Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: allmänt
Läst 33876 ggr
Moa-15
10

Vilka godisar är vegetariska?

Hej.

Bara undrar är så svårt sånt där?

Om det finns några speciela nr eller något man kan titta efter?

Kurran
1

Du får väl läsa innehållsförteckningen. Mörk choklad är för det mesta rent vegetabilisk. Om du är laktovegararian kan du äta mjölkchoklad men kolla så att den inte innehåller gelatin. Mycket av billig godis innehåller också gelatin som är en köttbiprodukt som jag finner mer avskyvärd än själva köttet. Sådana här bollar som man inte får säga namnet på brukar vara helt vegetariska.

Om det är några ingredienser som du är osäker på går det att söka på Google så får du besked.

Moa-15
2

Ja men det är ju så svårt att veta vad allt betyder.

När jag frågar personalen så vet dom inte heller.

Så det blir väl choklad för mig då=)

Creation
1

Chokladgodisarna bland lösgodiset är nästan alltid (lakto-ovo-)vegetariska, har jag märkt :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Kurran
0

Alla sega gubbar, bilar osv innehåller gelatin. En sorts chokladkakor som heter Guldnougat är helt vegetariska liksom Wienernougat. Men du kan väl ta papper och penna med dig till affären och skriva ner ingredienser som du inte vet vad de är och sedan söka på Google. Då lär du dig vad som döljs bakom olika konstiga ord. Färgämnen brukar ha en kod.

På Livsmedelsverkets hemsida finns en del som du kanske kan ha nytta av.

vtlk
0

Allt segt innehåller inte gelatin, även om mycket såklart gör det.

Gott och blandat, exempelvis, innehåller inte gelatin, ej heller Mentos, kola/lakritssnören, hallon- och lakrits-döskallar, sura colaflaskor - exempelvis. Det kan rentav vara så att allt jag räknat upp här är helveganskt (utom Gott och blandat som innehåller bivax).

HannaM
0

malacos fiskar och dom små bären är också utan gelatin. Inte deras colaflaskor heller om jag inte minns fel. Men är det inte så att nästan alla matafffärer har innehållsförteckning på godis nuförtiden? Även lösgodiset? här är det så i alla fall.

[aammE]
0

Det är ju vassle i t.ex Marabos mjölkchoklad, det är EJ vegetariskt. Sen är det ju mysko e-nummer, Löpe och gelatin i ALLT känns det som.

Kurran
1

#7 titta på Livsmedelsverkets hemsida, länken i #4, så hittar du vad som döljs bakom bl a E-numren.

[aammE]
0

#8 Jag vet, jag har alltid en E-nummerlista i fickan när jag handlar. Glad

isabelle_
1

åh. choklad är mums,  Är klubbor vegetariska?

Abico
0

Jag hoppade högt av glädje när jag insåg att Gott och Blandat påsarna inte innehöll gelatin, Malaco har fattat grejen Tungan ute

Hanna 

Casiopeia
0

#10 de flesta ja.

Det man bör hålla utkik efter i godis är i huvudsak:

• Gelantin (avkok av slaktavall, i det flesta sega godisarna samt marshmallows)

• E120 eller karmin/carmine (rött färgämne gjort av krossade löss, håll utkik efter röda, rosa, lila och orangea godisar)

• Bivax (används ibland som ytbehandlingsmedel)

• Shellac (Gjort av löss, också ytbehandlingsmedel på t.ex choklad)

• Vassle (från mjölk, se kakor, choklad och liknande)

• Smörfett / skummjölkpulver /äggpulver /laktos/ mjölksyra

Sen får man ju själv dra gränsen för vad man vill äta, bivax tycker jag personligen inte är så farligt medan gelantin är apläskigt och allt från mjölk/ägg går bort. 120 och shellac slinker ner ibland…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

vtlk
0

#10 oftast, ja - eftersom de i princip endast innehåller socker. Det du kan akta dig för är ju färgämnet e120, annars tror jag de är rätt riskfria.

Snusklubbor innehåller dock gelatin, och t ex dumleklubbor innehåller såklart mjölk (men om du är lakto/ovo är de ju också ok) men annars är ju de flesta klubbor bara en hård karamell uppträdd på pinne. :)

hellah
0

Moa-15 ! Torkad frukt kanske kan va nåt?

Moa-15
0

Hm.

Ja torkade bananer är ju gott.

Men godis slår ju det mesta;)

Var nästan säker på att det var gelatin i gott och blandat påsarna.

Men icke så bra=)

Saga85
0

På tal om gelatin så är det värt att nämnas att det finns i vissa glassorbeter, mjukostar (t.ex. Creme Bonjour) och potatissallader.

FeliciaS
0

Gelegodis är inte vegetariskt. Oftast är choklad (inte sådana med skum inuti), lakrits och karameller vegetariska. Efter fem år som vegetarian kan jag hela godissortimentet utan och innan - vilka som är veg. och inte ;) Superbra!

Dessutom har många gelegodisar ersatts med bivax på sistone har jag märkt på innehållsförteckningarna som Coop har. För övrigt har Coop otroligt bra innehållsförteckning på lösgodiset ;)

Det ända jag utesluter i godis är gelatin. Sedan äter jag mycket sällan röda godisar (hårda karameller som är röda/rosa/orangea brukar inte färgas med löss) så några kaktuslöss slinker nog aldrig ner.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

vtlk
0

Allt gelégodis är som sagt inte köttiskt. T ex Malacos fiskar, Bubs dödskallar, Malacos colaflaskor och Gott & Blandat är safe åtminstone för den veg som främst undviker gelatin.