Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-övriga
Läst 3933 ggr
lodjuret
0

Vego i skolan

Hejsan,

Jag har tänkt lite grann på att bli vegetarian, men jag är också allergisk. Så jag undrar om det blir för mycket om man är allergisk och vegetarian? (Jag menar med maten).

Jag är allergisk mot ägg, mjölk, nötter och kärnfrukter. Men ägg och mjölk gör väl inget när man är vego. För vissa vego äter ju inte ägg eller dricker mjölk. Eller har jag fel?

Och hur ser maten ut för mig i skolan om jag blir vegetarian? Om det är någon som har erfarenhet.

Mvh Felicia

snurro89
0

Ja, veganer, äter inte ägg & mjölk.

Det brukar, ofta finnas vegetariansk, mat på sidan om köttet.

Sool
0

Om du vill bli vegetarian så tycker jag du ska bli det! Det är ofta så att man tycker det verkar krångligare innan man väl genomfört förändringen än det faktiskt är sedan.

Med tanke på dina allergier så är det ju vegansk kost som blir aktuell och antagligen är du väl redan är van vid soja-/havre-/risbaserade mejeriprodukter, mjölkfritt margarin, äggfria bakverk etc. och att lusläsa innehållsförteckningar vilket underlättar övergången från blandkost till veganskt.

Det blir ju bara kött och fisk du behöver "ta bort" och ev. några nya proteinkäller du behöver lägga till (beroende på hur din kosthållning ser ut nu). Baljväxter som bönor och linser, sojaproteinprodukter (färs, strimlor, bitar, färdiga biffar etc.), glutenbaserade produkter (t.ex. seitan), tofu och frön är bra proteinkällor som du bör få i dig av varje dag.

Hur det blir i skolan ser väldigt olika ut från kommun till kommun och mellan olika skolor. Fråga de kostansvariga på din skola vad de har för kompetens och hur de tänker lösa din mat om du blir vegetarian. Du får väl antagligen redan specialmat och om den är bra så borde det ju inte vara några problem för dem att fixa vegokäk också.

Lycka till!

lodjuret
0

Åhh, tack för alla kloka svar! Har läst och sugit i mej det ni skrivit.

För jag har tänkt att bli vegetarian inte vegan.

ska säga till mamma att läsa detta också=)

Kramar

P.s Jag tycker att det är bra att man blir vegetarian, för då kanske fler får upp ögonen för det, och kanske blir vego.Skrattande

menhir
0

När dottern fortfarande gick i grundskolan krävdes intyg från föräldrarna om att vi accepterade att hon fick vegetarisk mat.

Om det innebär att skolan måste laga speciell mat bara för dig är det inte säkert att de accepterar det, kan du "haka på" någon annan allergiker eller kan tänka dig att äta vegetariskt så ofta som det går blir det förståss enklare för skolan.

Jag vill minnas att skolorna i kommunen inte serverar vegansk mat (även om en del vegetarisk mat givetvis är vegansk också) utan läkarintyg, det skulle bli alltför många olika rätter att laga för dem varje dag.

Kolla med kommunen, det varierar säkert en hel del mellan olika kommuner hur de ser på saken.

sighni
0

Jag önskar dig lycka till med din vegetariska kost. På livsmedelsverkets hemsida kan du hitta en del om skolmat. Det kan du ge "mattanterna" om du vill för det är det som ska gälla. Djurens Rätt och svenska vegetariska föreningen och vegan i sverige har också mycket information om skolmat, näringslära o.s.v.

lodjuret
0

#4 och #5 tackar för tipsen. Jag läser alla förslag och tar till mig det.

[Anunnaki]
0

Eftersom du inte äter livsmedel som innehåller mjölk och inte heller ägg så blir alldeles automatiskt vegan när du slutar äta kött och fisk. Men som någon tidigare skrivit så måste du äta baljväxter för att få i dig proteiner. En sak till som du måste äta är B12-vitamintabletter.

B12 brukar finnas i de flesta vitamintabletter som säljs som kosttillskott och som finns på apoteket. Ett av fabrikaten har olika produkter för olika behov. En sort är avsedd för vegetarianer och om du läser innehållsförteckningen på de olika sorterna så ser du att den som är avsedd för vegetarianer innehåller betydligt färre saker än de andra, dvs som vegetarian får man i sig ganska bra med mineraler och vitaminer. Äter man  bra och varierat behövs dock inga kosttillskott men B12 är ett undantag för veganer.

Sedan jag blev vegan har jag någon gång i veckan tagit en Behepan-tablett  för att få i mig B12.

Ät och lev väl

lodjuret
0

Tack så mycket för svar! Jag har svarat dig på PM:et.

Jag brukar fuska med mjölk i vissa saker, för jag är inte så jätte allergisk mot mjölk. Men det är värre med ägg.

Kram

lodjuret
0

Kan man vara vegetarian fast man inte äter linser eller bönor?

För jag smakade idag, och jag tyckte inte om det…. fast man kanske vänjer sig?!

aliciia
0

#9 Man vänjer sig ^^ Jag tyckte Bönor (speicellt kidney) var jätte äckligt, nu äter jag det nästan så ofta jag kan ;D

lodjuret
0

Okej, jag kanske ska ge det några chanser till….

HannaM
0

Leta efter goda recept här med kryddor och andra saker som du tycker om så tror jag du vänjer dig. Jag vrainget större fan av bönor förut men sen åt jag det och sen blev jag någon halvvegetetarian och åt mer av dom och nu saknar jag bönor så fort jag inte är hemma och lagar min egna mat=)

Casiopeia
0

Utan varken kött, ägg, mjölk, nötter och bönor/baljväxter vlir det svårt att få i sig protein.  Proteiner är livsviktigt och något som alla som äter veg-mat måste vara noga med att få i sig då vegetarisk kost ofta är fattigare på proteiner än blandkost. Bönor och linser är den vanligaste källan, så det får du nog lära dig att tycka om är jag rädd. Det är en vanesak, men när man lärt sig hur mycket goda grejer man kan laga av det så brukar de flesta älska det! Börja med linser, det är lättätet och går att ha i mycket.  Ett annat sätt att äta baljväxter på är genom halvfabrikat som tofu, sojakorv, sojaproteinbitar, sojamjölk, tzay och liknande. Mycket går att göra själv! Testa även att laga egna bönbiffar, falafel, hummus och chili sin carne (chili utan kött).

Lycka till!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

lodjuret
0

Okej, Tack för svar=)

Jag gjorde bara en test maträtt idag: Vegobiffar, fast då var det nästan ingen annan smak jag hade i mer än linser och lök, som smakade.

Som ni säger, så finns det ju många olika rätter med bönor och linser. Så jag får nog ta och testa några mer rätter. Och prova ha i lite andra smaker också!

Jag vill gärna bli vegetarian.

Jag vill inte ge upp i första taget=D

Kram

Casiopeia
0

Att bli vegetarian tar tid, och bör ta tid. Man måste hinna lära sig vad man kan äta och laga och man bör även vänja kroppen succesivt. De som går från blandkostare till vegetarianer över en natt brukar ofta inte klara det så länge, de tröttnar eller mår dåligt av det för att de inte var tillräckligt förberedda. (min erfarenhet, men jag vet att det finns undantag så klart) Så ta din tid och "forska" och pröva dig fram. Ingen brådska :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

HannaM
0

Det bästa jag har gjort med min kost var att börja laga vegetariskt. Efterosm jag inte älskade bönor och linser från början lärde jag mig massor med recept där dom var goda. Nu äter jag alltid jättegod mat=) Och älskar bönor.

Saga85
0

#15 I min bekantskapskrets är det tvärtom - alla har gått från blandkostare till vegetarian över en natt, och är det fortfarande. Känner bara en som tog det stegvis genom att fortsätta äta fisk under ett par år.

sighni
0

#15 håller jag med. Det är nog vanligare än att sluta tvärt. dessutom behöver man lära sig vad man ska äta för att må bra precis som #15 skriver. Hur det än går till är det bra att dom äter vegetariskt.

aliciia
0

Håller med #17 Jag gick över till vegeterian över en natt, och jag har varit det i ca 1 år snart :) Innan åt jag "dock" inte Fisk och ägg och lite mjölk. Så det var nog ganska lätt för mig ^^

Yeay
0

#15 Jag gick från blandkostare till vegetarian över en natt utan förberedelse mer än i huvudet genom att bestämma datum ^^ Och nu har jag varit vegetarian i över ett år :) Planerar dock att bli vegan såsmåningom och det tar jag lite mer succesivt, känns som om det blir en större omställning än från blandkostare till vegetarian :P

HannaM
0

Åh en sak till med bönor, hemkokta är bra mycket godare än dom på burk.

Saga85
0

#21 Väldigt sant! Jag gick i flera år och vägrade bönor, tills jag insåg att man kunde koka det själv. Oj oj en sån skillnad! Nu älskar jag det!

[TrevorS]
0

Jag är vegan är allergisk och eller överkänslig mot detta:

Gröna/Gula linser
Tomat
Jordgubbar
Paprika
Potatis

funkar det för mig så kan man alltid anpassa alla för det mesta. =)

Jag lagar mycket allergifri mat. =)

lodjuret
0

Oj, tack för alla bra tips och råd!

#21 Jag åt linser på burk, kanske ska testa att äta hemkokta!

[TrevorS]
0

#24 bara linser? Är det värkligen gott? Jag brukar göra linsfärsås:

här är bra vegetariska recept även för veganer.

www.metrobloggen.se/ekorre

lodjuret
0

#25 nej inte bara linser=) Jag gjorde vegobiffar med linser i….

Men det var dom jag inte var så förtjust i. Men det finns ju andra bra recept också=) Tack för tipset, ska in och kolla nu.

Mvh

HannaM
0

Linser är absolut värt att koka själv. Det går fort och behövs ingen blötläggning. Prova det!

[TrevorS]
0

#27. Röda linser kan man koka på en gång tar 10-15 minuter. Men gula/gröna/bruna/vita ska man helst blötlägga i 1 timme innan man kokar och då kokar man i 40-45 minuter. Indiska gula linser brukar man få blötlägga i 10-12 timmar innan man kokar och då kokar man i ca 60 minuter. =)

Saga85
0

Gröna linser var jag länge skeptisk till, tills min vän bjöd mig på grönsaksröra med stekta gröna linser (de kokas först, steks sen). Riktigt gott, de blir lite nötigare i smaken som stekta.

lodjuret
0

Tack, för ännu mera tipsSkrattande!

#28 Det var jättebra recept på din sida, som jag kan testa. Dom verkade goda också=)

//Lodjuret