gelatin
Ni som kallar er vegetarianer, äter ni gelatin i godis?

Inte jag.

nix inte ja heller

Nej nej, jag mår alla av tanken på att äta det.

Nej, absolut inte, det är vidrigt. Undviker E120 också, vädigt otrevligt med krossade löss i maten.
Nej. Snusk. Tack och lov för Malaco ^^
_No way! Yes way!

är det inte gris fötter eller nåt sånt i gelatin? =S eller har jag fått det om bakfoten?
Nja, hud och ben/brosk tror jag är vanligast. Biprodukter från slakt helt enkelt. Det som inte går att sälja som det är mals ihop och säljs i annan form helt enkelt ;)
_No way! Yes way!

Det mals inte, det kokas till gele ;) hovar, ben, ja allt. Jag var på epardeen gepard "sanctuary" för några år sedan. Allt kött de fick las på en stenplatta efter geparderna tagit sitt. Det kallades gamarnas restaurang. Efter de renplockade benen skickades de till glatinfabriken för kokning. Mmmm
Äter inte gelatin men äter dock de krossade lössen E120

#8 å #7 Ja det lät ju…trevligt *blä*

#5 Har inte malaco gelatin i sina godisar?
Har inte ens tänkt på att bilar och övriga är Malacoprodukter. Men som sagt har de en hel del fritt från gelatin. Du glömde det bästa - malacos colaflaskor är gelatinfria! Mmm… Gott&Blandat och godissnören har f.ö. alltid varit mitt favoritgodis, fatta min lättnad när jag blev vegetarian och insåg att dessa var "rena".
_No way! Yes way!
ja just det, det stämmer, dom är ju lite av en favorit här med :-) Om jag någon gång får energi över borde jag skriva en artikel om vegetariskt godis och lista allt, det finns ju en hel del trots allt!
Lite kul förresten angående malacos pastellfiskar- hittade en facebookgrupp som hette "buy a swedish vegan fish" där massor av veganer världen över hyllade dessa fiskar pga att dom saknade gelantin. Uppenbarligen är det inte helt vanligt med mjuka godisar utan gelantin utomlands och dessa fiskar säljs på t.ex IKEA-varuhus som under namnet "swedish fish" och är omåttligt populära! :-)
Ja, Sverige producerar en hel del bra produkter ;) Mjuka gelatinfria godisar och saltlaktris, mmm…
Och nu fick jag världens sug efter colaflaskor. Blir nog lite fredagsgodis idag.
_No way! Yes way!

#14 Ja en lista över vegantillåtet godis är ju jättebra för alla gottsugna veganer inkl. mig.
Djurens rätt har någon gång gett ut en sådan där förteckning. Den finns någonstans i gömmorna. Det kan ju hänt en del sedan dess.
Wienernougat är gott och ok. Fast det hörde väl egentligen inte hit.
#14 Malacos kolaflaskor är väl utan gelantin också har jag fått för mig?
#Swedish fish är goda fick några påsar från en kompis i USA
Själv äter jag inte gelatin och har inte gjort sen jag blev vegetarian, E120 äter jag inte i heller. Googla Scandi Candy de tillverkar gelatinfritt godis utan E120 och har fabriksförsäljning utanför Vellinge, jag köpte en burk av dem på vego mässan för något år sedan, hade gärna köpt igen om jag inte bott så långt från Vellinge.

Jag äter inte gelatin.
Kände inte till E120, men från och med nu ska jag kolla upp det också innan jag köper/äter godis.
Men jag äter mäst choklad och chips och jag hoppas att E120 inte är i det.
kissmekate.blogg.se
#19 Nejdå det bör inte finnas i choklad och chips E120 finns i röda och möjligtvis oranga varor.
Nej, inte gelatin eller E120 här inte :)

Men visst är djungelvrål också veganskt?
Jag kan faktiskt fuska lite med det…
Men får sluta äta godis. Sedan undrar jag med tuggummi, är det gelatin i det?

#22 de flesta sorter är gelatinfria men det finns vissa sorter med gelatin i.

#23 Tack, men vad heter gelatin på E-språket(;P)?
Gelatin står som gelatin. Inget skumt E-nummer på det.
_No way! Yes way!

djungelvrål = veganskt ;)

#26 Yeay;D

#19 Såg dock att viss choklad har E120 i sig som Non Stop och liknande produkter med "skal" runt chokladen.
kissmekate.blogg.se
E120 är inte svårt att upptäcka, det är ju ett rött färgämne. Kolla alltså innehållsförteckningen om godiset är rött eller rosa. Ibland kan det även finnas i lila eller orangea godisar (eftersom man blandar det med blått eller gult, dock inte alltid)
Själv undviker jag E120 men har blivit lite lat på gamla dagar och då händer det att någon röd godis slinker ner ibland.
försöker att undvika sånt.brukar vara noga med att läsa vad olika saker innehåller.
~ mayolica ~
Jag är inte vegetarian då jag äter fisk och skaldjur.. och det äckliga gelatinet!! Hittade dock en himla massa trevliga godisar i en hälsokostaffär för nån vecka sedan. De hade en hel del gelegodis utan gelatin med ekologiska ingredienser. Goda klubbor :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har hittat gele björnar som är ekologiska utan gelatin och E120 och det står att det är lämpligt för vegiterianer.
kissmekate.blogg.se

Jossan, har nog sett dig och hjärnorna ;)

fick för nåt år sen reda på att det nästan alltid är gelatin i glassen på lite finare restauranger, dvs de som gör sin egen glass till deserterna.
det var på Gondolen som jag blev informerad om detta eftersom jag ville ha en mjölkfri efterrätt och tänkte ta citronsorbén (sorbeten?) och kyparn tittade väldigt förvirrat på mig (efter vegentarisk för- och varmrätt).
Kan vara bra att hålla utkik efter.

Mmm, det får man alltid fråga om, ofta måste man tvinga ut servitörerna till köket för att fråga…
#34 Usch och fy. Hade jag ingen aning om. En sån tur att jag inte äter på finare restauranger då ;)
_No way! Yes way!

Hmm jag är itne noga med det men efter att ha läst här kan jag onstatera att det godis jag gillar mest faktiskt är uten gelatin=) Choklad och sen malacos colaflaskor och deras fiskar är mina absoluta favoriter tillsammans med skogsbären (röda med löss=P och lila)…. med tanke på konsistensen på skogsbären skulle jag gissa på gelatinfritt… får ge mig ut och kolla

skogsbär är gelatinfritt ;)

se där se där… bara av ren slump så äter jag med andra ord mest gelatinfritt godis… inte illa det, bara lössen som åker ner då

se där igen=)….
Jag har tagit bort gelatinet rätt nyligen, fick inte tummen ur till att ta tag i det förns jag såg ett riktigt äckligt klipp om det *urk* Lössen däremot är det sämre med..
Hanna
#33 en sarah- EN!! Resten av brainsen får Johannah stå för.. :D Men ett halvt kilo godis med blandat gelatin kan jag ta på mig..
Sajtvärd på Iller.ifokus
på "mitt" ica finns det en liten hylla som har godis, som är för veganer :)
Halv dyrt är det,
typ en 100gr kostar imelln 13-18 kr beroende vad det rä förnågot, finns "allt" gelebjörnar,fudge, lakrisrullar m.m

Jossan… en??? Jag tor att du ljuger ;)

Hos mig blir det lite "omedvetet" gelatinfusk ibland… men inte om jag inhandlar själv… för då läser jag alltid innehållsförteckningen… det är bra att de flesta affärer har innehållsförteckning på sitt smågodis också… tror även att andra icke-vegetarianer blir avskräckta av att läsa gelatin (svin) på smågodiset de ser framemot att proppa i sig… man tappar liksom suget då ( i alla fall många av mina icke-vego-vänner)
Nota bene! Har hittat en liten luring man borde se upp med också… V6-tuggummi… innehåller gelatin (ko), känns riktigt onödigt! De flesta andra tuggummisorter är utan, mycket bättre.

jag funderar… alltså, när jag var så att säga full köttare och åt kött mer eller mindre varje dag så var min åsikt att grishud inte är mindre äckligt än dom andra delarna av djuret, snarare bra att allt tas tillvara…
vad jag vill med inlägget, njae ingenting, mest bara tänka högt

By the way… tar gärna emot konkreta tips på godisaffärer, gärna på nätet eller i Stor-Stockholmsområdet… kul att testa lite nytt liksom. 
inte viste jag att det finns gelegodis utan gelatin,har inte ätit såna på många år.
hur gör ni med medicin i gelatinkappsel ? jag brukar tömma ur innehållet och slänga kappseln
~ mayolica ~

Brukar föredra naturgodis jag, har inte varit med om att något jag gillat där innehållt gelatin eller liknande :)
#49 Ofta finns det ett annat alternativ till medicin i gelatinkappslar, bara att fråga de som jobbar på apoteket. Har hänt mig en gång att det inte fanns men då stod jag bara ut, medicin är medicin :/
But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

jag äter inte gelatin i godis eller desserter eller liknande, jag vet dock att jag fått i mig det via medicin. oftast beroende på att om jag verkligen behöver det är jag inte riktigt i tillstånd att försöka få fram nåt alternativ, jag vill bara bli frisk till varje pris. detta gäller dock inte kosttillskott och liknande, sånt man tar när man är vid sin sinnens fulla bruk, där är det inte okej!

#51 Då gör du som mig då :) har speciella vegetarian-vitaminer som inte innehåller några animaliska produkter :P skulle dock behöva c-vitaminer med XD
But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.
Nej nej, gelatin är inte poppis här.
Fast jag äter ost med Löpe. 
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Det finns jue ett alternativ till gelatin; agar agar!
Själv är jag demi-vegetarian och jag äter inte gelatin "med mening" men jag tror att det är det i n¨gra av mina mediciner :(
*suck* # 46 fick mig att googla på mitt favo-tuggummi,eller F.D favo V6 green tea jasmine,gelatin(svin) plus en annan vidrighet aspartam !! (det är inget O-vegetariskt/-veganskt,bara..en kemisk avfallsprodukt,som är extremt söt och billig)
man får nya vanor av att läsa här *skratt*
penke
Gelatin är svin har jag för mig? Undviker det..

#56 eller nöt… i vår mataffär står det svin eller nöt när man läser innehållsförteckningen, antar att dom märkt ut det för att muslimer ska kunna undvika fläsket.
Nej, usch och fy - gelatinfritt för hela familjen (nästan) ;P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#55 det som är särskilt trist med just det tuggummit är också att det har marknadsförts så hårt.
När/Om jag pallar ska jag nog skriva ett brev till dem… kan ju inte skada…
#56 Jepp, troligen precis så. Man kan ju hoppas (kanske lite naivt) att de även tar hänsyn till fler målgrupper. Oavsett, får i alla fall den som faktiskt läser innehållsförteckningen att göra ett mer "medvetet val". Mycket bra säger då jag. 
# 59
Bra idé,att skriva brev/mail,och om flera/många gör det..så kan det gå fortare..+ att få igång en ..snackis" bland mäniskor,att de stoppar i benhinnor från döda grisar i sina tuggumin ..och aspartam !! ,kanske oxå muttra på apoteket,vad är det för (o)-hälsoprodukter de säljer ??
penke

#59 Ingen kommentar men…
!
Nej jag äter inte gelatin längre. (:
Nej jag äter inget godis som innehålle gelatin. Fast sån tur är så har jag heller aldrig gillat sånt godis. Läser alltid på allt innan jag äter det, men sen brukar jag ha bra kolla på vad som innehåller det och inte.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag har turen att bo en liten bit från en godisfabrik som säljer gelatinfritt godis. Allt är gelatin fritt! Man blir så lycklig ;D!
Efter att ha läst detta inlägget började min lilla hjärna tänka lite. "Ja, det kanske går att äta godis utan gelatin!" Höhö, jag har alltid trott att ALL godis innehöll gelatin och därför inte hade något val - att sluta äta godis helt eller fortsätta. Självklart kan jag tyvärr inte motstå och fortsätter. Men nu har jag lärt mig att det finns en hel del utan gelatin efter att ha läst lite innehållsförteckningar och det känns sååå bra. Det mesta godis jag tycker om innehåller varken gelatin eller E120. För visst är det inget mer man behöver undvika?
Jag hade bra samvete(halvt) där jag satt och åt mitt godis. En dag kanske jag kan motstå det helt dock. ;) Jäkla, farliga, äckliga godis.
Jag har tur nästan allt godis jag ÄLSKAR är utan gelatin och jättegott dem med gelatin brukar se ganska äckliga ut nästan (enligt mig) Jag har råkat äta flera gånger gelatin på tiden jag inte visste att det var svin i 

finns det nå mer E-nummer än E-120 som inte är vegetariskt??
#67 Oh ja… Kan dock bara dessa i huvudet.
E 422 - Glycerol/Glycerin, finns i bl.a. tvål, schampoo etc.
E 441 - Gelatin
Mvh Felicia
GLYCERIN! Jag har undrat sååå länge över det nu. Det står ju för h*lv*te på innehållsförteckningen på min TANDKRÄM!
Jag blir seriöst upprörd nu..
Någon som vet vad detta innebär? Och någon som vet och kan nämna ALLA de här ämnena som innehåller djur?
Baah, att det ska vara så komplicerat. x( *sadface*
det finns tvålar som innehåller djur oxå..
#69 Usch ja ^^ På hälsokoster finns tandkrämer utan glycerin, som har vegetabilisk sådant. Jag köpte min på Life ;) De kostar något mer än vanlig tandkräm (är drygare också) - men i "vanliga" är det massa skit (inte bara djurprodukter utan också miljögifter och andra konstgjorda sötningsmedel!).
#70 Ja, det är glycerin det brukar vara i tvål. Men det finns vegetabilisk :)
Mvh Felicia
#71 Åh jag måste avreagera mig lite till. Känns som om jag haft lite otur de senaste dagarna. Men i alla fall. Vad ska vi med så mycket skit i våra produkter till?! Jag blir galen!
Jag gillar inte att blunda för saker, men just nu känns det grymt skönt om jag skulle göra det. Jag kommer ju bli luspank annars.

tänkte på en sak idag, är det omoraliskt att döda insekter själv när dom är störig som fan och på en på somrarna, men inte äta dom i godis och sånt??
Vad är de för något i godis om de står gelatin?
På vissa står de svin brevid (gelatin)
men annars?
Ja, det är djurfett tror jag.. :S ush
#57 På godishyllan där jag bor så står det bara svin men ingenstans om ko då står de bara gelatin och inget merxD
#29 är alla rosa och röda godisar med djur i?
Etthundratjugo vad menar ni med de?
;D;D
#78 Nej, rött färgämne kan även utvinnas ur t.ex rödbetsextrakt. Det röda i malacos fiskar t.ex är från växtriket.
Rött animaliskt färgämne kallas karmin och görs av karminlöss, men på innehållsförteckningen brukar det stå som E120. Är man fundersam på om en röd/rosa godis innehåller karmin är det alltså bäst att kolla innehållsförteckningen: står det karmin, carmine, karminsyra eller E120 är det alltså gjort av löss.
#74 Jag tror att de skriver ut när det är svin mest med tanke på muslimer så att de kan undvika det naturligtvis fungerar "varningen " även för andra som inte vill äta griskött av någon anledning men jag tror att muslimerna är den största gruppen av de som inte äter gris men inte är vegetarianer och äter andra djur vi har just nu.
Tror jag i alla fall, kan inte se någon annan anledning till att det plötsligt börjat anges.
Har inget stöd för uppgiften utan det är min egen teori.

#nöt skriver de ofta också… se #82

Äter inte gelatin i godis, har dock råkat göra det en gång..
E120 har jag ingen aning om vad det är :o Vad finns det i?
Mvh Sigrid
Jag vart vegitarian för tre månader sen … Jag har svårt för att inte äta godis som sen får mej att må väldigt illa med allt äckligt det är i dem .. Jag försöker.. Det är då inte lätt att va veggi.. Just nu måste jag äta fisk iaf.. (så jag är inte helt vegg) Men sen ska jag sluta då jag får bestämma själv.. Ingen gillar att jag är veggi men jag bryr mej inte =)

Men vad är glycerin för någonting egentligen? Har aldrig vetat om det förut, men kollade och det fanns i min tandkträm också :/ läskigt…

Hittade en webbsida med lite intressant information… http://altervego.blogspot.com/2007/01/animaliska-ingredienser-i-maten-tvl.html
Sånt där får mig lite att ge upp.
Sen får man ju fråga sig vart man ska dra gränsen, och framförallt varför man ska bojkotta vissa tillsatser.
Ska man bojkotta för att med sin konsumentmakt "komma åt" en industri är det väldigt tveksamt om det är särskilt effektivt att tillämpa på just tillsatser. Fattar över huvud taget tillverkaren att deras produkt säljer sämmre just för att det råkar innehålla E472c (Mono- och diglyceriders citronsyraestrar)? Förmodligen inte. Då får man göra en stor kampanj av det och väcka debatt i media möjligtvis. I de flesta fall rör det ju sig om så extremt små mängder av ämnet i fråga bland mängder av andra ingredienser. I vilket fall som helst är det nog mer effektivt att ta kontakt med tillverkaren och ifrågasätta vänligt varför de använder just den tillsatsen och be dom byta ut den mot en vegetabilisk jämnbördig ingrediens.
Bojkottar man av "principskäl" för att få kalla sig vegan? Varför är det så viktigt? Eller bojkottar man för att man är äcklad av vetskapen av att det innehåller något läbbigt från djurriket? Det ä'r ju en annan sak…
Att bara bojkotta utan eftertanke orkar jag inte med, så jag undviker de "största" animaliska bovarna som jag orkar lära mig utantill och försöker påverka tillverkarna direkt istället. Om antalet veganer/vegetarianer ökar kommer det säkert få den bieffekten att tillverkare frivilligt kommer plocka bort onödiga animalier ut produkterna för att sedan kunna stoltsera med märket "100% vegetabilisk" på förpackningen. Det är nog den bästa metoden. Men vi kommer inte bli fler om vi får vegetarisk livstil att verka krångligare än vad det behöver vara.
Jag respekterar givetvis era val men vi diskuterade på jobbet härom dagen just var ifrån glycerin och glycerol kommer och jag vet knappt om man kan räkna det som animaliskt. Givetvis är ursprunget animaliskt eftersom det görs på djurdelar men det är ju inte som att äta kött direkt. På molekylnivå är de föreningarna så lika andra som kommer från växtriket så man kan ju omöjligt märka någon skillnad på dem det är väl i så fall vetskapen om var de kommer ifrån som gör skillnaden bara.
Alla i min familj är vegetarianer, men jag äter gelantin godis. Egentligen vill inte mamma & pappa att jag ska göra det… men gör det ändå, för det finns knappt gott godis utan gelantin! :o Mums på det. Vet vad gelantin är men ändå ^^
Så… ja jag äter gelantin.
#83 Ah det visste jag inte, har bara sett att det står svin, men har väl inte läst på alla
men att hitta något veganskt bland lösgodiset brukar ändå vara ganska fruktlöst för är det inte gelatin så är det mjölkpulver eller något annat jag inte äter
#91 Alltså jag är inte riktigt med på hur du resonerar där, om det kommer från djurdelar bör det räknad som animaliskt, om man bryr sig om det antar jag är upp till var och en men att påstå att det inte är animaliskt?
Så om man inte äter upp köttet gör det inget om man dödar djur? Eller hur menar du där? Nu vet jag ju inte vilka principer du lever efter men för mig skulle det inte fungera..

Gelatin äter jag inte och inte E120 heller till en början, nu äter jag inte så mycket godis och de flesta röda godisar är gelatingodisar.
Okej E120 = röda löss. Men varför är ni vegetarianer egentligen ?
Jag är vegetarian för att jag tycker det är fel att människan dödar djur när vi klarar oss fint på vegetariskt. Såpass långt har vi kommit i vår utveckling, hunden skulle få problem med att klara det för "specialprodukter" har inte framtagits till hundar som för människor. Men sen tänkte jag att.. Jag tycker inte synd om löss som dödas ?
Okej, tyck att jag är orättvis, men man behöver inte älska alla djur. Spindlar är det värsta jag vet och ser jag en i huset flyger dammsugaren fram. Men det går inte att jämföra med "mat" tycker jag. I alla fall, jag borde väl inte ha problem med E120 om jag inte tycker synd om löss, eftersom det är skälet till att jag är vegetarian !?
Mvh Ellenfyrkant
#95 Hunden? Vilken hund? Jag har scrollat upp och ner haft mig och är osäker på vad du menar.
Hundar är omnivores också kända som allätare eller blandkostare, hundar kan leva på vegetarisk kost, jag tänker inte börja diskutera om det är ett bra drag, men det går om man vet vad man gör naturligtvis. Det finns även vegetarisk hundmat åtminstine utomlands. Katter däremot är lite knepigare.
Men även om man inte älskar alla djur måste man väl inte äta upp dem? Även om man nu inte "tycker synd" om just dessa.
Sen kan det säkert vara så att man inte äter E120 även om man inte bryr sig om lössens väl och ve utan för att man tycker att tanken på krossade insekter är mindre frestande?
Jag är vegan av en rad olika orsaker bland annat för att även om sjur naturligtvis inte människor (men kom ihåg människor är djur de också
) så är det levande varelser och inga saker som vi kan använda hur vi vill.

Jag äter saker med gelatin och löss i. Men nog inte så mycket, då jag mest äter choklad och sånt.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#98 Hmm så antingen har de affärer du handlar i bättre utbud än de jag handlar i, eller så gav jag upp för tidigt! Skall läsa lite innehållsdeklarationer på lösgodis nästa gång jag är och handlar och se om jag kan hitta något veganskt och hasselnötsfritt (är allergisk mot hasselnötter)
#98 Håller med! ;)
Mvh Felicia

#96 Plockade just hund ur luften. Tänkte bara jämföra med någon annan allätare om det nu lät knepigt ;)
Mvh Ellenfyrkant

Jag äter inte gelatin =/ USH..

nej, tvi
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#95 Äter inte heller E120, elr jo okej det händer men försöker att inte äta det, tar bort dom röda ur t.e.x "Gott & Blandat" och ger dom till mina kompisar.
Ingen i min familj äter E120, fast jag och min syster äter gelantin (hehe.)
Jag och min familj äter inte E120 för det är ju löss somsagt, och vi äter inte det för vi tycker synd om dom, men vi vill inte äta löss helt enkelt xD
Jag är vegetarian för jag har alltid varit det, uppvuxen som det, kött stinker och smakar skit. Är inte vegetarian för jag tycker synd om djuren, främst för jag inte tycker om det. Om jag hade tyckt om kött, att det var gott skulle jag nog kunna äta det.
#44 Åh vad bra det är hos dig då Alicia! Här finns det inte :( det finns inte några gele godisar elr något, bara karameller och några ensatak nappar (som är vita och bruna, cola smak) ^^ p.g.a brist på gelantin-fri godis äter jag gelantin, vad ska man annars äta för godis :o ^^
#98 Har nu studerat innehållsförteckningar på lösgodis igen och har funnit att sura colanappar kan vara veganska, en favorit hos mig, sen fanns de några jag skall kolla upp närmare, samt diverse lakritsprodukter vilket jag inte äter oavsett hur veganskt de må vara eftersom lakrits är bland de avskyvärdaste smaker jag vet 

Har precis mailat plus/apoteket/V6 angående V6… (påsarna innehåller gelatin och paketen inte, men de marknadsförs som samma produkter)… hoppas på svar, klargörande… keep you up-dated
BRA! För V6 är något jag vill ha gott samvete över att jag tuggar.

Halloj,
Fick svar från V6 och Apoteket rätt snabbt. Kul. Som jag förstod det, håller V6 på att plocka bort gelatinet från sitt sortiment (i samband med andra ändringar i produktionen). De produkter som finns på Apoteket från V6 ska numera vara gelatinfria (sånär som på en produkt). De vanliga affärerna har inte blivit det ännu (V6 i påse). Men kul att det gått åt rätt håll i alla fall. :):):):):) Ska göra ett litet stickprov nästa gång jag är på Apoteket… just in case… 
Har ni sett IKEAs gelatinfria godissnören? Köpte på mig ett par påsar sist vi var där - supergott :P
Hanna
Bättre med löss i godiset än på huvudet , eller vad säger ni?
Jag känner lite samma sak. Kan jag med att smälla myggor, plocka fästingar och avlusa husdjur så kan jag allt käka lite lusgodis också 
_No way! Yes way!
Haha! Där sa du något ;)

#112 Fast jag tycker inte att det är samma sak att plocka bort fästingar som att äta ett djur även om det bara är "godis".
Själv smäller jag inte myggor, jag viftar bort dem.
kissmekate.blogg.se
Fästingarna, som vid de tillfällena kryper på min hund, dödar jag på ett eller annat sätt. Eller ja, jag slänger iväg dem ibland också (utomhus) men ofta åker de ner i toaletten.
Mygg kan jag inte leva med, de dör om de inte låter bli mig och speciellt min hörsel!
Spindlar är min stora skräck … NÅGON får ta bort dem på vilket sätt de än vill.
Jag kan inte säga att jag har lust att "plåga" mig själv genom att låta såna djur störa och skrämma mig. :/ Det är ju inte så att dessa djur lider … I think. Haha
#114 När jag skriver "plocka bort" fästingar så är det samma sak som att de dör, så för mig är det samma sak. Jag bryr mig heller inte nämnvärt om jag råkar trampa på en myra eller dylikt (även om jag försöker undvika det). Jag tar även kål på bananflugor när vi får invasioner ibland. Eftersom jag gör allt detta så kan jag lika gärna käka löss. Om folk vill välja bort det (och allt annat) är ju upp till dem, själv orkar jag inte bry mig.
_No way! Yes way!
#110 Jaså! Ska hålla utkik nästa gång jag åker till Ikea :)
Mvh Felicia
#110 Nämen det visste inte jag, gud det ska jag köpa när jag far dit och ska köpa en lampa
Löss och gelantin äter jag i godis, finns ju knappt godis utan det
Och det suger vekligen.. Hoppas i framtiden att det ska finnas gelantinfritt godis!
Jag mördar alla insekter utom skalbaggar. Myggor, fästingar, myror, spindlar - allt. Jag bryr mig inte om dom. Uuusch jag får rysningar.

Jag äter sällan godis, när jag gör det så blir det oftast choklad eller ostbågar om det ni räknas. Dock brukar min mamma alltid undvika att köpa godis med gelatin och E120 när hon handlar lördags-godis, bara för att jag ska kunna äta det också haha. Det är lite gulligt.
the vanity, it becomes insanity

Usch nej, inte ens om jag hade ätit kött. Varning för gelatin i vissa yoghurtar!!!

#118 det finns rätt mycket godis utan gelatin.
Nej jag äter icke gelatin…
#121 Inte vad jag sett… hos mig då, varken i Willys, Ica eller Konsum. Jag brukar köpa naturgodis ibland.
Det är mer karameller som är utan gelantin, men t.ex. colanappar och färgade nappar, "flaskor" och sånt det finns inte utan gelantin..

#123 jodå, malacos colaflaskor är utan, likaså fiskarna och skogsbären eller vad dom heter, men bara malacos, inte kopior. Sen är choklad oftast utan. Finns flera tips i tråden här om godis utan. Djungelvrål te.x.
#124 Malacos.. hmm ska hålla utkik efter dom. Fiskarna vet jag, men jag gillar dom inte.. choklad brukar jag ta
Fast det är ju inte lika stor variation på godis utan gelantin känns det som.

#125 Om du ställer dig och läser på alla godissorter på lösgodishyllan får du nog ihop en påse med variation=) Klart, lite mindre än om man äte rgelatin blir det ju men du får ju en del sorter. Om inte annat funkar ju alltid en påse gott och blandat.
#125 De flesta saltlakrits är gelatinfria. Även choklad och en hel del andra godisar ;)
Mvh Felicia
#120 skojar du vem blandar in gelatin i yoghurtar vill dom ha en hård yta ,, kan du tala om vilka yoghurtar som du syftar på? Kan vara bra att veta.
#128 Gelatin används även i vissa mjukostar (bl.a. Bonjour, har jag för mig), potatissallader, öl och viner. I öl och vin är det för att göra dessa klarare har jag för mig.
Gelatin gör ju inte saker hårda, utan snarare sega/geleaktiga.
_No way! Yes way!
och då är det jag som blandat ihop sakerna trodde det gjorde det mera formbart istället för en sörja men så är jag ingen expert på området.
så länge man äter det indirekt är man fortfarande pure tycker jag.Man kan ju inte låta kontroll ta upp ens liv det är ej hälsosamt.
#130 Jodå, det stämmer bra. Saker blir mer "formbart" av gelatin, dock blir det inte hårt.
_No way! Yes way!
#131 ok då vet jag , nu försvann 5 poäng av mina skrivna inlägg skumt försvinner dom om nån raderar gamla inlägg?=