Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-varmrätter
Läst 3376 ggr
Bim
0

VILL bli vegetarian!

Men min pappa och mamma vill inte det :P Men jag har tvingat dom att MINST (minstminstminst) en gång i vecka ska vi äta vegetariskt. Men det har inte gått så bra hittills… förvi har inte hittat bra recept.. :/ Men ni kanske kan hjälpa mig lite?

Sånt som inte tar lång tid att laga och inte behöver sånadär komplicerade grejer! :P
Och helst inte jättemkt bönor och groddar. Och inte typ sojakorv eller tufu (pappa vägrar köpa sånt, don´t know why) Haha, vi kanske låter kräsna men finns det något bra och lätt att laga?
Typ någon soppa kanske? Nåt som köttätere gillar helt enkelt! x)

(Ska ladda hem filmen earthlings, och hoppas att jag ska få dom på andra tankar!)

Bim
0

Någon vegetarisk paj kanske nu har recept på? :) typ broccoli med…? Vadå? ;)

HannaM
0

Fetaost och broccoli? Kanske lite tomat eller paprika. Lök.

Sarah
0

Om ni inte vill äta baljväxter eller veg-kött kan det bli svårt med proteinerna…

Sarah
0

Sånt som köttätare gillar… de brukar gilla allt jag lagar ;)

HannaM
0
Casiopeia
0

Fast om det bara handlar om ett vegetariskt mål mat i veckan så är det kanske inte dödsnoga med proteinerna heller?

Mycket av det ni redan äter är förmodligen redan vegetariskt utan att ni tänker på det, eller är lätt att göra vegetariskt. Ta t.ex pannkakor, bakad potatis, eller pasta med tomatsås.

Det finns ju jättemycket recept här på sidan, det är svårt att bara säga något rakt av som man kan gissa att din familj gillar- bättre att du söker runt lite eller föreslår något ni brukar äta som du behöver hjälp med att göra vegetariskt.

Varför inte ta på dig ansvaret att själv laga mat åt familjen en gång i veckan och visa dom att sånt de tror är äckligt kan bli riktigt gott? Gör tacos med quornfärs t.ex eller överraska med en smarrig vegetarisk lasagne. Få föräldrar kan säga nej när deras barn tar sådana initiativ :-)

Lycka till!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

peaches
0

Det finns iprincip substitut till allt kött i vegetarisk väg. Nuggets,filé,biffar,"baconbitar". Det är bara att tuta och köra. Om du göra en soppa med köttfärs är det bara att ta qournfärs och det är ingen större skillnad på det egentligen :D

HannaM
0

Ja vegetarisk lasagne med bladspenat och fetaost, det tycker jag du ska göra… smaskigt värre. 

Eller potatis och purjolökssoppa med vitlöksbröd

Ugnsstekta rotsaker med stekt halloumi

I en paj kan du slänga ner mer eller mindre alla grönakaer du gillar och en äggstanning (hoppa isbergssallad och gurka bara=))

Pasta med ost och broccolisås

Grönsakssoppa med nybakade frallor

Bulgursallad med alla grönskaer du gillar och kanske någon god ost

Svampsoppa med krutonger

penke
0

Vill du ..bli vegetarian,så är väl en bra ingång att vänja/träna kroppen att ta veg. som dagens eller skol-lunchen (jag vet inte om det är krångligt fortfarande/att man måste boka/intyga inför varje termin till bamban?,typ "specialkost")

Om du ställer om snabbt från kroppsdelar till vegetarisk mat,kommer din kropp/mage att reagera,det gäller oxå din familj, tänk på det,blir de chockade o .."rädda",lär de inte fortsätta..

I bamban ser du ju vad som serveras o får tips,sedan hittar du recepten "här" eller via google..

även vegetarianer har olika smak,du vet bärst vad som passar i din familj..men,sattsa hellre på ngt *snyggt&gott* än ..supernyttigt,för att bryta igenom (deras fördommar?)

penke

Sarah
0

Är nog en bra ide att du lagar maten en gång i veckan som casiopeia sa ;)

Bim
0

Jättesmart att jag ska lagamat en gång i veckan! :D Hinner inte svara på allla nu.. ;) men jag gör det ikväll.. :) Tsck för alla tips också!

Mysan59
0

Lycka till Bim! Och du, googla på vegetariskt så hittar du nog massor med recept…

Bim
0

#12 Tacktack! :)

Ska göra en paj imron :P haha, jag som är såå bra i köket! vet ni nåt bra recept? Är det bara att ta och göra vanlig pajdeg och sen då?? x) haha, jag är så sämst på att laga mat!

Abico
0

#13 - Ös på lite grejer bara och in i ugnen ;)
Jag lagar mat väldigt *hrm* inproviserande, man tager vad man haver och blandar allt som är gott *s* Men så har jag inte mer än knappt Godkänt i hemkunskap heller.. (A)
Folk är så mesiga nu för tiden och ska följa recept till punkt och pricka, laga mat med känsla istället ^^

Lite spenat och tomater + fetaost?

Hanna 

Bim
0

#14 Och BOCCOLI! :P Haha, men vad är det i själva "smeten" som man har i alla grönsaker i då? Åherregud, jag kommer förstöra ALLT!

peaches
0

#15 Det går att göra vanlig äggstanning, eller så finns det något som jag inte vet vad det heter som man kan ha istället för äggstanning

HannaM
0

#15 en vanlig äggstanning borde finnas i vilken kokbok som helst ( som inte är för veganer=))

Mysan59
0

Men Bim, nån kokbok har ni väl hemma? Gör pajdegen och sen har du själv i vad du vill ha i.

Eller åter igen, googla på t.ex. pajer… så ser du ju där hur du gör pajdegen och allt annat….

Tavar
0

Något jag gillar är potatissoppa med röda linnser :) bara att ha vatten, grönsaksbuljong, massa potatis, lite gullök, purjulök, röda linnser och grädde. Så fort potatisen och linnserna är mjuka har allt kokat klart!

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Casiopeia
0

Matlagning är något man lär sig! När man kan grunderna och börjar betrakta det som något kreativt blir det snart väldigt roligt :-)

Tavar
0

#20 Jo, men allt är ju lite lättare om man får hjälp i början :P

Casiopeia
0

ja det säger jag inget om! Bara att det kräver träning innan man blir en fullbordad kock :-) men vi finns ju här för att hjälpa så klart!

aliciia
0

om de inte låter dej bli vegeterian, gör sm jag, jag tog inte kött, och om mina föräldrar åt upp, åt jag inte nått som hade nuddat köttet,

Som i skolan, tvingade de mig och äta fisk, har inte ätit fisk i hela mitt liv, så jag satt i ca 4 timmar, de sa att om jag inte åt upp fick jag inte gå, så jag åt upp lite av fisken, tog bort tallriken och spydde ner hela golvet :-)

lite ot ;D

Tavar
0

Matvägra o spy känns enligt mig ganska onödigt, har alltid varit så att om maten inte dugit får jag laga eget men det måste vara tillagad mat och inte fil med flingor.

Saga85
0

#23 Oj, vad gick du i för slags skola där de hade rätt att tvinga i dig mat? Vad har de att göra med vad du väljer att äta?

Tavar
0

#25 jo det låter helmysko det där. Är ju nästan som att tvinga en glutenallergiker att äta vitt bröd. Den kommer ju vägra lika starkt som någon som inte vill äta fisk eller kött.

Bim
0

#23 Nämen! :O Vilken otroligt knäpp skola!

Jag kan säga att jag inte lagade mat igår.. var tvungen att hoppa in för en tjej på simskolan. :( Så det får bli någon annan dag!

snurro89
0

vegetarisk lasange

Vegetarisk Grönsakssoppa

Tjock pankaka utan griskött

Quorn/Soja med ris och currysås

Quornfärs med pasta

Grekisk sallad (om du vill äta ost)

Pizza med svamp ost Osv.. xD 

Vegetarisk hamburgare

Pasta med sås

Potatis och quorn och ngn sås (eller ingen sås)

Pankaka

Vegetariska bacon med äggröra (om du äter Ägg)

Bim
0

#28 tack! :) Snällt att du tog dig tid att skriva upp det!

snurro89
0

Vsg bara kul o hjälpa till

Tavar
0

Annars finns det ju jättegoda qourn-fileer som man bara steker på så de får lite gul färg och sen har soya till :) brukar jag äta när jag inte orkar laga riktig mat XD

Bim
0

Vi åt faktiskt vegetarisk lasange igår.. Det var inte så gott men jag hade gott samvete sen! :D Nån gång i veckan ska jag göra sallad med kikärtor och avokado

Tixy
0

Koka pasta, stek qournbitar (eller liknande), värm upp keldas ostsås och skär diverse grönsaker och mozarella. Supergott, enkelt och snabbt. :)
Det var för övrigt det som jag bjöd mina föräldrar på första gången dom skulle äta något vegetariskt jag lagat, och dom åt glatt upp och tog en portion till.

Bim
0

#33 Tack så mkt! Ska prova det nån gång!

Sabina-old
0

Hej, kanske inte hör inne i just denna tråden, men hoppas det går bra i alla fall.

Jag har varit vegetarian i 3 år, men problemet är att jag inte går i skolan längre och jag har svårt att fixa bra vegetarisk mat själv.
Jag är väldigt kräsen med hur maten ser ut och hur den smakar. Innan när jag åt kött åt jag oftast inte alls något grönt.

Men jag vill gärna ha en massa recept då jag måste ta nya tag i köket om jag ska må bra. Så snälla, hjälp. Gärna lätta recept då jag inte har koll på många gröna produkter och inte är van vid att laga massa mat.

enola
0

Byt ut köttfärsen till soyafärs och vips blir tacos, "kött"färssåsen, eller  lasagnen vegetariska.

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

starcatcher
0

Hahah, mina föräldrar ville inte heller låta mig bli vegetarian, så jag matstrejkade helt i en vecka, åt noll liksom, då gav de med sig. Hm, ganska dumdristigt sätt, men det funkade!

Men som många andra sagt så finns det massor av underbara recept här! :D

Bim
0

#37det vill inte jag göra… Nej, jag får vänta tills jag flyttar hemifrån. Och inte äta lika mkt kött nu. Äter aldrig kött förutom till maten. Har helt slutat med tex skicka på mackan och sånt! :D