Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 6947 ggr
isabelle_
0

Köpt Havremjölk!

Idag köpte jag havremjölk för första gången och jag måste säga, Det var godare än vanligt komjölk. Och luktar godare. Så nu ska jag dricka havremjölk istället.

Dricker ni vanlig mjölk eller Soja eller Havremjölk?

Ska testa Soja-mjölk någon dag också :)

snurro89
0

Jag dricker vanlig mjölk, själv tycker jag inte om havremjölk eller dess produkter.

FeliciaS
0

Vanlig mjölk här :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[KinaSylejmani]
0

Jag dricker  mestadels havremjölk och emellanåt sojamjölk.

Sen jag började med havremjölk (och sojamjölk) tycker jag inte vanlig komjölk smakar lika gott längre.

Havremjölken är mer mustig, tycker jag.

sighni
0

Vi använder mest havremjölk i min familj. Ibland har vi sojamjölk. Nu dricker jag helst vatten till maten så mjölken blir till kaffe/te och i matlagning.

Till er som inte gillar havre- eller sojamjölken. Prova en annan sort. Det finns flera märken nu och de smakar inte likadant. Rismjölk är också gott.

[Anunnaki]
0

Långt innan jag blev vegan hade jag slutat att dricka mjölk. I maten använder jag soyamjölk.

Saga85
0

När jag flyttade hemifrån slutade jag köpa hem mjölk (vare sig ko, soja, havre eller dylikt). Det ledde relativt snabbt (något halvår tror jag) till att jag blev intolerant, och numer har jag börjat knarka Tofulines naturella sojamjölk. Mums. Min mor försökte sig på att köpa hem laktosfri komjölk, men inte ens jag som är fd mjölkälskare klarar inte av smaken längre.

Hamka
0

Dricker den som heter "Mjölkfri" från Tofuline..

Tindrar
0

Dricker vanlig mjölk:)

Yeay
0

Dricker ldrig mjölk, men använder andra mjölkprodukter och mjölk i mat. Men försöker dra ner på det för att såsmåningom utesluta det helt :)

snurro89
0

Fast, finns mjölk 'utan mjölk' här hemma eftersom min bror inte tål sånna produkter så de blir mest veganskt här hemma nuda…

Mysan59
0

Tyvärr så kör vi fortfarande vanlig ko-mjölk, men jag har flera gånger tänkt gå över till soja- eller havremjölk.

Fast nu med lchf-kost (veg. alt.) så dricker eller använder man ju knappt mjölk- och fil längre.

lodjuret
0

Jag är allergisk mot vanlig mjölk. Så jag dricker havremjölk. Jag tyckte inte om det i början=(

Men nu tycker jag den är gott=) Den heter Solhavre.

Casiopeia
0

Jag är vegan och har varit mjölkallergiker långt innan dess så jag vet ju knappt hur vanlig ko-mjölk smakar :-) Har heller aldrig haft någon vana av att dricka mjölk eller mjölksubstitut ur glas då de alternativ som fanns när jag var liten var dyra och smakade apa, vilket lämpade sig bättre till matlagning.

Idag använder jag mest sojamjölk, då helst provamel eller alpro soya som jag tycker är godast och som har bättre näringsvärde än havremjölk. Har det mest i matlagning eller till flingor men har aldeles nyligen även lagt mig till med ovanan att ha det i té. Tungan ute

Ibland har jag varit duktig och gjort egen mjölk av sesamfrö och mandel, vilket är billigt och näringsrikt. Särskilt mandelmjölken är dögod. Dock väldigt fet…

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
0

Dricker komjölk, jag är mjölkoman, min stora last här i livet. Däremot använder jag gärna havregrädde till matlagning och soygurt istället för youghurt.

aliciia
0

Dricker inte mjölk, har varit allergisk största delen av livet, så jag tycker inte om det ens :) Men i mat använder jag Havremjölk/Havregrädde :)

[TrevorS]
0

Jag kan inte dricka havremjölk då det bara idag finns ett märke som är veganskt, eller två faktiskt, Carlsshams är helt vegansk, rismjölken är däremot helt vegansk, RiceDream är supergod och bra att baka med, testa den.

Vilken havremjölk köpte du? Trots jag är vegan har jag syndat och testat över 10 olika sorters havremjölk. =)

[TrevorS]
0

Havremjölk gör jag annars oftast själv också. =)

Sool
0

Jag använder sojamjölk pga av smak, funktion och näringsinnehåll. Oftast blir det Gogreen naturell+kalcium, men godast tycker jag Alpro är.

[TrevorS]
0

#18, då vill jag vana för sojamjölken, har flera som jag lagat mat tillsammans med som är veganer som blivit intolleranta/allergiska mot just soja, dricker man sojamjölk för att det ska vara okey är det 1 glas var annan dag. Alltså ca 2 dl. Men dagligt intag man behöver finns även i havredryck, risdryck m.m.

Då räknade jag inte med sojagrädden, tofu, sojaprotein och liknande.

Saga85
0

#16 Vad är det för ickeveganskt som finns i havremjölk? Är det samma med sojamjölk?

[TrevorS]
0

#20. Det finns faktiskt några sojamjölk men som inte är så vanliga om man inte köper de från någon skum asiataffär eller liknande.

Havremjölk innehåller animalisk B-vitamin. B12. Den kommer från så äckligt som fårull, under tvätten så pressar de ur fettet (människor svettas djuren fettas) och så blandar de i detta i mjölken. Varför? Jo för att de ska få säljas i sverige måste de stå upp till vissa krav som t.ex. att det ska innehålla B-vitamin. Det billigaste är ifrån djuren.

Carlshams har jag haft telefonkontakt och fick vänta 2 dagar på svar. Det är helt vegetabiliskt, de får B-vitamin ifrån en växt, men de har fått tag på det billigare och kan därför sätta ett lågt rekomendationspris (med andra ord ska den kosta lika i alla butiker annars kan man anmäla butiken till carlshamn.)

Om ni tycker det är äckligt, lätt-mjölk och lätt-lätt-mjölk eller vad de nu heter (inte druckit mjölk på så länge) de innehåller mycket vatten och därav mindre mjölk och även mindre B-vitamin så de tillsätter animalisk B-vitamin.

GoGreen vill jag också vanat för, lagat mat på dem i många år skött allt men trots detta blivit sjuk av alla konstiga sjukdommar. Däremot köper jag bönor och liknande av Risenta.

[TrevorS]
0

Med andra ord så dricker ni havre, vatten, rapsolja, salt, socker och fett från djur.

Vissa Sojamjölk har också i Äggskal på tal om det.

Saga85
0

#21 Tackar. Inte för att det är så "farligt" för mig, jag är ju bara hobbyvegan. Men alltid skönt att veta vad man riskerar att stoppa i sig. Iof avskyr jag havremjölkprodukter (förutom glass). Men ändå.

[TrevorS]
0

#23. Havreglassen kan du vara lugn med inte samma krav och som de säger i reklamen det är gjort på samma grund men de har inte inte det här fettet i det. =)

Tofuglass är också gott.

Saga85
0

#24 Ok. Ja, tofuglass är fint det med. Dock saknar jag Tofuline Mocca. Har inte sett den på flera år Obestämd Har de slutat med den tro?

Sool
0

#21 Antar att du menar vitamin D eftersom det är det som utvinns ur fårull (D3 alltså, D2 är veganskt). Det är också D-vitamin som tillsätts i lättvarianterna av komjölksprodukter. Den B12 som finns i havre-, soja-, rismjölk m.m har inte animaliskt ursprung i några av de märken som säljs i Sverige (ingen annanstans heller skulle jag tro, men det kan jag inte svära på ;))

Och så undrar jag lite över dina påståenden i #18 och #22 - vad kommer uppgifterna om sojaintag och allergi respektive äggskal i sojamjölk ifrån för källor?

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#26. B12 är det jag snackar om. Det är aminaliskt i de där "Absolut Vegetarian" men jag brukar ta de som tillskott ändå eftersom jag har haft brist på B12 och vill inte ha det igen.

Du behöver inte svära för det är sant, det gör den.

Även stått klart och tydligt i flera tidningar med "Djurens rätt" och inte det, även så varnade de för att berätta detta på vegan.nu som tyvärr inte längre är aktivt, inte nog med det, gick ut i tidningen då de fattade detta som att folk blev äcklade. Men så förklarades det att det måste finnas vissa krav och det är att det ska finnas B12.

Så lilla Sool tyvärr så är det animaliskt. här är en länk:

http://sv.wikibooks.org/wiki/Veganism#Mj.C3.B6lk

här kommer en till, där står det med ett rött utropstecken på vilka som inte är veganska:

http://vegangoteborg.se/produkter/mjolk.html

det här med äggen tar mig en liten längre tid, eftersom de pulveriserar äggen. Men har ett tidningsutklipp någonstans, är mitt uppe i en flyttning så det tar ett tag att rota fram. Mig kan man alltid lita på när jag svarar på frågor angående mat är påläst och kan min läxa!

Saga85
0

#27 I den bilden du har bifogat står det ju dock att det är D-vitamin som utvinns ur fårull, inte B12.

[TrevorS]
0

#28, tack för att du rättar mig det stämmer ju D-vitamin. Ursäkta mig, måste erkänna att jag kan ha fel där, det är nog tabletterna "absolut vegetarian" som B-vitaminen är animalisk. (fick ringa och snacka med en gammal arbetskollega som också är vegan). Han blev lite förrvirrad också eftersom han också hade för sig att det var B-vitaminen.

Sool
0

#27 Men i alla länkar du hänvisar till står det precis det jag säger - att det är D-vitaminen som inte är vegansk. B12 kommer INTE ur fårull, det produceras av bakterier och det som finns i tabletter/injektioner och livsmedel (som tillsats) är syntetiskt framställt.

Jag drar mig nu ur den här diskussionen, för jag gillar inte din nedlåtande ton och ditt sätt att framföra tvärsäkra påståenden utan vilja till vidare resonemang. Och att påstå att man alltid är att lita på när det gäller frågor om mat för att man är påläst och kan sin läxa tycker jag snarare talar för motsatsen - ju mer kunskap man har inom ett område, desto mer komplext inser man att det är och desto mer motsägelsefulla vetenskapliga rön stöter man på och man lär sig också att förhålla sig till dem och bedöma dem kritiskt. Själv arbetar jag som forskare inom matområdet…

[TrevorS]
0

#30, ska inte yttra mig kan ha förväxlat D och B-vitamin, den möjligheten finns, men vet att havremjölken inte är vegansk i alla fall..

Men ändå jag hade rätt om att den inte är vegansk.