Pasta med avokado- och limesås
Sjukt krämig och enkel sås till pasta som går snabbt att göra. Kräver mixer (lämpligtvis stavmixer) :-)
2st mogna avokados
en liten gul eller röd lök (eller ½ stor)
lite matolja eller margarin
en pressad vitlöksklyfta
1pkt sojagrädde (eller matlagningsgrädde)
1dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
ca ½dl limejuice på flaska eller saften av en färsk lime
örtkryddor
örtsalt
peppar
pasta + salt till kokning
Koka pastan enl. anvisningarna på förpackningen
Hacka löken fint och fräs den i botten på en kastrull tillsammans med den pressade vitlöksklyftan tills den blir mjuk. Häll i en skål och ställ åt sidan.
Häll sojagrädden tillsammans med vattnet och buljongtärningen i kastrullen och låt koka upp. Skala, kärna ur och dela avokadon i klyftor. När buljongtärningen lösts upp sig lägger du i avokadobitarna och mixar såsen slät, spä ev. med mer vatten om den känns för tjock. Häll i löken i såsen och limejuicen. ( ½dl är ett ungefärligt mått, smaka själv av vad som blir gott, men det krävs en del lime för att såsen inte ska kännas för mastig och tam i smaken). Salta ordentligt med örtsalt och smaka av med peppar och örtkryddor, t.ex timjan eller fransk örtblandning. Låt puttra en stund.
Servera till nykokt pasta och gärna en klyfta lime.
Åh så gott det låter! Det här receptet ska jag spara, tack tack…

MUMS vad gott detta ser ut, ska prova det någon gång.
Haha, bara för att jag precis var inne på "Häftig grönsakskonst" såg jag "Pasta med avokado och lim" och trodde först att det var något eget konstförsök 
_No way! Yes way!
#3 - Haha ;)
Hanna

Brukar servera min avokadopasta med någon slags nötter eller frön, förslagsvis solrosfrön eller valnötter :)
Typiskt, jag som tänkt prova det här receptet till lunch och så har vi för första gången i historien inga avokados hemma >.<'
Någon som kan maila över en eller två?
Hanna

Provade i helgen, tyckte det blev mycket gott! Det tyckte min anti-vegetariske sambo också
!
Vi hade citron istället för lime, men gott blev det, speciellt med timjan på.
Mums Såg gott ut
Mums Såg gott ut

Nu har jag avokado hemma så nu till helgen ska jag prova denna rätt.
Wow vad gott det ser ut! Jag är enorm avokadofantast så det blir till att prova ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Låter jätte smarrigt! Ska nog ta och pröva den imorgon. Fast jag har bara en avocado hemma :P Hur många portioner är receptet?
Varje gång jag ser bilden i första inlägget önskar jag att jag tyckte om avokado. Tyvärr får jag kväljningar bara av lukten av det 
_No way! Yes way!
#13 Skojjar du? Är du allergisk eller? För de är supergott!
#13 Nej. Men senast jag åt avocado blev jag extremt magsjuk strax därefter, och ända sen dess får jag kväljningar av det. Typiskt nog hade jag precis börjat gilla avocado, men nu går det inte 
_No way! Yes way!

#12:
2 Avocados räcker till mig och min sambo plus en lunchlåda, altså 3 portioner för oss. 1 avocado borde räcka till en person åtminstone.
Gjorde den här såsen idag till pastan, fast jag improviserade en del och hoppade över en del ingredienser och mått ;) Inte att rekomendera, det blev inte gott.
Hanna
Jag gjorde den för ett par veckor sedan, några dagar efter jag skrivit #11 :) Så underbart gott *mums*
#17 Haha ;P Vad ändrade du på?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#18 - Jag hoppade över en del grejer och tog lite för mycket samt för lite av olika saker ;) Nästa gång följer jag receptet tror jag.
Hanna

Senast vi gjorde den här så var bar en av avocadona mogen. Vi kokade sojakuddar med buljong och rödvin och hade avocadosåsen som sås bredvid. Blev riktigt lyckat tycker jag.