Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-varmrätter
Läst 2981 ggr
sighni
0

kirskålsgratäng

4 port.

3 dl avorioris

6,5 dl veg. buljong

1 stor purjolök

1 msk olja

1 msk sojasås

10-15 dl rensad kirskål

1 msk vetemjöl

1 dl vätska

2 dl sour supreme/creme fraiche

1 tsk muskot

1 tsk körvel

2 dl brödsmulor

2-3 msk rapsolja

1-2 tsk allkrydda

Pensla en gratängform med olja. Häll i avorioris och buljong. Gratinera i 200 grader ca 20 min. eller tills riset sugit upp all vätska. Strimla purjolöken och låt den mjukna i olja och sojasås på svag värme. Fördela den över riset. Förväll kirskålen i 2 dl vatten några minuter. Sila av vätskan och spara den. Hacka kålen grovt. Vispa ihop mjöl och 1 dl av vätskan. Blanda den med kirskål och sour supreme. Krydda. Fördela blandningen överst i gratängen. Blanda brödsmulor, olja och kryddor och strö det över gratängen. gratinera i 200 grader ca 20 min. eller tills brödsmulorna fått fin färg.

Mysan59
0

Ahhh häftigt recept! Har massor med kirskål (tror jag) Flört

Casiopeia
0

Åh vad spännande! Kisrkål är gott, men jag är inte säker på hur det ser ut i naturen så jag har aldrig vågat plocka och laga något själv.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

sighni
0

#2 Där det finns finns det MASSOR! Det är en lång smal stjälk och många flikiga blad. En ljusgrön växt är det som blir ganska hög 40 cm ungefär. Finns säkert på bild någonstans på nätet.

menhir
0

Den här skall jag prova, roligt o annorlunda! Kirskål har jag bara alltför gott om!! :-)

sighni
0

#4 Jag med!Skrikandes

FeliciaS
0

Spännande! :)
Vi har en hel del kirskål här, och jag plockar till marsvinen och ger dem. Mamma år kirskålspaj i våras och sedan dess har hon velat göra det hemma :P Men det har aldrig blivit av.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

menhir
0

Nu har jag rensat bort massor av kirskål ur rabatten!

Allt ligger dock på komposten, det är för varmt (28 grader) för att stå o laga mat.

Som tur är kommer det snart ny, färsk kirskål i rabatten, recpetet är sparat för framtiden. :-)

Sarah
0

Grymt, det här ska jag testa med allt elände som finns i rabatterna.  :)

Åsa S
0

Det brukar vara den tidiga späda kirskålen som man plockar på våren som man äter, kirskål plockad på sommaren är inte lika god även om man kan få ny späd kirskål genom att klippa ner plantorna. Så är det någon som testar nu och inte blir så förtjust i smaken testa även ivår och se om smaken är bättre då. Själv plockar jag enbart på våren (kirskål går bra att frysa).

sighni
0

#9 Tack för informationen.