Glutenfri vegankost?
Läste att det tydligen var ett etablerat begrepp någonstans här på forumet. Någon som har någon erfarenhet av det?
Jag har haft problem med magen ett tag nu (stressrelatrerad magkatarr) och i den vevan insett att min mage inte längre vill ha gluten. Gissar att det är för svårsmält eller något, för den protesterar direkt jag äter det. Även lök, starka kryddor och produkter med sötningsmedel är rent katastrofala för magen, men gluten är värst-och svårast att undvika. :-(
Till råga på allt försöker jag vara lite nyttig och gå ner i vikt, så jag kombinerar i princip tre stycken kosthållningar på en gång-mycket att tänka på…
Nu har min inspiration på matfronten helt dött, har aldrig kännt mig begränsad som vegan men nu när ytterligare en grej försvann (dessutom ofrivilligt) så blev det plötsligt väldigt jobbigt. Brukar älska att laga mat, för att inter tala om att äta så när jag tappat intresset för mat är det illa….
Hjälp mig? :-)

Har nog inte sett det direkt… men vad äter du som det är gluten i? Jag tror inte jag äter ngt nästan med vegemjöl i. Det är ju bara att byta ut pastan till typ dinkelpasta istället. Bröd lagar min kille själv så då kan man välja själv vad man vill ha i. Inte jätteinsatt i vart gluten finns, men att utesluta de spannmålsprodukterna borde ju gå.
Det går, men jag glömmer av mig hela tiden.
Värst är väl när jag glömt göra lunchlåda på jobbet och måste äta ute, vegburgare, falafelrulle, pitabröd med auberginfyllning m.m. går ju bort. Det blir inte så fasligt mycket kvar, lite tjatigt att äta vegetarisk sushi varje gång.
Vet inte om jag fixar dinkel, har hört att det är bättre men det är ju också gluten på sätt och vis. Får testa…
Det jag saknar mest är annars Seitan, Mock duck och Mock chicken. :-(

Såklart, tänkte inte på att äta ute… Är dinkel gluten? Har dålig koll. Läste precis på om Seitan och det lät som himmelriket. Förstår om du saknar det. Bara smakat en gång men ska laga nu så fort jag får chansen.

Boktips:
"Bästa kosten för mage och tarm" av Maija Ruisniemi som är sjuksköterska,
"Magproblem. Må bra och ät gott" av PerOve Lind som är läkare.
"Friskare framtid. Råd i egenvård." Av Lilly Johansson som är upphovskvinna till Föllingebegreppet. Hon startade föllingehemmet där hon behandlade sjuka med en glutenfri diet med goda resultat. Ullrica Hannu har också skrivit boken.
Även Maija ovan förespråkar glutenfri kost och har jobbat på hälsohem.
PerOve Lind är "vanlig" läkare och den boken är inte helt vegetarisk men kan vara bra ändå.
En bok till förresten:
"Ät dig frisk med grön kost" av dietisten Kåre Engström och Ola Johansson.
Sök på "glutenfri kost" på nätet så får du säkert många träffar. Det är ganska vedertaget som behandlingsmetod vid bl.a. magproblem, allergier och reumatism.
Min mamma undviker att äta gluten hon också för hon mår alltid dåligt efter att hon ätit t.ex. pizza eller annat med gluten… och hon är vegetarian.
Du har ju bönnudlarna som är fria från mjöl.
Sedan finns det ju majs och sojamjöl man kan blanda, 1/3 majsmjöl och 2/3 sojamjöl tillsätta 1 msk extra bakpulver vid bakning.
Eller fick man inte äta majsmjöl och sojamjöl? Är grymt senil tror jag eftersom vi diskuterade detta innan.
#7 Du blandar nog ihop GI och gluten tror jag . Detta är ju en gammal tråd som jag skrev när jag bara undvek gluten ( som alltså finns i mjöl från vete och liknandande sädesslag), och sedan hade jag en liten period då jag åt GI ( låg kolhydrat-diet) vilket inte funkade särskilt bra. Åt ju i princip inget gluten under GI-perioden heller men magen var knasigare än någonsin. Så nu är jag tillbaka på "lite mindre gluten än vanligt, men annars inga konstigheter"-dieten :-)
Gluten finns i vete (alltså även i dinkel), råg, korn. De flesta glutenintoleranta kan äta havre. Gluten är ett protein. Det som är svårast är som sagt brödet. Om man säger till på restauranger så kan det hända (allt oftare) att de har glutenfritt bröd/pizzabotten mm.
Man kan vara överkänslig mot tex vete utan att vara glutenintolerant. Då kan man tåla råg och korn och ibland också dinkel. Dinkel är en gammaldags sort vete som har börjat odlas igen de senaste åren, och som inte är så förädlad.