge dom. Det kan göra så att maten blir bättre. De behöver säkert mer kunskaper om veg. mat.
För det mesta är det rätt okej mat, och myyycket färggladare än kötträtten som för det mesta ser grå och dassig ut. Så lyfter jag på locket till veggomaten och möts av en färgbomb, lite morötter, något grönt, gult osv. *s*
Sen serverar dom en del färdigt, quorn lite då och då samt sojakorv. Idag hade dom den vidriga "broccoli biffen" somdom brukar ha på fiskdagarna. Dom har stoppat i något mögelost eller något tror jag för den smakar och luktar något i närheten av spya… Fruktansvärt.
Favoritmaten i skolan är helt klart couscous röran med linser och grönsaker som vegetarianerna får då det serveras grå och tråkig pyttipanna, supergott är det och jag kan allt uppfatta ett par avundsjuka blickar när jag skopar upp min mat ;)
Hanna

Jag levde på fil ellr pytt i panna i högstadiet, i gymnasiet hade vi underbart bra vganmat.
På mellanstadiet kommer jag inte riktigt ihåg hur veg-maten var, inte värre än den andra iaf. Hyffsat ofta fick vi veggosar vårrullar, och folk försökte tigga till sig det från oss.
Högstadiet var en katastrof veg-mässigt. Tack vare bambamaten avskydde jag falafel, först som 20åring jag testade på "riktig" och insåg hur gott det var! Jag åt nästan aldrig i bamba de åren. Fast sista terminen verkade det faktiskt som om det blev lite förändring. Det var där jag första gången smakade på en quorngryta. Skeptisk gick jag och frågade om jag inte råkat få kycklinggryta, och man såg hur stolta bambatanterna var över att ha hittat detta nya påfund, haha.
Gymnasiet var väl helt ok. Faktiskt riktigt bra ibland. Mycket bättre variation än tidigare dessutom.
_No way! Yes way!
#7 Känner igen det där. Jag gick på värsta hippie-skolan i gymnasiet, men den vegetariska maten var trots det under all kritik och vi fick falafel nästan jämt, sånna där mjuka små massproducerade saker som smakade apa. Var helt allergisk mot falafel i flera år tills jag lärde mig hur gott det är med "riktig".
#8 Jag fattar inte riktigt hur man kan misslyckas så grovt med falafel. De som vi fick var små och torra, de smulade sönder så fort man rörde dem. Var som att tugga papp.
_No way! Yes way!

vi har ofta färdiga produkter, men alltid böner och linser och värsta salladsbuffén istället:)
Det var alltid bra alternativ när jag gick i gymnasiet, ungefär samma som icke-vegetarianer. Var det t.ex. spaghetti och köttfärssås så var vegetariska alternativet spaghetti och sås på röda linser.
Jag får morotsbiffar eller diskvatten (som de säger är grönsakssoppa).
Igår serverades det vegetariskt till hela skolan. Någon "gyllengul" sås med lite champinjoner och ett par grönsaker i ihop med fullkornspasta. Det smakade absolut ingenting men oj vad kul det var att se flera av köttätarna tappa hakan där dom stod i matkön "Va?! Inget kött?" stackarna såg helt förstörda ut :P
Jag kan väl tycka att det var dåligt med protein i maten, men att slänga i bönor eller linser hade nog varit att ta det ett steg för långt ;)
Hanna

Min vegetariska skolmat är värst!
Vi får typ jätte torra falaflar varje dag! Och liksom makaroner och torra falaflar. usch!
#14 Jag förstår inte varför falaflarna blir så torra?
Jag har gjort falafel 2762876 gånger MINST hemma och det har aldrig blivit torrt men ALLTID i skolan är dem jääätteeeetorra.

Men skolan värmer oftast i en slags micro :( Så dom blir torra..
#16 Ja ifs, och så ligger dem på sådan värmeplatta i en evighet.

Det är sant!:) eller värmeplatta ,det är väl typ vatten som hålls varmt under som ''ångar'' upp eller?
#18 Ja, det är det nog.
Usch ja var skola suger pa den vegetariska maten! I 3 ar har vi gatt dar och vi har typ fatt nugets… 4 ganger kanske… och bara de dar "filè biffarna" och falafelbullar… det enda! I 1-6;an var det ganska god mat men sen nar vi kom till hogstadiet suger det!
Har kagat valdigt mkt. Och de har sagt "Okej, vi ska folja den har matsedeln, blir det bra?" Jag laser igenom, se rinte en enda "Filèbiff" elr liknande men far anda det hela tiden! Usch! Och korvarna steks inte, de varms i ugnen och kommer ut som sma skrynkliga fula saker.
(Gar i samma skla som #0)
Ursakta min stavning jag e utomlands.
Idag hade de glömt att man skall koka bönorna innan man stoppar dem i maten.. Det var som stenar.

!
#22 Det var fruktansvärt!

Våran mat innehåller alltid curry, Squash, paprika eller rödlök.
Jag hatar alla utom curry, för det är jag bara gudomligt trött på 
Annars är den vegetariska maten mycket godare än kötträtten o/
Har en kompis som brukar tigga av min vegetariska mat för att den är godare 

Haha, mina kompisar brukar också vilja smaka av min mat, speciellt när jag får falafel, haha, då brukar dom äta upp alla :P
Min mat är ganska bra faktiskt. Mycket nyttigt, bönor osv..
Mvh Sigrid

Några gånger har vi bara fått sås i skolan..
Jag äter inte i skolan längre pga den dåliga maten, men de gånger jag har gjort det har jag i princip bara tagit sallad.
Två ggr när det serverades hamburgare så var det vegetariska alterativet (potatisbullar med grösaker i typ) frysta i mitten, inte trevligt. I min skola får de inte servera sojaprodukter så jag undrar hur de gör när de andra får tex korv.
/Emilia

#27 Varför får dom inte servera soja?:(
#28 Inte en aning, det är en jättekonstig regel.
/Emilia

#29 Klaga!:)