Tofu med löpe i?
Hm. Jag köpte tofu häromdagen, som enligt förpackningen skulle vara 100% vegetabilisk. Men när jag sen synade vad det skulle innehålla, stod det att det innehöll löpe.
Kan detta vara ett fel från tillverkarnas sida? Jag hade nämligen fått för mig att man inte fick kalla Löpe som framställts från vegetabilier för just Löpe?
Visste inte riktigt vilken kategori jag skulle lägga ämnet i…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det var alpro soya, den enda slags tofun jag kunde hitta i butiken. 
Fast det där var ju vegetabiliskt Löpe ("löpe: kalciumsulfat, kalciumklorid"), så det borde du kunna äta. Om inte jag tolkat det hela fel 
_No way! Yes way!
Har aldrig sett eller smakat den tofun faktiskt, men nu när jag kollade på hemsidan och i #4 så kan man ju konstatera att det är veg. Löpe :)
Mvh Felicia
För att få sojamjölken att ysta sig behöver man alltid något som ex. Löpe och det är Löpe som ej kommer från djur man använder, man brukar dock använda sånt som nigari (magnesiumklorid som utvinns ur havsvatten) eller en billigare variant som är vanlig i kina kalciumsulfat (=gips) som medel för att få mjölken att ysta sig
Löpe är ju egentligen något som kommer från djur men vi har inte så bra ord att använda för de här veg. ystningsmedlena som gör samma jobb som Löpe.
Gör man tofu hemma funkar det även bra att använda citron eller vinäger som Löpe, det ystar sig bra då med.
Hm.. men på wikipedia står ju följande:
_"Numera framställs Löpe även från olika vegetabilier och mikroorganismer. Tilläggas bör att matindustrin officiellt inte får lov att kalla vegetabiliska enzymer för Löpe, då namnet syftar på just det ämne som extraheras ur kalvars löpmagar; termen "vegetabiliskt löpe" är således inte tillåten[källa behövs] inom svensk livsmedelsindustri. Löpe som inte utvunnits ur kalvar benämns "ystenzym" eller "mjölkkoagulerande enzym"."
_Så alpro soya gör fel i att kalla det Löpe? Borde man informera de ansvariga om detta?
#7 Vet iaf många ostar där det står "veg. löpe" ;) Konstigt.
Mvh Felicia
#7 Jag är lite fundersam på hur pålitlig wikipedia är. Just i den artikeln står ingen källanvisning, och jag hittar ingen annanstans att vegetarisk "löpe" inte skulle få kallas för just Löpe 
_No way! Yes way!

På Ica Maxi i Borås har vår familj svårt med Löpe i osten, Den enda osten som finns är Halloumi, innan fanns den där Västan som var veg. men den har försvunnit. Så jag äter i princip inget Löpe,inte veg. heller. Utan det får bli sallad på mackan istället. Ursäkta om jag gick lite OT.
Tror som dom andra att Tzay-spetten inte innehåller icke veg. Löpe, utan veg. Löpe.
#11 Vem har sagt något om Tzay spett? *förvirrad*
Mvh Felicia

#12 Ärligt talat, jag borde börja titta på sajt först, kollade på fel tråd.. 
#14 Jaså? Har du provat? Är den godare? Med vinäger i måste det väl bli mer smak, menar jag.
Alpro är 100 procent veganskt, alltid.