Vegetarianer...
Får massa skit, av folk som inte delar mina åsikter
Tillexempel "Men du kan ju inte vara vegetarian du är bara 14, dessutom är köttindustrin bra"
Hur kan man påstå att köttindustrin är bra? kan folk låta mig vara eller Jag, är en stolt vegetarian, jag mördar inte, jag kan inte tänka mig äta en levande varelse, vem är det som är hemsk igentligen jag som vegetarian eller kött-ätaren?
Behövde ba skriva av mej:/

Jag får också det. Det är för****** :/
Jag FATTAR inte varför folk ska lägga sig i?!
Jag har börjat äta efter lchf-kost, men fortfarande demi-veg. kost, men där inne bland trådarna så stör dom sig på att folk lägger sig i vad dom äter och inte äter, men samtidigt är vissa inne på veg.trådarna och uppmanar veggisarna att äta kött.
Stå på er tjejer!!! Ni är superduktiga som klarar det här! 
#2 Fast dom som stör sig på att folk lägger sig i deras matvanor kanske inte är samma personer som lägger sig i vad andra äter?

de hander mej me de e sa jalva fucking storit!:O:@
Jaa håller med er…
Visst brukar jag som vegan få frågor om vad jag äter och varför i de fall som jag äter ute tillsammans med människor som jag inte känner men jag har nog aldrig känt mig påhoppad. En lustig fråga som jag ibland får är om jag FÅR äta det ena eller det andra. Det är ju ingen annan jag som bestämmer vad jag äter. Ibland händer det också att folk får för sig att om man är vegan/vegetarian så äter man väldigt nyttig mat. I dessa fall brukar jag svara att man kan äta hur dåligt som helst fast man utesluter alla animaliska livsmedel. Socker, väl utsiktatmjöl, olika fetter mm är vegetabilier så det går alldeles utmärkt att äta kaloririka wienerbröd, småkakorm mm som brukar klassas som onyttigt.
På sikt, om så där tio, tjugo år, är nog åtskilligt fler veganer än nu av flera skäl. Fler och fler inser hur illa djuren i livsmedelsindustrin far, köttproduktionen ger stor negativ klimatpåverkan och Moder Jord kan inte försörja en allt större befolkning som äter kött.
#6 Vegan oj, hur pallar du med det?
Du är jätteduktig! jag skulle aldrig palla med det, Lixom ägg ost & mjölk kan jag inte leva utan nästan haha…
Oj blev två inlägg:/
Jag kände mig ibland "påhoppad" när jag var yngre, men aldrig längre. En kombination av att folk vant sig, växt upp och att jag har blivit mindre "militant" angående deras kostval. När jag slutade provocera och låta mig bli provocerad slutade folk att försöka få igång mig.
_No way! Yes way!

Jag sa till mig själv att inte lägga mig i men…
#6 jag tror inte att fler kommer bli veganer om 20 år. Kanske att vegetarianer går över och bli veganer, sure det kan jag tro.
Däremot så kommer inte människorasen inte förändras så snabbt ;) Det är en utopi med 20 år och dessutom är livsmedelsindustrin på båda sidor lika illa mot jorden vi lever på. Stora arealer av regnskog eller skog öht huggs ner för båda sidor och ger stora skador på ekosysemet så man kan inte skylle på köttindustrin för en stor bidragande faktor till dagens miljöproblem

#10 Dom skyller på mineralvattnet, Dom säger inte stoppa köttindustrin…

Mineralvatten? You lost me…

#12 Med miljöfrågan. Dom säger att man ska sluta köpa mineralvatten men nämner inte köttindustrin.

#13 Ah, men grejen är att i Sverige har vi bättre vatten i kranen än den som vi kan köpa på flaska i affären =P totalt onödigt

#14 Då är vi ut av delade åsikter,Våran borrade brunnsvatten smakar apa.. Inte ens hästen vill dricka det. Men så har vi en gammal handgrävd med pump som är ute,det vattnet är godast & populärt hos hästen också :)

#14 Iofs, men rent allmänt har Sverige vatten som är bättre än vatten man köper på flaska.
#3 Det är alldeles riktigt som du skriver och det var inte meningen att det skulle låta som om jag menade att just dom klagade på veggisar, det är ett ytterst fåtal som gör det.
#6- ha ha, det får jag också höra ofta "FÅR du äta sånt det eller det?" Jag brukar svara att "Nej, då kommer den stora veganguden att skicka mig till skärselden":-) Eller om jag är på mindre skämtsamt humör " Jag FÅR äta precis vad jag vill, men jag väljer att inte äta animalier". En del verkar tro att veganer tillhör någon slags sekt där man inte får tänka själv…
Annars tycker jag att jag ofta blir rätt väl mottagen av köttisar, åtminståne nu för tiden när jag är lite äldre. När jag började sluta äta djur (var runt 15 år) blev jag oftare ifrågasatt, just för att jag var så ung och passade in i fördomen om den rabiata revolterande tonårsrebellen. Folk ville sätta en på plats. Mest var det väl jämnåriga som ville provocera. Nu när jag säger att jag är vegan brukar folk mest bli överaskade och vänligt nyfikna eftersom jag inte passar in i deras mall om hur en vegan bör se ut eller bete sig. En del dumma frågor händer väl att man får, men nästan aldrig elaka påhopp. Är man bara lugn, öppen och trevlig så får man det bemötandet tillbaka. Det är inget kul att reta den som inte blir provocerad.
Sen tror jag en annan del av sanningen att folk blir så upprörda när de möter en vegan/vegetarian är att de innerst inne har lite dåligt samvete för sin egen kosthållning (alla har ju hört skräckhistorier om djurtransporter och slakterier även om de inte är villiga att ta steget att sluta äta kött) och blir livrädda för att bli ifrågasatta. De tar det faktum att en annan människa valt bort kött som en direkt kritik mot att de själva valt att inte göra det. Det blir helt enkelt lite jobbigt och obekvämt och då är det lättare att gå till offensiv och försvara sitt eget handlande med näbbar och klor än att ransaka sig själv och erskänna att man kanske skulle kunna göra annorlunda… Sedan har många fördommen att alla veganer/vegetarianer är på ett ständigt missionståg och vill omvända alla de möter och det gör folk ännu mer skraja.
Det bästa är nog att inte försöka pracka på folk sina åsikter, utan att hålla en låg profil, men vänligt och sakligt (utan ord som mord, lik, tortyr etc) förklara när någon frågar. Att visa tydligt att "jag respekterar ert val att äta kött, respektera mitt val att inte göra det". Slänger du upp din kosthållning i ansiktet på folk så kan du räkna med att de kommer reagera väldigt negativt, men lär du dom att de kan sitta och slappna av medans de äter sin kotlett trots att du är i närheten så blir dom mer vä'nligt inställda. Sen kommer det alltid att finnas idioter som bara vill jävlas och provocera, man dom hanterar man bäst genom att inte blir upprörd utan bara skämta bort deras påhopp eller ignorera dom.
#18 Det du säger är väldigt sant och jag tror det är så jag med…

#18 Jag har tyvärr upplevt mer veganer som hoppar på och anser att de som väljer kött är idioter och borde försvinnat från jordens yta, inte så trevligt
#18 Vi tycker nog ganska lika tror jag. Det du skrivit skulle jag nästan ha kunnat skrivit själv. På sätt och vis bidrar man nog mer till att fler börjar tänka på att sluta med animaliska livsmedel när man håller sig lugn och ligger lågt men ändå svarar.
Miljöaspekten är ett otroligt starkt argument. Marken och fodret som behövs för att producera ett kilo kött, plus metangasen ifrån all avföring som är värre än alla jordens bilar tillsammans, är en naturkatastrof utan dess like.
Istället för att producera mat direkt på dessa marker så har vi djur som äter upp 10 gånger av vad dom producerar i mat/kött.
Men ja - man behöver ju inte slänga sådant i ansiktet på folk men blir det diskussioner kring det hela så är miljöaspekten det bästa argumentet tycker jag. Att djur har "rätt till att leva" är ett mer flummigt argument som köttätare i allmänhet inte sympatiserar med.
#20 Det är väldigt tråkigt att du har den erfarenheten. Själv upplever jag att folk förväntar sig att jag ska börja missionera för dom, bara för att jag är vegan vilket är väldigt jobbigt. Veganer med den attityden brukar inte få det så lätt, eftersom man snart lär sig att om man vill att folk ska respektera ens kosthållning måste man själv respektera deras. Som vegan blir du ju ifrågasatt betydligt oftare än som blandkostare. Det är något jag tror de flersta veganer inser rätt fort, men sen finns ju alltid en kategori nyfräslta (oftast tonåriga) veganer som ser världen i svartt och vitt och inte kan förstå hur någon kan göra andra val än dom själva. Sånna individer är ju rätt besvärliga oavsett vilka åsikter de förespråkar. ;-)
Jag diskuterar gärna veganfrågor med folk- det är inte det, men jag väntar tills de själva initierar samtalsämnet och bara om de är uppriktigt nyfikna och har en öppen inställning. Annars leder det ingen vart.
Hela det här med påhopp märker man ju som sagt av i alla "matkategorier". Blandkostare som klankar ner på vegetarianer, veganer som klankar ner på vegetarianer, vegetarianer som klankar ner på veganer, vegetarianer som klnakar ner på "hobbyvegetarianer" (såna som är demi, semi eller annat). Någon frukterian har jag aldrig träffat på, men det skulle inte förvåna mig om det fanns de som klankar ner på andra.
Gemensamt för alla dessa? Att de anser att den andra gruppen antingen bryr sig för lite eller för mycket. Det har inget med ens kostval att göra utan mer hur man är som människa.
_No way! Yes way!
#24 saga85 jag håller med, dig jag känner mig ofta påhoppad av veganer, o köttätare, kanske tycekr samma sak om mej:p

http://www.vegetarian.se/Kottfolder.html
Läs gärna denna folder "Varför mer vegetariskt och mindre kött". I den finns många argument och att någon kan anse köttindustrin bra är mycket märkligt.
Tyvärr vill många människor inte ta till sig hur dåligt det är med kött. Jag har argumenterat med några på andra ifokusforum och det är mycket nedslående. Inte ens miljön verkar vara något som man bryr sig om eller solidaritet med u-ländernas befolkning. Så djurens situation är ju ännu mindre intressant. Det är ledsamt.
Det är väl inte köttet som är dåligt, snarare det människan gör. För övrigt tror jag att det är mer miljövänligt att äta svenskt kött än att köpa in en massa vegetabilier från andra länder. Många skulle även behöva äta större mängder vegetabilier (än kött) för att kunna bli mätta. Det skulle resultera i massodlingar av vegetabilier och mer besprutning och ännu mer transport.

Många gamla människor har svårt att förstå när man säger att man inte äter kött..
Jag brukar få frågor som kan du äta våfflo,makaroner, mm av min sambos farmor..och när hon hade gjort grönsakssoppa var jag tvungen att fråga tre gånger innan hon erkände att hon hade haft i ben och gjort egen köttbuljong..

#27 klicka på länken i inlägg #26 så får du svar på ditt påstående om ökad odlingar av vegetabilier o.s.v. du kan också kolla livsmedelsverkets miljösmarta matval och naturvårdsverkets klimatanpassad mat för att höja kunskapsnivån.
Säger de att det är bra med köttindustri eller att det är bra för kroppen att äta kött? Köttätare har en tendens av att tro att de inte behöver veta något om mat om de bara äter kött.
Tvivlar på att livsmedelsverket kan öka någons kunskapsnivå.

#31 Det är ju ditt problem.
#30 Skickade ett inlägg om att minska köttkonsumtionen till några ifokusforum och jösses vilka reaktioner jag fick.Jag är uppriktigt förvånad. Det handlade inte ens om att folk skulle bli vegetarianer ändå går dom på och argumentera hejvilt mot att vara vegetarian! På politik i fokus skickade någon in ett inlägg om köttskatt. Jag måste säg att jag blivit verkligt pessimistisk inför framtiden. Det finns folk som inte kan ta till sig ens en minskning av köttkonsumtionen. Då är det illa.
Var det där en fråga till mig? Både Lv och Nv har kommit fram till att köttkonsumtionen bör minska för miljöns skull. De anser inte att en så stor köttkonsumtion som vi har idag är bra för hälsan. De rekommendera att äta vegetariskt någon gång i veckan.
Nej, det är snarare deras problem.

#32 HAHA! 
Det som stör mig är att veganer och vegetarianer tror att all djurhållning är åt helvete. Och alla djur plågas osv… Kan stämma delvis, men vi har hyfsat bra djurhållning i Sverige. Om man jämför Sverige med andra länder.
Åt helvete med politiken, rättsväsendet och djurskyddet, funkar inte alls :(
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Jag har ju varit vegetarian tidigare och sedan åt jag motvilligt kött när jag blev gravid och ammade. Nu när jag åtegått till vegetarisk kost igen får jag skit från alla håll. Konstigt att folk som annars är snälla och trevliga kan vända sig helt emot när man skippar att äta djur.
Och ännu värre de som säger "Du kan ju äta kyckling i alla fall, det är inte synd om kycklingarna…"
Har tröttnat på att diskutera med folk som bara vill driva med en, så jag säger bara att jag inte vill ta den diskussionen. Inte för att jag inte kan ta den eller för att jag saknar argument, utan bara bara för att få äta min mat i lugn och ro ibland.
Däremot när det gäller folk som är intresserade och kommer med vettiga argument, då är det en helt annan sak.
#35 Så sant så,

#34 HaHa vadå?
Åt helvete med politiken, rättsväsendet och djurskyddet, funkar inte alls :( !!?
Säger du inte emot dig själv nu?
Huruvida djurhållningen är bra i Sverige eller inte kan ju diskuteras. Likaså att djuren har det bättre i Sverige än utomlands. Det är väl kanske en sanning med modifikation. Tycker alla vegetarianer och veganer att all djurhållning är "skit"?

#37 Ditt svar till #31 ;)
Djurhållningen kunde ha varit bättre om politikerna, rättväsendets och djurskyddet hade funkat :) Det hade fungerat bra om myndigheterna och hela kitet hade skärpt sig. Då kanske det blir bättre än vad vi har nu.
Ja, det går och diskutera om djurhållningen. Det kanske finns djur som har det bättre i Sverige eller kanse inte. Men det lär vi aldrig få veta.
De flesta veganer och vegetarianer som jag har stött på tycker djurhållningen sköts dåligt. Så det enda de drar upp är ju självklart det dåliga, som att dra över alla med en och samma kam. Fast nu har jag dock inte skrivit att alla veganer och vegetarianer tycker det heller.

#38 Om man väljer att äta vegetariskt av etiska skäl är det ju ganska självklart att man är kritisk till dagens djurhållning och att djur slaktas för att bli mat.
En stor del av djurhållningen i Sverige är tämligen industriell. Har du besökt ett svinstall eller kycklingsstall? Det finns blandkostare som är kritiska till modern djurhållning också. Särskilt sådana med insyn.
Helt klart kunde vi haft bättre djurskydd-hållning om det funnits intresse för det från de som bestämmer.
#38 Du känner nog väldigt få, vegetarianer.

#39 Du skojar med mig?
Jag har utbildning inom jordbruk, så hur skulle jag inte kunnat vara i svinstall? Har dock inte varit i kycklingstall, men jobbat som äggpackare.
#40 Känner även vegetarianer som inte tål kött och har därför gått över till den vegetariska kosten.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#41 Jag har ingen aning om vem du är än mindre vilken utbildning du har. Ja, då borde du känna till något om djurhållning.
Ja, alla är inte vegetarianer av etiska skäl.
Köttindustrin blir nog inte bättre av att folk slutar äta kött.
#44 Jasså blir den sämre då? nej.
de trorja inte-.-
Köttindustrin skulle kunna bli bättre om det gick att påverka bönderna till att sköta djuren på ett bättre sätt, tror inte att man kan få dom att göra det genom att sluta äta kött.
#47 Jasså hur vet du det? varför kommer du med sånna kommentarer, dem bryr jag mig faktiskt inte om, Jag är inte vegetarian för jag vill att djuren ska ha det bättre, Jag mördar inte, så jag äter inte djur, jag vill inte äta något med hjärta, och lever, osv förstår du?, Jag hatar köttindustrin, dem hade kunnat göra bättre men allt handlar om pengar, så dem skiter i att göra de bättre för djuren, bara för dem tjänar påt, sjukt… dessutom, Jo man hjälper miljön trorjag, Och sen, om de är mindre som köper kött, så produceras de mindre till slut.
Ja, allt handlar om pengar. Även om det är färre som köper kött så finns det fortfarande dom som gör det, alltså kommer inte djurplågeriet att sluta.
#49 nej jag sa inte de? läs vad jag skrev
#44 Själva köttindustrin blir ju varken bättre eller sämre, men om efterfrågan på en viss vara minskar, minskar även tillgången. Ju färre som äter kött = ju mindre kött produceras, alltså slipper fler djur dö i onödan.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#51 Instämmer!
#51 Det var så jag menade, bra skrivet!
snurro89
Hej du skriver att du inte mördar folk.
jag har precis bilivit vegetarian så rätta mig om jag har fel.
#7Längre ner skriver du att du inte klarar dig utan ägg ost och mjölk
Ägg är ett liv så du dödar visst. 
jag trodde vegetarianer äter inget som dödar.
medans veganer inget som kommer från djuren.
jag är vegetarian det duger för mig , jag tror inte att djuren lider för att jag dricker mjölken. fast o andra sidan i dagsläget då det är sån produktion kanske dom gör det. men helt generellt menar jag.
#54 Ägg, är inget liv ännu för det har inte hunnit, blivit ett liv, jag dricker mjölk och äter ägg och det skadar djuren men jag pallar inte vara vegan.
#55 okej det är så man ser på saken då vet jag.
men mjölk skadar inte djuren vid normalt gammeldags mjölkande eller?
Jag vet att i indien äter ingen ägg dom anser VÄL (tror det ialalfall) att det är att ta ett liv eftersom om man inte äter upp det så kommer ett liv. Och det är ju ett foster i. Fast det beror ju på hur man resonerar detsamma gäller ju folk som säger att göra abort är att ta liv och där anser man att det inte är ett liv. så det ligger väl i gråzonen då antar jag. Så man får väl göra sin egen bedöming där vad man tycker eller?