Gör du t.ex. hemgjord ost av mjölk (jag gör på sojamjölk) så använder jag äpplevinäger
Okej, men jag tänker fortsätta äta ost har jag bestämt mig för, kändes som jag skulle bryta ihop när jag stod där i affären o skulle välja mellan alla tusen ostar o alla verkade vara fel, jag har redan valt bort fisk & räkor de räcker nog…
Fast dödar dem kon när dem tar Löpe?
Ush mår illa
Köp sojaost istället då?
Löpe, hmm, jag har gjort vegansk Ostkaka en gång, lyckat, men jag är vegan vet ingenting om just Löpe eller vanlig ost aldrig ätit i hela mitt liv tyvärr, kan inte hjälpa dig med frågan, men måste du ha ost, ta vegansk ost, vegansk färdigskivad är dyr som satan men god och smälter om man vill ha på pizza annars finns det annat man kan ha på pizza om man kollar min blogg www.metrobloggen.se/ekorre
Den hårda veganosten är tyvärr inte så himla bra om man ska ha på pizza då den inte smälter, men supergod på varma mackor om man äter något mer än bara ost. =)
Ja, jag funderar på att köpa sojaost mer och mer tack för dina tips:)!
Är man inte van kan den vara lite läskig, men börja att äta sojaost på bröd från början inte bara smaka av, ha på tomater, sallad och liknande.
(varför vill du äta ost om du nu inte gillar hur det tillverkas?)
#10 Nja, jag ska fundera över beslutet att sluta men tror inte det,
Ursäkta mig snurro89 men det känns nästan som att du tänker liknande fast för ost.
Usch det är hemskt att de mördar och slaktar hönns men du vill gärna äta dem för de är goda och du försöker att välja det sättet där de inte dör på. (fast i det här fallet något som man har i produkten de inte är utan)
Tänk på att mjölk kommer ifrån ett ljuver, det är samma sak som att köpa ost som är gjort på människomjölk, tycker du att det är äckligt? Det är i så fall bättre människan var inte gjord för att dricka mjölk och har idag inte behov att få i oss det för B12 och de andra sakerna finns i flera baljväxter. =) B12 ifrån en växt
#12 Hmm jag är vegetarian, jag äter inget djur
Jag vet mycket väll allt detdär om ost och mjölk, men jag dricker och äter det ändå för om jag inte gör det skulle jag inte klara av att vara vegetarian alls, de är redan ganska jobbigt som de är, känns lite som jag är hemsk nu för jag inte är vegan?
Dessutom tycker min mamma de blir lite jobbigt, eftersom vi har svårt o hitta bra mat redan nu, och utan ost o mjölk hur skulle de bli då? nä jag tror de e smartare o äta de…
Din mamma www.metrobloggen.se/Ekorre
min blogg med mat, massor av maträtter helt veganskt, men vem sa att inte en vegan kan äta det vegetarianer äter? =)
Finns en tråd om löpefria ostar ;)
Bl.a. är Järnaost fri från animaliskt Löpe.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#15, varför inte länka till den så man vet? Man hittar ju inte allt här.
Länk! ;)
#16 Japp, tänkte göra det men var tvungen att rusa till middagen ^^
Mvh Felicia
#14 veganer, är bra men lite smått överdrivet ibland
#17. Tack så mycket, intressant länk, trots att jag inte kommer äta ost någonsin. Hoppas snurro89 hittar det han sökte efter.
#14. Man ska inte dra alla över en gräns. Har du personliga åsikter tycker jag att du ska PM:a istället för att skriva det öppet!
#19 Njae, jag vet…
#20, det var ingen fråga det var en order!
Det är tyvärr otroligt svårt att hitta ost utan Löpe i - däremot är all halloumiost som jag sett ute i butikerna gjord på "vegetabiliskt löpe".
Jättegott att steka och ha i matlagning men mindre gott till mackan.
Konstigt hur svårt det ska vara att fixa ost utan komage i. Komagar flygs dessutom nedfrysta ifrån Skottland - så det är både en miljöaspekt och djuretisk aspekt.
#22 Oj, det visste jag inte! Men vad görs med komagarna från alla Sveriges slaktade kor då?
Här hemma äter hela familjen löpefri ost :)
Mvh Felicia
Lär ju tas tillvara på, dom som slaktas i Sverige. Nästan allt på djuren man slaktar tas ju tillvara på typ.
Grisarnas hud för gelatin, kons hud till tuggben, grisöron, köttrester som inte kan säljas som hela köttbitar görs det korv av, etc etc.
Lite smått äckligt…
#21 Näe jag vet men jag kan känna mej anklagad av veganer ibland, man blir så pushad ibland
#24 "bra" att allt används ändå:/
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Att vara vegan är ett stort steg för många, det får man inte glömma, och att man börjar få medvetenhet om hur maten man äter tillverkas är en bra början som bör uppmuntras. Den här sidan är för alla som är intresserade av vegetarisk mat, oavsett om det handlar att byta ut köttet mot bönor någon gång i veckan eller om man är hardcore-vegan. Att skuldbelägga varandra eller kasta fördommar omkring sig är inte särskilt konstruktivt och kommer inte leda till ett mer vegetariskt samhälle. En vänlig uppmuntran och ett öppet sinne kommer man längre med. :-)
#5 Nu blev jag väldigt nyfiken! Har själv funderat på hur man gör vegansk ostkaka men aldrig kommit till skott och börjat exprimentera. Har du recept? Du får gärna lägga upp ditt recept på sojaost också i receptsamlingen om du har lust, hade varit roligt att testa. Själv är det just bismalken av vinäger som gär att jag har lite svårt för många typer av sojaost som man köper, men jag antar att syran krävs för att sojamjölken ska koagulera?
#26 Jag tänker aldrig bli vegan jag har andra åsikter om sånt där,
#12 Men man kan väl behöva kalket? I en liten mängd i alla fall.. Jag är iofs varken vegetarian eller vegan, min syster är dock vegetarian och slingrar in sig lite på veganiska vägar ibland. Men i alla fall när hon va helt vegetarian bara så åt/äter hon fisk, ägg och mjölkprodukter. Dels för att mamma inte orkade ersätta allt detta och hon tycker inte att mjölk är så hemskt att ta från kon, hon lider väl inte av det eller? Jag kanske har fel..
Jag kan verkligen förstå att man inte äter kyckling, kött o ägg. Fisk däremot, känns som att vissa har överseende med då deti nte känns som djurplågeri på samma sätt om att döda en ko t ex..
#28 Kalcium kan man få i sig på flera andra sätt. En matsked vallmofrön täcker dagsbehovet, t.ex.
Även om man inte tycker att en fisk är lika mycket värd (=kan känna smärta) som en ko, så finns det ju andra aspekter att se på. Hur vi utfiskar våra hav, trålare som förstör havsbotten (och ställer till det för djurlivet), osv.
För att kon ska få mjölk krävs det en kalv, en kalv som tas ifrån kon tidigt. Sedan finns det ju flertalet mjölkkor (inte alla) som mest står inomhus i sina bås större delen av livet.
Se det inte som moralpredikningar, utan som upplysning. Jag försöker inte omvända någon.
_No way! Yes way!
#29 Okej, det visste jag inte : )
Ah okej, har inte tänkt på det från den sidan. Det va därför jag kommenterade för att få veta lite hur folk tänker angående detta.. :) Men det finns ju även där dom tar o mjölkar kor utan att dom behöver lida :S Eller vad vet jag..
Nej det va ju jag som frågade för jga är lite nyfiken. Men som min syster hon äter som sagt fisk, dricker mjölk o äter ägg. Hon tycker mest det känns jobbigt att äta kött, som man vet är dödat liksom (förutom fisk då tydligen) och ja, ägg går ju o diskutera, det tycker t o m jag är lite jobbigt at täta, vet inte varför men… Då hela ägg (tänker inte på det när det är i mat eller bakverk) Jag förstår att mamma sa att ska hon va veg. får hon äta fisk, mjölk o ägg o sånt för annars blir det väldigt komplicerat för när hon blev de bodde lla hemma o då va vi 5 i familjen så jobbigt med olika rätter osv. Sen kan hon inte förmå sig att sluta äta skaldjur för hon gillar det.. :p
Men tack för upplysningen om hur det ligger till :) Jag sjläv skulle kanske klara mig utan kött (knappt, men ändå) dock inte utan fisk, skaldjur o mjölkprodukter. :p
Alla har vi olika anledningar att äta som vi äter.
Men att vara ensam vegetarian i en familj behöver inte bli särskilt krångligt. Jag var ensam vegetarian i en familj på 8 pers, det funkade bra
Jag åt det de åt, med undantag för köttet (inkl. fisk och skaldjur), och fixade ett eget tillbehör. Gjorde de en röra brukade jag ta en del av den innan kött lades till.
På senare år har min mor dock börjat tycka det är kul med vegetarisk mat och gör det ofta till hela familjen.
_No way! Yes way!
Saken med mjölk är att det egentligen inte går att skilja på köttindustrin och mjölkindustrin- det är bara två sidor av samma mynt. 65% av allt nötkött som säljs kommer från kor och kalvar från mjölkindustrin. Alla kor måste föda en kalv för att producera mjölk, ofta föder dom en kalv per år. Hälften av alla kalvar som föds är tjurkalvar och värdelösa för en mjölkbonde, du kan räkna ut vad som händer med dom. Även de flesta kviigkalvarna går till slakt eftersom få bönder har plats att öka sin besättning med 50% per år. Mjölkkon används dessutom bara de år då den är som mest produktiv, sedan är det lönsammare att skicka den till slakt och skaffa en ny yngre.
Samma sak gäller ägg. Det är ju bara hönorna som värper, så alla tuppkycklingar dödas så fort de kläckts och könsbestämts. Hönan är ju också bara på toppen av sin produktion när den är ung, sedan "byts den ut"…
Det är alltså inte själva ägget eller mjölken som är problemet, utan förutsättningarna för hur de tas fram :-)
#32 Jo, det förstår jag ju att allt handlar om hur djuren blir behandlade :)