Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettnäringslära
Läst 4753 ggr
Hoppfull
0

Hjärnan och veg. mat

Jag har en fråga här, MEN jag vill först påpeka att detta INTE är en provokation eftersom jag inte är motståndare till veganism eller ert sätt att se på mat. Det här är en stilla undran…

I människans utveckling vet man ju att inte förrän vi blev jägare och kom åt att äta kött, fett, hjärna, märg och annat animaliskt fett/kött började våra hjärnor att utvecklas riktigt snabbt (enligt vad jag har läst). Inte förrän dess började vår riktigt "mänskliga" utveckling…

Alltså på något sätt innebär ju det att hjärnan/människokroppen behöver animaliskt fett/protein för att utvecklas och fungera optimalt. Hur tänker ni kring detta? Att vi får i oss tillräckligt med protein genom vegetariska alternativ är ju klart men den andra delen.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

MimmieM
0

Det tror jag säkert kan ha en bidragande effekt på vår utveckling. Utan kunskap om vart du kan få i dig alla näringsämnen så kan kosten gärna bli ofullständig. Mellan varven av bark och rötter tror jag säkerligen att köttet kom som ett välkommet tillskott allra helst i form av aminosyror och nyttiga fetter. De essentiella aminosyrorna lysin och treonin är amoinosyror som veganer och vegetarianer kan få brist på om man inte tänker på vad man äter. Lysin finns i bönor som sojabönor, kikärtor, kidneybönor mm. Lysin finns även i sädeslag, särskilt havre. Treonin finns bl.a. i linser, i olika sädeslag, olika örter, grässorter mm.
Genom att ha kött som komplement kunde man säkerligen lättare få en fullvärdig kost. Men jag vet inte om man kan säga samma sak om idag.
Vi är inte längre beroende av vad som kan odlas/hittas under en speciell sesong på just den platsen vi befinner oss. Så med det samhället vi lever i idag och med den forskning som bedrivits så tycker jag inte att det argumentet längre är hållbart. Vi kan hitta alla sesongsodlade frukter/rötter/bär/växter året om och bevisligen så kan människan också äta fullvärdigt utan animaliska prudukter.

Carpe Diem

Hoppfull
0

Ok, jag tänkte bara på att det som finns i det animaliska inte är samma som det som finns i det vegetabiliska.

MimmieM
0

Skulle vara det eviga B12

Carpe Diem

Sarah
0

Idag, vilket jag tycker är det viktigaste, behöver man inte animaliska produkter. Som MimmieM säger så kan B12 vara ett problem som vegan, men piller är ju helt ok mina ögon. Det finns ju mycket forskning som visar på hur mycket hälsosammare det är med vegetarisk kost. Det kommer artiklar på det senare.

Sen är det en filosofisk fråga om man anser mer utveckling av människan vara bra eller dålig. Ska ge ett bättre svar snart då jag inte är lika stressad ;)

Sarah
0

Desutom finns det ju en gräns för vad som skulle vara nyttigt för människor. Vi har aldrig varit rovdjur utan snarare kompleterat kosten med kött. Dåtidens kost var förmodligen bristfällig och köttet gav ett bra komplement. Idag är vår kunskap så stor att det är helt överflödigt.

Hoppfull
0

Intressant! Det som är extra intressant är ju hur många som blir friska från allsköns sjukdomar av LCHF-kost. Där man är helt övertygade om att det just att det animaliska proteinet och fettet är så oerhört mycket mera lättupptagligt än det vegetariska så att det är därför folk blir friska.

Jag har testat den kosten och den fungerade INTE för mig…

Hihihi, ja att vi inte skulle behöva utvecklas mer och således skulle vara fulländade eller så bra som vi behöver vara det vet jag förstås inte om jag tycker :) sedan om det är köttet som avgör det eller kanske utveckling av annat kan man ju fundera kring.

Sarah
0

Vad är LCHF kost? Den hälsoforskning jag läst har snarare påvisat det negativa med animalier och talar för en mer vegetarisk kost.

Hoppfull
0

Det finns väl lite olika forskning kring det… LCHF= Low Carb High Fat, man byter ut alla kolhydrater mot fett och ökar mängden kött istället. De flesta LCHF-are äter massor av kött med massor av smör, ost och grädde :) De blir friska från såväl tarmsjukdomar som IBS, värktillstånd som fibromyalgi, migrän och andra sjukdomar som diabetes (friska såtillvida att de kan sluta med insulin)… många av dem i alla fall. Plus att de flesta går ner massor i vikt (eller upp beroende på utgångsvikt) och deras värden förbättras oerhört med kosten.

För mig fungerade det inte alls men det verkar höra ihop med mina matsmältningsbekymmer, ja plus att jag inte riktigt klarade de mängderna fett och kött. Men hälsovinsterna går inte att bortse ifrån…

Min egen teori handlar mest om att de plockat bort "dåliga" kolhydrater ur kosten och ersatt med annat. Plus att kött kräver en sorts enzym för nedbrytning som liknar papain som är ett ämne som renar blodet…. (vilket jag uppenbarligen har brist på)

Men jag vet inte riktigt… det finns en systersajt här på iFokus som heter kolhydrater iFokus, det är en sajt för just den här kosten.

Sarah
0

Aha, typ GI. Ja precis man plockar bort dåligt kolhydrater. Jag hade tänkt skriva ngt om GI och vegetarisk kost i framtiden. Men som de flesta av mina skrivprojekt så har jag inte den tiden jag skulle behöva.

HannaM
0

#9 nästan GI.. fast du plockar bort mer eller mindre alla kolhydrater eftersom alla kolhydrater är dåliga..

Hoppfull
0

Enligt deras syn ja… Fundersam

MimmieM
0

Du får väl samtidigt i dig mindre kalorier med Atkinson. Du plockar bort ALLA kolhydrater och äter kött med fett till. Dvs så långt bort från en vegansk diet som du kan komma :)
Många var ju väldigt kritiska med tanke på kolesterolhalten. Men tydligen skulle kolesterolvärdena sjunka också med denna dieten. Hur som hellst..
Vad jag har hört om denna typen av diet så är det att du rasar i vikt den första tiden men att du efter ett år inte kan påvisa varesig bättre eller sämre resultat än någon annan diet.

Forskare varnade ju så vitt jag vet för denna diet, man hade ännu ingen koll på vad en sådan kosthållning kunde ha för konsekvenser på sikt.

Carpe Diem

Sarah
0

Aha, ok, fattar. Mycket av viktminskningen kommer väl från att man binder mindre vatten i kroppen. Inte från minskad fettmängd.

MimmieM
0

Jag undrar hur deras magar ser ut efter en stund, med tanke på hur lång tid kött behöver på sig att brytas ner. Alla tarmfickor måste ju slamma igen totalt.
Binder mindre vatten? Handlar inte det lite om hur mycket salt du konsumerar också? Du lär ju inte få i dig några fibrer

Carpe Diem

Hoppfull
0

De som är hängivna den kosten hävdar att mycket av det som betraktas som allmän kunskap om vad som är nyttigt och inte bygger på myter skapade av livsmedelsindustrin, typ margarinbolag mm. Det finns en hel del rapporter kring detta. Liksom hur man kan se att överviktskurvorna skjutit i höjden sedan margarin slog igenom som hälsoprodukt, liksom ökningen av hjärtkärlsjukdomar och den galloperande diabetesproblematiken.

Det du skriver MimmieM om värdena stämmer faktiskt inte, de blir stadigt bättre och flera av dem har ätit kosten i fem-sex år eller mer och deras värden är kanon! De tror att slammet i tarmarna beror på kolhydraterna, särskilt på fibrer… idag rekommenderar man faktiskt inom sjukvården mindre fibrer till krånglande magar då fibrer är väldigt svårsmält.

Det finns LCHF-vegetarianer med… så det handlar inte bara om kött, även om det är det mest vanliga. Det handlar om att byta ut kolhydraterna, vilka de och flera forskare (och fler hela tiden) anser inte är bra för oss. Spannmål först och främst, men även potatis och ris.

Jag tror att mycket handlar om hur vi förädlar och förstör kolhydraterna, plus att vi äter för stor mängd kolhydrater i förhållande till protein och fett. Plus att sååå väldigt många använder den kemiska smörjan margarin till allt istället för riktigt smör och fina oljor.

Men att de överlag blir sämre av kosten är faktiskt helt felaktigt. Jag förespråkar den inte rakt av, men man måste ju ta reda på hur de som lever på den länge mår för att skaffa sig en uppfattning, och de mår super! Majoriteten av dem… sen är vi några som den inte fungerar för… kanske är vi födda med annan enzymuppsättning i kroppen än de som smälter kött bra.

MimmieM
0

#15 jag sa bara vad jag hört från forskningsrönen (vilket var 1-2 år sedan när jag intresserade mig för detta). och som sagt, kolesterolvärdena sjönk. Nu pratade jag om en specifik diet, Atkinson det är den ända jag hört talas om vad gällade LCHF

Carpe Diem

Hoppfull
0

Ja, det finns massor skrivet både positivt och negativt. Det gör ju att man blir lite tveksam till forskningsrön överhuvudtaget eller tycker inte du det? När man kan läsa forskning om exakt samma sak med rakt motsatt resultat *kliar mig i huvudet*

Själv vet jag inte riktigt vad jag tror… mer än det jag ser från de som käkar kosten… Men som sagt, den är ju inte bra för alla! Själv blev jag rent sjuk av att plocka bort alla kolisar, kroppen slutade att fungera helt så för mig är det inget alternativ. Men jag tycker att det är intressant eftersom folk blir friska av kosten. Och det här är ju LCHF som är en mer extrem variant än Atkins (om nu jag fattat det rätt).

MimmieM
0

Jag tror fortfarande att du kan påvisa vad du vill med hjälp av statistik. Och forskning säger sig aldrig ha hittat sannigar utan att de enbart har hittat teorier som understryker att det är möjligt att det skulle kunna vara på detta vis.

Tack och lov är vi olika och så länge det fungerar för de som trivs med det, så¨är jag inte den som är den :)

Carpe Diem

odezza
0

Jag tycker inte att #8 Hoppfulls beskrivning av LCHF stämmer riktigt…

Vi byter ut de flesta kolhydraterna mot animaliskt fett (inte alla, som Hoppfull skriver). Vi byter inte ut kolhydraterna mot kött… kött är bara en av många proteinkällor, andra källor är t ex fisk, ägg, ost…

Om man ser till energifördelningen mellan de tre olika näringsämnena som LCHF:are äter, så ligger den på ungefär 10% kolhydrater, 20% protein, och 70 % fett, främst animaliskt. Här talar vi om energiprocent, och eftersom fett är energitätare än kolhydrater och protein, så blir det ändå inga "berg" av smör på tallriken. Dessutom gör alla som äter LCHF individuella anpassningar, utifrån individuella förutsättningar, så man får se fördelningen jag har angivit som ett ungefärligt riktmärke.

De 20 energiprocenten som kommer från protein, kommer givetvis inte enbart från kött… och vi äter inte mer protein an vad den som äter enligt den sk "tallriksmodellen" gör…  men det är klart, eftersom en del av proteinet är kött (obs det finns dom som utesluter kött helt) och om man jämför det med hur mycket kött en vegetarian äter, så kan det ju låta mycket… ;)

De ca 10 energiprocent kolhydrater vi äter kommer i huvudsak från ovanjordsgrönsaker, som inte innehåller så mycket stärkelse.

Ville med detta inlägg försöka undvika att det sprids missuppfattningar om LCHF, vad man sedan tycker om den kosten är ju sedan en helt annan sak.

"still lost in space and time"

Pasi
0

Jag vill dementera påståendet att kött skulle vara svårsmält. Den kanske enda riktiga forskningen som gjorts om hur magen fungerar ihop med olika födoämnen gjordes av William Beaumont och hans bok kan läsas gratis för den som vill bilda sig en egen uppfattning- länk.Glad
Bland det mest svårtsmälta som finns är råa vegetabilier då cellväggarna på dessa består av cellulosa som människomagen som bekant inte kan bryta ner.

Mervi
0

Jag har varit vegetarian i 10 år och under den tiden hade jag massa magproblem, orsakade av fibrerna. När jag började äta animalisk protein och uteslöt fibrerna blev min mage lugn. Min erfarenhet är att magen tål kött och andra animalier bättre än spannmål, grönsaker och frukt som innehåller mycket fiber.

HannaM
0

Nu blir jag ledsen… jag vill själv välja hur jag ska göra, inte få propaganda konstant.

Pasi
0

#22 - Håller med dig! För att kunna göra klyftiga val så behöver man fakta, inte propaganda (det var därför jag skrev).Glad

Mervi
0

HannaM, det är klart du får själv välja, ingen tvingar dig till något du inte själv vill. Jag berättade bara om mina egna erfarenheter inget annat.

HannaM
0

Och era erfarenheter är överallt… och jag är trött på dom och har gjort mitt val, därför blir jag trött och ledsen när det gång på gång dyker upp framför mina ögon

Sarah
0

Min mage mår som bäst av råkost och veganmat ;)

Pasi
0

HannaM - Jag är varken ute efter att få er att byta kostvanor eller att smutskasta ert val av kost (har inget emot den och tycker mycket av det ni skriver om är intressant). Jag är bara här i all välmening. Så inte vara ledsen!Flört

HannaM
0

#27 så är det säkert, jag har bara råkat hamna i trådar med era glada tips och bra erfarenheter konstant, har lite LCHF rinnande ur mina öron.

Pasi
0

Du skall ju inte ha LCHF i öronen utan i magenFlört!

sighni
0

Det är att göra det för enkelt för sig att säga att magen tål kött bättre än grönsaker. Det finns forskning om att en glutenfri vegankost är bra för reumatiker (RA). De fick mindre värk och inflammationen i lederna minskade. Det är en av de få vetenskapliga studier som finns om vegankost. Enligt Maija Ruisniemi som är sjuksköterska och arbetar med kost som behandlingsmetod fungerar en glutenfri vegankost mycket bra vid mag- och tarmproblem. Hon har skrivit en bok om det. Den heter "bästa kosten för mage och tarm".   Att mjölkprodukter ofta orsakar magproblem är relativt känt. Sedan kan det inte förnekas att vissa grönsaker och bönor är gasbildande. Då får man utesluta eller möjligen om det går tillaga på ett lämpligt sätt ex. vissa kryddor minskar gasbildning. Den där LCHF-dieten kan jag för lite om för att kommentera, men rent allmänt mår man nog bättre om man är intresserad av vad man stoppar i sig. Jag tycker att det finns en etisk sida av det hela också. Den är viktigare för mig än hälsoaspekten.

Sarah
0
Sarah
0

Visst är den etiska aspekten väldigt viktig och jag tror att många av oss här inne avstår från kött av den anledningen. Men, ska man veganisera världen, vilket så klart är vårt mål, så måste nog folk må bra av kosten oxå. Annars kommer man inte vara nöjd med sitt val.

Hoppfull
0

Och jag vidhåller envist att eftersom våra kroppar fungerar och arbetar olika så mår man bäst av olika saker. En del blir friska av veg. mat, en del blir friska av LCHF, en del av GI och en del blir friska av tallriksmodellen osv. Och jag hoppas att alla hittar sitt sätt att äta för sitt eget ultimata välmående och att alla kan respektera varandras val.

sighni
0

Såklart ska man må bra av det man äter. Jag tror att alla kan göra det på en veg. kost eftersom den inrymmer så många olika varianter.

Vad gäller hjärnans utveckling som väl var ämnet för denna tråd behövs inte animaliskt fett för att hjärnan ska utvecklas normalt hos ett barn. Det ska till grav näringsbrist innan hjärnan tar stryk.  Jag har bekanta som har barn som vuxit upp som veganer. De har varit friska som små barn och det går bra för dem i skolan.  Det viktiga är nog att man får i sig alla näringsämnen i rätt proportioner. Jag tror att en varierad kost är bäst. Vegansk naturligtvisFlört.

night-bliss
0

Det som tyvärr tystas ner är att ofta när det gäller problem som LCHF har "botat" har jag läst och hört att vegan mat kan göra det samma.

Min högst personliga åsikt är att LCHF dock vinner mark då denna är mer accepterad då folkt mkt länge har förknippat kött som en optimal födokälla och det är mkt enklare och mindre kontroversiellt att köra i gamla hjulspår. Det jag verkar mig se att många som provat veg inte har haft tillräcklig kunskap för att få i sig allt det man behöver, inte konstigt att man då mår dåligt!! Sedan så ska man också tänka på de pengarna som köttintressenterna pumpar in….

Sedan kan jag bara som en parantes nämna att min farfar har största delen i sitt liv ätit en kost som liknar LCHF (kolhydrater skulle man inte äta då detta var fattigmansmat och något dåligt, mkt kött och mejeriprodukter var fint och det skulle man äta) och han klarade det bra tills han kom upp 50-60 års åldern (har nu mera en påse på magen och vill inte ens tänka på hur många operationer han gått igenom) och otaliga doktorer har sagt att dessa problemen skulle han inte haft om han inte levt på den maten han gjort, men just nu är jag mer orolig för min pappa som har kommit upp i den åldern där problemen började för min farfar. Min pappa har största delen av sitt liv levt på samma diet, men han har lagt om lite på senare tiden, men är fortfarande en mkt stor köttkonsument.

Så det är bara framtiden som kan utvisa vilka konsekvenser en Vegan eller en LCHF kost kommer att ha…För just nu verkar det inte finnas tillräckliga vetenskapliga bevis (long term) för någon. I västerländerna så finns det ännu inte, vad jag har sett några studier om Vegankost(de som har gjorts har inkluderat för få människor för att ses som vetenskaplig) , och LCHF har inte "funnits" så länge att man faktiskt kan göra en veteskaplig studie vad som händer efter en längre tid.

Hoppfull
0

Eftersom jag är lite envis här så vill jag bara igen säga att det blir så oerhört svårt att skriva om det ena eller det andra är bättre eftersom våra kroppar är individuella. Jag vet att det finns många som hävdar att alla är exakt likadana men det är ju verkligen inte sant i praktiken eftersom vi har olika enzymsammansättningar osv. Vissa personer mår bevisligen bättre av vegetarisk mat och smälter den plättlätt medan andra har en sammansättning som gör att de smälter kött betydligt bättre.

Kanske vore det på sin plats att låta alla olika kostsammansättningar få sitt utrymme och låta individen själv finna det den mår bäst av.

Det som är viktigast av allt i hela denna kostdebatt anser jag, är att alla bör lära sig att lyssna på sin egen kropps signaler. Om man reagerar negativt på viss föda, jamen avstå från den då och tvärtom! Bara DIN egen kropp vet vad den mår bra och inte av, så lär känna den och iaktta dess reaktioner och fundera även över vad sug efter olika saker egentligen representerar (som när jag blev sååååå sugen på glass, som jag egentligen inte alls tycker om… så kom jag på att det var kalcium jag behövde och med tillskott av kalcium försvann suget). Plus förstås att äta så naturliga saker som möjligt… så lite processat det går och så få tillsatser som möjligt.

Hennum
0

jag läste någonstans att barn vars föräldrar åt fisk när de låg i magen var smartare när de blev större. var det lax kanske? och det nyttiga kanske var omega 3 eller 6? eller vad dom nu heter. men visst kan man väl få i sig dom ämnena genom vegetarisk kost med?

spännande diskussion. Jag diskuterar ofta det här med min syster, som äter GI. ibland blir vi nästan osams. den etiska aspekten är så viktig för mig, och jag tycker den är viktigare än att hon ska gå ner i vikt :P

potatis var ju en stor välsignelse på 1700talet när den kom till sverige. människor blev mycket friskare. och när pappa var liten och bodde på något hem för pojkar så fick han morot varje dag från en gubbe i närheten, han var friskare än de andra pojkarna. Morötterna var den enda skillnaden i kosten.

jag är ett stort fan av potatis och morötter. ^^ fast jag tycker nog mer om bulgur än potatis…

men jag håller med dig hoppfull, alla är olika, och det viktiga är att hitta en kost som passar en själv.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

night-bliss
0

#37 man kan få i sig både omega3 och omega6 från en vegankost :)

Pasi
0

#38 Ja, men omvandlingen till den animaliska varianten….den med fler kolatomer kan bli för dålig. Människan är helt enkelt inte bra på att omvandla vegomega3 till EPA och DHA som är de varianter av omega3 som används i nervsystem, cellmembran och hjärna.

Conversion of ALA to EPA and DHA

The parent fatty acid ALA (18:3n-3), found in vegetable oils, such as flaxseed or rapeseed oil, is used by the human organism partly as a source of energy, partly as a precursor of the metabolites, but the degree of conversion appears to be unreliable and restricted. More specifically, most studies in humans have shown that, whereas a certain, though limited, conversion of high doses of ALA to EPA occurs, conversion to DHA is severely restricted. The use of ALA labeled with radioisotopes suggested that, with a background diet high in saturated fat, conversion to long-chain metabolites is 6% for EPA and 3.8% for DHA. With a diet rich in Omega 6 PUFA, conversion is reduced by 40% to 50%. It is thus reasonable to observe an Omega 6/Omega3 PUFA ratio not exceeding 4-6:1.

Restricted conversion to DHA may be critical; since evidence has been increasing that this long-chain metabolite has an autonomous function, e.g., in spermatozoa, the brain and retina, where it is the most prominent fatty acid. In nenates, deficieny is associated with visual impairment, abnormalities in the elctroretinogram and delayed cognitive development. In adults, the potential role of DHA in neurological function still needs to be investigated in depth. Conversion of ALA and DHA., I.H. Gerster, Internat J Vit Nutr Res 68 (1998) 159-173

To convert LNA to EPA to series prostaglandins, the diet should provide optimum amounts amounts of the conversion co-factors: vitamin B3, B6, C and the minerals: Magnesium and Zinc. Fats that Heal, Fats that Kill, Udo Erasmus, p.282

_Some ALA can be inverted into our bodies to teh longer chain Omega 3's EPA and DHA. ALthough the scientific literature is mixed on this issue, humans may be unable to convert enough ALA to EPA and DHA to achieve optimal levels of these long-chain Omega 3's.
The Omega Connection, Dr. Andrew Stoll, p.215
INDEX
_

Länk

Pehpsii
0

Ush vad min hjärna blir less av sånthär tjat.

Ja man ska få diskutera, men vi är på en sida för vegetarianer/veganer så det är väl rätt givet att vi redan valt hur vi vill göra.

Det mentala spelar ju faktiskt också in vad gäller mat, folk utvecklar smaksinnnen som är olika (därför vi gillar/ogillar olika saker) osv. Jag kan läsa er näringspropaganda 300 ggr men det finns inte något i världen som kan få mig att äta lik (vilket det i mina ögon är och förblir).

BLEH

(så, nu har jag avreagerat mig färdigt)

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Kurran
0

Man får i sig alla näringsämnen som man behöver när man väljer att äta vegetarisk kost men för att vara på den säkra sidan bör man ta en tablett med vitamin B12 då och då om man är vegan. Det finns många med synnerligen hög intelleigens som är vegetarianer/veganer.

Felnäring och undernäring är för övrigt inte alls ovanligt hos blandkostare.

Glöm inte alla som fått lindring i kroniska sjukdomsbesvär när de uteslutit animaliska lismedel.

sighni
0

#40 och 41 Jättebra!Skrattande

"Var och en blir salig på sin tro" Flört

Casiopeia
0

#39 det finns vegetabiliskt omega 3 som innehåller DHA och EPA, nämligen från alger. Det är ju därifrån fiskarna får det :-) Tyvärr är det svårt att få tag på i sverige men går att beställa på nätet.

Vad det gäller intelligensfrågan så tycker jag det räcker med det här citatet för få slut på den diskussionen:

"'So I am living without fats, without meat, without fish, but am feeling quite well this way. It always seems to me that man was not born to be a carnivore." Albert Einstein

Om inte det räcker kanske denna artikel kan slå spiken i kistan: vegetarianer är intelligentare

Fast vad som är hönan och vad som är ägget låter jag vara osagt- om smarta människor oftare väljer vegetariskt eller om det är den vegetariska kosten man blir smart av…

Jag tycker i vilket fall inte det spelar någon roll. Inteligens är överskattat- tänk så mycket skada människornas intelligens orsakat den här planeten, vad mycket bättre det vore om vi var lite mer "dumsnälla"…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

sighni
0

Linfröolja innehåller också Omega 3 och DHA och EPA i mycket hög utsträckning.

Man kan läsa mer om det i "Friskare liv med rätt kost+vitaminer och mineraler. En uppslagsbok i tillämpad näringskunskap" av Peter Wilhelmsson

Casiopeia
0

#44 Nej, det är det den inte gör. Däremot kan man förlita sig på att kroppen själv skapar DHA och EPA av ALA-syrorna som finns i linfröolja. Senare forskning har visat att det inte alls är säkert att kroppen gör det i den utsträckning som man tidigare trott. Dessutom behövs extra DHA och EPA för att neutralisera omega-6 som finns i linfröolja och som är skadligt i för höga doser. I alger däremot finns DHA och EPA naturligt, precis som i animalisk (fisk) olja. ALA som finns i linfrö, rapsolja, valnötter och andra landlväxande vegetabilier är egentligen värdelös, det är DHA och EPA man vill åt eftersom det är dom som kroppen behöver. Därför är det dumt att chansa…

läs här om omega 3

sighni
0

#45 Så har jag inte lärt mig det.

Casiopeia
0

Det har som sagt kommit mer forskning på senare tid, detta verkar vara den gängse uppfattningen nu. Jag tar inga risker med min hjärna och mitt välmående i alla fall, särskilt inte när det finns bra alternativ.

sighni
0

Det måste vara väldigt ny kunskap. Jag hittar samma uppgifter i flera böcker av vederhäftiga författare. Den nyaste gavs ut 2009.

Siggen
0

Har bara läst första halvan av tråden.. Men för att kommentera erat LCHF-snack, så vill jag bara säga att man inte äter mer kött. Min mamma har ätit LCHF i ungefär 1½-2 år tror jag, och den första tiden gick hon ner 26 kg! För att äta LCHF så lägger man bara till fett, tex om man ska äta kött och potatis, så tar man bort potatis och lägger till en klick smör osv. För någon månad sen började mamma slarva, hon åt bröd osv (kolhydrater), och då gick hon upp några kilo, men sen direkt när hon började äta LCHF bra igen, så gick hon ner till önskad vikt..

Det är en väldigt bra kost för diabetiker i alla fall. En vän till familjen har diabetes, men sen hon började äta LCHF så har hon levt som att hon inte hade diabetes.. Jag vet inte riktigt allt med insulin osv, men det är ju kolhydraterna som gör att man får diabetes, för att man äter för mycket kolhydrater…Vill också säga att man inte behöver träna alls för att gå ner i vikt om man äter LCHF. Och man mår inte sämre heller, blir inte tröttare osv, självklart kan detta vara väldigt individuellt men varken mamma eller jag mådde sämre som LCHF-kostare (jag har testat LCHF, gick dock inte bra i skolan så jag slutade). Mamma mår snarare bättre! Jämn blodsockernivå, eller hur man säger… Hehe, ville bara bidra med det jag vet om LCHF.. :)

Jag själv är ju vegetarian, men för att få vara det för mina föräldrar måste jag också äta omega 3 varje dag… Fiskleverolja, tyvärr… Men annars får jag inte vara vegetarian, så bättre det än att äta kött :) Tror det kan vara det som man inte riktigt får i sig om man är vegan? Har för mig att det endast finns i fisk + ägg från höns som har gått ute och ätit gräs?
Har i alla fall hört att vi bara kan få i oss omega 3 genom djur..
Någon annan som är mer insatt om just omega 3? :)

Hehe, nu blev det ett långt inlägg… Hoppas ni orkar läsa igenom, intressant tråd tycker jag!

Mvh Sigrid