Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettlivsstil
Läst 6726 ggr
ellenbellen
2009-08-14 01:42
0

Testa vegetarian?

Jag ska testa vara vegetarian, kolla hur det fungerar och så, jag kommer äta fisk och älgkött, dricka mjölk osv, vad kallas det? :)

Några tips på lättlagad mat? :D

/Ellen (:

HannaM
2009-08-14 01:48
0

Jag kallar det att undvika många typer av kött=)

ellenbellen
2009-08-14 01:54
0

Haha okej:D

/Ellen (:

Saga85
2009-08-14 02:58
0

Håller med #1, det är ju inte direkt en vegetarisk kost.

Men kör på. Hade jag blivit vegetarian nu hade viltkött varit det enda kött jag skulle kunna tänka mig.

Casiopeia
2009-08-14 03:34
0

Det är inte så dumt att börja att testa lite stegvis om man är ovan :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

[TrevorS]
2009-08-14 12:44
0

Säger som #4. Det är bra att börja stegvis, älgkött är bra att äta i slutet då de inte innehåller samma protein i gris och ko som, är man allergisk mot kött kan man oftast äta älgkött. Det är bra att gå över från älgkött sedan till att man äter mycket svamp, kanske lite svamp ihop med grönsaker m.m. 3 gånger i veckan kanske skulle fungera bra.

Vill man börja äta kött igen (vilket jag tror de flesta inte vill göra) så är det bra att äta svamp för då håller magen igång och har kvar enzymerna eller vad det nu är som kan bryta ner kött, på mig är de helt borta så jag kan inte äta kött, kunde knappt äta innan heller.

Att äta mycket fisk som vegetarian är inte att rekomendera på grund av att det är vanlgitatt bli utsatt för bly eller få överdosering av tungmetall.

snurro89
2009-08-14 15:20
0

#5 Det är inte sant de du säger om fisken.

ellenbellen Äter man fisk, är man demi vegetarian Äter man också älgkött är man inte vegetarian men man undviker vissa sorter men det är bra att starta, så I början när jag var vegetarian åt jag kyckling i en månad cirka, sen slutade jag med det. sen åt jag bara fisk o räkor, och sånt (demi vegetarian.nu för några veckor sen sluta jag helt med det, och är nu Lakto-ovo vegetarian, äter inget kött men dricker mjölk äter ägg osv.

Jag har vart vegetarian i cirka två år, nu och mår prima ballerina, Glad Du kan ju kolla runt på lite recept, här på vegetariskt iFokus, eller så kan du googla www.google.se efter, vegetariska recept men ska ge dig några tips:

Quorn nuggets, med Sötsur sås eller något liknande med ris, Är mums, Smakar likadant som vanliga chicken nuggets nästan det är gott.

färs är otroligt gott, man kan göra tacos.Köttfärsås" med pasta osv.

Det finns massa vegetariska schnitzlar med olika fyllningar ost, Ost & tomat osv, Sen finns det vegetariska hamburgare som är sjukt goda (mIn mamma tycker till o med dem smakar som vanliga hamburgare) Sen vegetariska korvar e oxå mums!

Jaja nog för mig, hoppas jag hjälpte^^ / Mikaah

snurro89
2009-08-14 15:21
0

Menade min pappa:P

[TrevorS]
2009-08-14 16:55
0

#6. det är sant om fisken då jag känner flera vegetarianer som äter fisk som blivit sjuka i det här, däremot om man äter lagom mängd och inte varje dag är det mindre risk.

snurro89
2009-08-14 17:22
0

#8 jag tror inte man pallar äta fisk varje, dag När jag åt fisk, åt jag det cirka 2 gånger på en månad, och det är lagom tycker jag Tungan ute

[TrevorS]
2009-08-14 17:23
0

#9. Det finns de som äter varje dag.

snurro89
2009-08-14 17:35
0

#10 uush, jag förstår inte hur man kan göra det, Jag tröttnar på att äta samma mat, jättefort, sen började jag inse att det var fel att äta fisk o räkor o så för några veckor, sen Dem har ju också hjärta och Ögon och sånt, det äcklar, mig så nu är jag lakto-ovo vegetarian…

[Wera]
2009-08-16 01:42
0

#6 Nu vart jag hungrig Oskyldig Det är såå gott med schnitzel och nuggets! Muums.
Sesam nuggets brukar alla mina kompisar som äter kött gilla, det smakar som kyckling och de äter dom jämt när dom är hos mig, om inte det finns blir det schnitzel åt dom.

ellenbellen
2009-08-16 15:48
0

Vi får ju fisk en gång i veckan på skolan, så det kan jag ju äta där,

tack för alla tips föresten! :D

jag kommer nog kalla migsjälv för vegetariannär folk frågar så jag slipper förklara allt ;)

Men som sagt, tack för tipsen! :D

/Ellen (:

[Wera]
2009-08-17 21:31
0

#13 Enklare så ja ;)

Vissa kanske inte tycker jag är vegetarian då jag äter gelantin, men vad ska jag säga när folk frågar om jag äter de och de - "jag äter inte det, det, det, det, det" - lite drygt. Enklare att säga att man är vegetarian, jag brukar få lov att tala om att jag inte äter fisk eller kyckling heller.

ellenbellen
2009-08-18 11:35
0

# 14, haha, okej :)

min syster kom hem på besök idag, och hon sa att jag kan inte vara vegetarian om jag håller på med hästar och då använder lädersaker?

jag vet att det är ungefär samma sak, men det känns inte lika hemskt att använda en lädersadel som att äta kött?

/Ellen (:

[Wera]
2009-08-19 14:59
0

#15 När jag hade häst hade jag en lädersadel (fick till den vid köp av hästen), nu när du ändå köpt läder så är det ju redan gjort - man kan ju undvika att köpa läder sedan eller köpa begagnat. På så sätt stödjer man det inte.

ellenbellen
2009-08-19 21:44
0

Smart tänkt! :D

/Ellen (:

[Sniff]
2009-08-20 19:56
0

#6 Jag har varit vegetarian nu i ca 3 v. och jag äter fisk och kyckling. Fast bara hemma. På skolan kommer jag inte att äta något kött. (Fast mjölk och liknande(A) ) ^^

(Kycklingen kommer jag nog sluta med om ett tag, mjukstartar(A))