Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 5874 ggr
Sarah
0

GI med mig?

Jag äter redan ganska GI-inspirerat men har aldrig tagit tag i det helt ordentligt och inte gjort deras "introduktionsfas" där man under två veckor tar bort i princip alla kolhydtrater och bara äter proteiner och fett ;) Är det ngn som skulle vilja köra en introduktionsfas med mig? Jag kommer att äta ägg under tiden, men ser gärna att veganer hänger på oxå, då får man fler ideer. Tanken är att det sedan ska resultera i en GI artikel.

Sarah
0

Så, under två veckors tid, ta bort allt med socker i (även frukt), inget godis eller annat snask. Bara mumsa protein indränkt i fett ;) Och grönsaker till det. Kanke börja dagen med en proteindrink på morötter… hmmm…

Denna kommentar har tagits bort.
Sarah
0

Inser att det är riktigt svårt att hitta bra vegetariskt protein som inte innehåller kolhydrater… Äter man ägg så kan man ju äta… ägg ;) För veganer är det väldigt mycket svårare. Baljväxter är grymt bra ur ett GI-perspektiv efter introduktionsfasen eftersom det innehåller långsamma kolhydrater, men under intrduktionen går det ju inte. Blir till en liten stund av fundering. Lutar åt proteindrinkar.

Linnah
0

Du skriver att man inte får äta frukt heller, inkluderar det ALL frukt eller bara viss frukt?

Jag kan tänka mig att köra, har redan börjat smygstarta den här förmiddagen men däremot har jag svårt att undvika frukt. Hade avsockringsveckor för nån månad sedan och åt inget socker (utom frukt och sånt som finns i matprodukter) på två veckor, men när jag åt en enda liten sötsak efter det så var det helt kört igen.

Idag har jag käkat frunch med kokta rödbetor, kikärtor och fetaost.

Aribigga
0

Skulle aldrig fungera för mig tyvärr, lever på frukt mellan måltiderna ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Sarah
0

Det är nog all frukt, det är socker i frukt, vilket är en kolhydrat. Ska kolla lite närmare på det. Tycker oxå att det är jobbigt att vara utan frukt, men det är en kort tid ;) Vill man avsockra sig ordentligt så är det inget socker alls som gäller. Själv har jag ett väldigt lågt sockersug pga att jag inte äter ngt i maten eller godis. Men, frukt äter jag ;)

Sarah
0

Men, man kan ju byta ut frukten mot mer grönsaker mellan måltiderna. Brukar ha paprika och morot med mig.

Linnah
0

Å andra sidan finns det i princip ingenting som inte innehåller några kolhydrater alls. Keso t.ex. som ju är en bra proteinkälla, innehåller ett par gram kolhydrater.

Casiopeia
0

Ha ha, det skulle säkert fungera skiteffektivt på mig, jag skulle ju inte få äta något alls! Skulle garanterat gå ner i vikt i alla fall :-D

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Sarah
0

#8 Ja det är lite meck ;) Men man får dra ner så mycket man bara kan. Leva på äggröra för oss som äter ägg och annars köra en del proteintillskott. ;) ska forska i det lite till innan jag börjar lägga upp förslag på mat. Nu har jag tentor fram till den sista oktober, men efter det så tycker jag att vi kör ;) Ska försöka lägga upp så veganskt som möjligt. Det är ju bara två veckor ;)

Missbruk av smilys…

MyTwiggs
0

Hmmm…  Jag testade att dra ner rejält på kolhydraterna ett tag, men jag är inte så påläst. Jag klarade inte alls av att träna som jag brukar och så blev jag rätt långsam i skallen. Det är väl inte meningen? Obestämd

Jag skulle gärna haka på … fast… Jag är sååå beroende av frukt! Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Aribigga
0

#7 Inte om man har fri tillgång till frukt på jobbet ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Sarah
0

#11 Ja det är svårt att träna utan kolhydrater och hjärnan behöver det. Under två veckor då man har en introduktionsfas med GI tar man bort kolhydraterna och då är det inte lämpligt att träna. Sen äter man långsamma kolhydrater efter det. Typ bönor och liknande. Däremot inte vit pasta etc.

MyTwiggs
0

# 13 Ok… Inget för träningsnarkomaner med andra ord ;) Jag skulle få abstinens på både socker och fysisk ansträngning tror jag Flört

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Sarah
0

Abstinens på socker är ju något du tar bort då du äter efter GI. Dtet 'r ju en bra sak. Träning är ngt man kanske inte behöver bedriva på hög nivå under de första två veckorna. Sen är det bara att träna på som vanligt.

Hennum
0

det skulle vara kul att läsa hur det går för er här, och bli inspirerad. men att äta gi hade jag aldrig klarat. uthärdar inte livet utan choklad och godis och socker och sånt.

å andra sidan, så får man äta mycket ost… :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Sarah
0

Och mörk choklad ;) sen kan man ju unna sig lite då och då. Men, under introduktionsfasen är det stenhårt.

Hennum
0

mjo, mörk choklad är bra. tur att det är gott oxå.

när ska ni köra den här GIgrejen? man kanske skulle hänga på ändå… hm.

Sarah
0

Jag tänkte börja efter mina tentor. Just nu pluggar jag dygnet runt. Sista tentan är den 31/10 så jag planerar att köra igång måndagen efter.

Hennum
0

okej ^^ låter som en bra tid.

Sarah
0

Sådär… nu sätter jag igång. Har inte hunnit tänka ordentligt men lite iaf. Minimera kolhydrater och mycket protein och fett ;) Fler och mindre portioner för ett konstant blodsocker.

Plan för i morgon. Måndag 3/11. Dag 1.

Frukost kl 6: Äggöra på två ägg, stekt i rappsolja. Till det en hackad tomat och ingefärs-te med citron i.

Lunch vit 12: En avocado med vinäger och olivolja och algrom. Till det Keso med oliver och grönsaker.

Mellanmål runt 15: En näve paranötter och paprikastavar.

Middag vid 19: Tofu, fänkål, grön paprika, mangold och purjolök stekt i rappsolja. Till det en sallad på olika sorters sallat och grönsaker.

Lite på kvällen: En tallrik hallon och tofu som efterrätt.

Hur låter detta? Kom gärna med era dagar och tipsa och peppa!

Sarah
0

Idag har gått riktigt bra. Var nära att köpa godis men kom på mig själv. Då var jag inte ens sugen längre ;) Har man bestämt sig så har man.

Det blev idag: Frukost som tänkt, lunch som planerat, mellanmål blev gröna oliver med kärnor, ingen efterrätt. Middag blev som tänkt fast med ekologisk cream fraiche i också. Till det sallad med olivolja och äppelcidervinäger.

Planen för dag 2.

Frukost: Ett löskokt ägg från grannen med äggfri majonäs.. anar en motsägelse… och en avokado med olja och äppelcidervinäger. En kopp ingefärste med citron.

Lunch: Middagsrester från dag 1. Med sallad och den vanliga dressingen.

Mellanmål: Oliver och en näve solrosfrön naturelle. Paprikastavar.

Middag: Stekt tofu och veggobitar med bearnaisås och ungsbakade grönsaker till. Inga rotfrukter, istället blir det paprika, fänkål, zuccini och tomater.

Blir nog ingen efterrätt. Idag är jag så löjligt mätt att jag bara vill gå och lägga mig. Mer fett än vad man är van vid…

Linnah
0

Idag har jag blivit medlem i GI Viktkoll och tänkte göra ett försök där - mest för att det är så krångligt att hålla koll själv. Måste säga att de är föredömliga när det gäller vegetariskt, till skillnad från Viktklubben som inte har särskilda vegomenyer.

De har också ett par särskilda artiklar om hur det är att vara vegetarian och praktisera GI. Under rubriken "Vegomellis i Rivstarten" skriver de att följande är bra som mellanmål:

"• Naturell yoghurt. Lagom portion: 1 ½ dl yoghurt

• Naturell keso. Lagom portion: 200 g. Även keso med lök eller keso med chili och paprika går bra.

• Ost. Välj ostar som mozzarella, fetaost eller annan färskost. Lagom portion: 125 g.

• Oliver. Vilken sort som helst, med eller utan kärnor, med eller utan chili, pimento eller citron. Lagom portion: 10-12 st

• Mörk choklad, 70%. Lagom portion: två rutor (20 g)

• Kokt ägg. Lagom portion 1-2 ägg."

De har även skrivit så här om frukt:

"Ät frukt - men begränsat Vill du följa Rivstarten strikt begränsar du även intaget av frukt under de två veckorna. Utöver mellanmålet är det OK att äta en frukt per dag.

Välj bland alla sorter utom banan, som är mycket rik på kolhydrater. Väljer du melon eller ananas är det en skiva som gäller.

Frukten kan även den ätas som dessert.

Yoghurt och keso Till yoghurt och keso passar det bra med både frukt, bär och grönsaker.

Smaksätt med färska eller djupfrysta bär. till en portion i Rivstarten är fem stycken bär lagom.

Gott till keso är fint tärnade grönsaker som gurka, paprika, purjo, selleri eller finhackad lök."

Sarah
0

#23 Tack! Blev en clementin till mig igår eftersom du sa att det är ok ;)

Dag två blev nästan som planerat med undantag för en clementin, inget mellanmål, men däremot massa jordnötter till den halva torra cidern jag unnade mig på kvällen. Inte heller några ungsgrönsaker till middagen.

Idag blev det två kokta ägg tll frukost (med majonäs) och en kopp te.

Lunch har inte blivit av men lite frön, nötter och grönsaker till mellanmål. En kopp te.

Middag blir smörstekt mangold med halloumi och grönsaker.

Sarah
0

Blev sötpotatismos med mycket smör till halloumin. Mums mums.

Hur mår jag då? Konstigt måste jag säga. Mår lite konstigt av allt fett och jag känner att kroppen undrar var den ska få sin energi ifrån då den inte får kolhydrater. Jag blir lättare anfådd än för några dagar sedan. Känner hur benen vibrerar lite i trappor. Kallsvettig vid minsta ansträgning. Svårare att sova… Men ändå ganska pigg. Hmm…

Linnah
0

#25 Det var väldigt vilka reaktioner du fått! Jag känner inte av någonting över huvud taget. Å andra sidan har jag ju för ovana att vara ganska oregelbunden i födointaget så kroppen kanske är härdad att få ändrade rutiner.

Själv har min middag idag bestått av ugnsgrillade quornfiléer (marinerade i olja, färsk rödpeppar och apelsinpeppar - grymt gott!) med en sallad på grönsallad, tomat, paprika, gurka, feta och dressing (citron, olivolja, salt, apelsinpeppar, oregano, basilika och vitlök). Hade tänkt ha en klick turkisk yoghurt till, men glömde bort den!

Sarah
0

Kanske håller jag på att bli sjuk… trodde inte heller att jag skulle reagera med tanke på hur bra jag oftast äter. Folk som detoxar brukar ju få utstå det mesta om de inte ätit bra innan…

Sarah
0

Morgondagens plan: Dag 4.

Frukost: Två stekta ägg med sallad och dressing. Ingefärs-te med citron till.

Lunch: Grekisk sallad från pressbyrån ;) En extra avokado till det. Extra olivolja och äppelcidervinäger på.

Mellanmål: Ett äpple eftersom jag får ;) Paranötter.

Middag: Keso med grönsaker och oliver. En skiva halloumi och små morötter från trädgårdslandet. Olivolja och vinäger på dem.

Linnah
0

Min mat idag har bestått av keso&avokado-frukost, matlåda från igår till lunch (ugnsgrillad quorn och fetaostsallad), och middag sallad innehållande isbergssallad, chèvre, keso, mungbönsgroddar (hemmaodlade! Cool), gurka, samt turkisk yoghurt kryddad med lite peppar, paprika och basilika samt två droppar olivolja.

Linnah
0

Appropå reaktionerna i #25 så var jag på IKEA igår, och då började det verkligen svaja! Förmodligen en kombination av lågt blodsocker och extremt lite kolhydrater. Det var lite läskigt. Idag har jag dock inte känt av det, däremot är det svårt att fixa mat ordentligt när man är på språng, idag käkade vi på restaurang så medan de andra fick goooda pizzor så satt jag och käkade mozzarellaost med grönsallad… Party. På Ikea igår fick jag krångla som sjutton för att få en sallad som passade mig - ingen pasta, inget kött. Blev till sist en modifierad grekisk bondsallad som de specialgjorde åt mig.

Däremot är det fascinerande hur mycket mat man kan äta när man äter "rätt" mat. Min middag idag har varit ugnsgrillade quornbitar (läste igår att man bör se till att få i sig minst 150 g lagad proteinkälla helst vid både lunch o middag) marinerade i olivolja, apelsin- & citronpeppar samt rödpeppar, och till det en rejäl sallad på grönsallad, lite lite tomat och gurka, 2 dl mungbönsgroddar, knappt 50 g chèvre, samt dressing på citron, olivolja, vitlök och kryddor. Den här salladen var verkligen rejäl, och då är det ändå inte mycket kalorier.

Enligt min "profil" ska jag koppa upp i drygt 1900 kcal om dagen, och 1300 har jag lärt mig sen tidigare är minimum för att få i sig allt man behöver, men hittills har jag bara kommit upp i över 1300 kcal två dagar, och då har jag bara fått i mig 1600 kcal.

För övrigt ser jag i mina staplar hur otroligt farligt äpplen är när det gäller kolhydrater. Har käkat keso med rivet äpple och kanel och så fort äpplet kommer in i bilden så skjuter stapeln i höjden.

Sarah
0

Nu har jag inte hunnit uppdatera på några dagar. I torsdags gick det sådär då jag tog en tallrik nacho med salsa och guacamole och en öl… tänkte att jag kanske får börja om igen efter det ;) sen har det gått bättre. Middag igår och således lunch idag blev, qornbitar stekt med grönsaker och fetaost. Till det sallad med munggroddar. Det är svårare för mig med maten då killen är hemma. Kommer inte i säng lika tidigt och orkar inte förbereda allt som jag vill ha det. Helgen har varit ok, jobbat men haft med mig matlåda. Stekt vegbacon med havregrädde och grönsaker med sallad etc. En del kokt ägg.

Nya tag ;) Mår bättre annars, inga konstiga reaktioner på några dagar. Kanske är det där dagliga äpplet jag tillåter mig. Har plockat rätt mycket i trädgården innan frosten kom och jag vill inet att de ska bli dåliga.

Linnah
0

Idag har jag unnat mig själv tre rutor Premium Dark, efter att noga ha kollat så att mina staplar klarade det. Och OJ vad det smakade! Det känns verkligen mycket mer smak efter att inte ha ätit socker alls på ett tag. Det var SÅ värt det!

Annars har jag käkat quornbitar, halloumi, mungbönsgroddar och turkisk yoghurt med kryddor, och nu på kvällen gjorde min tjej omelett med körsbärstomater, feta, champinjoner och ruccola.

Sarah
0

Tack för dina tips Linnah!

Idag blev det en qournröra med fetaost och tomat som killen gjort. Gott tillsammans med munggroddar och sallad.

Middag blev en ägg och fetasallad med mumsig dressing.

En annan effekt av detta är att jag inte har något matsug alls. Jag saknar mina baljväxter och annat gott jag är van vid. När jag inte får det så är det inte lika kul att äta. Kan även ha att göra med allt jag har att göra. Inte ätit frukost på några dagar då jag behövt sova en kvart extra ;)

Däremot blir det litervis av Rooibos just nu.

Sarah
0

Nu ljög jag… jag är sjukt ugen på marränger.

Sarah
0

Idag blev det en kopp rooibos till frukost och lunch blir rester av gårdagens middagssallad.

Sarah
0

Dagen började bra, sen fick jag två tentaresultat. Hade trott att jag skulle få VG på båda, men icke. Bara G. Där försvann forskardrömmarna för ett tag. Tröstade mig med en stor bit chokladtårta…
Börja om från början, börja om på nytt…

Linnah
0

Idag har jag gett upp. Det känns inte värt det. Dödsstöten kom när jag kollade upp GI-värdet på rödbetor och det var knallrött och får jag inte äta rödbetor så är det inte roligt. Jag ska fortsätta ha GI i baktanke, men en veckas rivstart räckte gott för mig. Det blev så jäkla komplicerat hela tiden, det är nog jobbigt att behöva ha specialmat som vegetarian, när man dessutom skulle ha GI-mat som var vegetarisk så blev det too much.

Sarah
0

Eller hur! Jag har massa rödbetor i kylen som jag tagot upp ur trädgårdslandet, suktar efter dem.

Sarah
0

Jag har oxå lagt ner… ville äta upp allt som fanns i kylen så det inte blir dåligt och dessutom var detta så sjukt tråkigt. Men, jag har mått br av att ta bort kolhydraterna och kommer nog undvika dem mer i fortsättningen.

SofiaOfSweden
0

Har läst igenom tråden, och redan efter en dag mår jag skit. Mår illa av allt fett (som inte alls är mycket) och har lätt huvudvärk. Att äta är det inte på tal om, bara att läsa dina matscheman får det att vända sig i magen på mig!

Har dock fuskat lite, hittade inget alternativ på jobbet så det fick bli en liten bakad potatis som kylts ner (GI-värdet har alltså sjunkit då) med färskost, avocado och massa dressing till (vinegrette). Åt även lite ost, men fick problem med magen.

Får se hur morgondagen går, vet att det är tungt de första dagarna men den här gången SKA jag klara det!

[Wera]
0

Har inte hängt med tråden.
Ingen frukt! :O Svårt, jag älskar frukt.
Vad är/menas med GI?

Sarah
0

#40 Lycka till!

#41 GI står för Glykemiskt Index och är typ mängden sockerarter och hur snabbt de tas upp av kroppen… typ. Snabba kolhydrater som vitt bröd etc gör att man blir pigg snabbt då blodsockret höjs men sen går det snabbt ner igen. Genom att äta långsama kolhydrater istället är det tänkt att ens blodsockernivå ska ligga konstant under dagen så att man inte behöver en bulle på eftermiddag etc..

HannaM
0

Det värsta med den här typen av kost är att det blir så dyrt… känns så i alla fall när man inte kan äta bönor och linser och billiga rotfrukter. Någon gång när jag känner mig rik ska jag nog testa men fram tills dess så njuter jag av min budgetmat=)

Sarah
0

Mmm, leva på ägg och avokado ;)

HannaM
0
Siggen
0

Har inte riktigt läst hela tråden, men menar ni LCHF? Eller, nästan. Låter lite som det, så lite kolhydrater som möjligt och massa fett osv. (Low Carb High Fat)

Mamma äter LCHF, hon har gått ner 26kg på det, och hon mår jättebra. Jag själv testade det förut, men det gick inte i skolan så jag slutade. Det gick jättebra för mig, gick ner 2-3 kilo bara första veckan.

Mvh Sigrid

Sarah
0

introduktionsveckan är samma som lchf ;)

Linnah
0

Jag har faktiskt startat en ny blogg med GI-tema. :) Jag tyckte att det fanns för dåligt med info om vegetarisk GI-mat, så då tänkte jag att jag fixar det själv! Lägger mycket fokus på att få bilder på maten, för det blir mycket roligare då. Så för er som vill titta så finns den på http://vegetariskgi.blogspot.com!

Sarah
0

Nice!! jag lägger upp en länk här.

Linnah
0

#49 Länk vart då? :)

Sarah
0

Under länkar i huvudmenyn ;) nu finns du där under medlemmars bloggar.

Linnah
0

Ah! Den fliken hade jag faktiskt inte sett innan. :)

hellah
0

GI verkar ha mycket mindre fett än LCHF. De problem du sarah har fått kan ha varit antingen övergångsproblem eller att du fick i dej för lite fett (=energi). Jag äter själv fn demiveg LCHF, men inte strikt LCHF. Mer kolhydrater än LCHF förespråkar, men försöker tänka GI när det gäller dem.

Jag har förut varit lakto (ovo)vegetarian i 30 år, och kommer att försöka gå tillbaka till det, fast med mer fett än innan.

Ska även kolla Linnahs veg-GI forum!

Mysan59
0

#48 Tackar! :thumbsup:

Casiopeia
0

En vegan-kompis körde GI och tappade en sjuk massa vikt (utan att för den delen motionera), men hon åt ju bönor och så där även från början. Enligt henne var introduktionsfasen inte helt nödvändig även om man ska köra snålt i början. Nu har jag blivit sugen på att testa, kom tillbaka från semestern och kommer inte längre i mina byxor så jag börjar bli lite desperat… :-P

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Hamka
0

Kör med GI jag också :) Det här med att äta grön istället för gul banan och kall potatis istället för varm är något som jag vant med med med tiden..