Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-varmrätter
Läst 7363 ggr
sighni
0

svampbiffar

4 port.

1 burk (200 g) svamp

1 dl malda hasselnötter

0,5 dl sojamjöl

2 dl kall gröt

2 dl mosad potatis

1 tsk buljongextrakt

2 finhackade lökar

1 tsk paprikapulver

1 msk olja

Blanda svamp, hasselnötter, sojamjöl och gröt till en jämn smet. Tillsätt kokt potatis och smaksätt med buljongextraktet, lök och paprikapulvret. Forma biffar av smeten och stek i olja i en ej för varm stekpanna. Servera med kokt potatis, ärtor och inlagda rödbetor och gurka.

Casiopeia
0

vad för slags gröt ska det vara?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

sighni
0

#1 valfri gröt. t.ex. havregrynsgröt.

Casiopeia
0

Spännande! det ska jag prova :-)

sighni
0

Ja, svamp är jättegott!

Casiopeia
0

Absolut! testade ett annat recept på vegbiffar med svamp från djurens rätt, men de var inte alls bra tycker jag- höll inte ihop när man stekte dom även om de smakade bra. Ditt recept verkar stabilare!

pebb
0

Låter gott!

maaro
0

Det låter mumsigt, men kan man utesluta nötterna eller ersätta dem med ngt annat, jag är nötallergisk!

MVH Malin

sighni
0

#7 Det är klart att du kan utesluta nötter om du inte tål det.

Casiopeia
0

Åt något väldigt smaskens på en buffé idag och jag skulle gissa att det i stort sett var samma uppbyggnad som dina biffar. Det var dock både cashewnötter och hasselnötter i dom och det var bakat som en köttfärslimpa ungefär. Nu måste jag verkligen testa ditt recept! (så fort hyresvärden bytt ut vår trasiga spis- just nu blir det ingen matlagning alls här hemma Obestämd)

maaro
0

#8 Jag ska ta och testa detta kanske till helgen, hoppas att de blir lika bra utan nötterFlört

[marion69]
0

Låter supergott. måste göra till min dotter som är vegetarian. Bokmärker!

thexclub
0

Jag tycker verkligen att svampbiffar är gott så detta måste jag absolut testa.

the vanity, it becomes insanity

snurro89
0

Åh så gott de lät!

aliciia
0

Måste testas :)

dijete
0

Mmm.. Mums!

HannaM
0

Om man använder färsk svamp hur mycket kan man tänka sig att det går åt då?

FeliciaS
0

Jag brukar göra svampbiffar från det här receptet. Älskar dem, verkligen fantastiskt goda! :)

½ kg blandad färsk svamp t ex champinjoner, kantareller, ostronskivling
2 dl sojagranulat (sojafärs)
1 finhackad gul lök
3 finhackade vitlöksklyftor
1 dl finhackad bladpersilja
1 msk torkad eller färsk timjan
Salt och svartpeppar
2 msk japansk soja
1 dl ströbröd
Ev sojamjöl till bindning
1 dl rostad hackad mandel

Förväll svampen i några matskedar vatten och låt all vätska koka in i svampen, stek den sedan lätt i olivolja, ställ av från plattan och låt svalna. Blötlägg sojagranulatet i saltat vatten och fräs den sedan med lök, vitlöken och sojan. Mixa den förvällda svampen grovt i matberedare och blanda den sedan med soja granulatet, hackade mandeln, ströbröd och örter, smaka av med salt och peppar. Beroende på hur mycket vätska svampen innehåller kan det vara nödvändigt att tillsätta sojamjöl som bindningsmedel. Gör därför ett stekprov och se om du är nöjd med resultatet. Stek biffarna på medelhög värme i olivolja tills de får en fin stekyta på varje sida. Vill man undvika sojaprotein går det bra att ersätta detta med små gröna linser, koncentrerad grönsaksbuljong istället för japansk soja och potatismjöl som bindningsmedel.

Servera med rödvinssås och ugnsrostade rotsaker.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

sighni
0

#17. De biffarna verkar också goda och de har nog högre proteinvärde då det är sojaprotein i dem. Bra att kunna variera!

FeliciaS
0

#18 De har väldigt speciell smak, verkligen jättegott tycker jag :) Ja, precis!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus