Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-övriga
Läst 4565 ggr
Veero
0

sås till pastakuddar..

vi har alltid samma sås till våra pastakuddar och vill prova någon ny :)

Har ni något recept som ni kan bjuda på?

kerre
0

pastakuddar lät intressant vad är det?

god sås både att ha på lasagne och som vanlig pastasås är iallafall fräst lökt med krossade tomater spiskummin basilika chilli och sen mixa ner ett paket tofu till en slät sås. sen kan man servera med ärtskidor groddar och övrig sallad mums.

Veero
0

#1 Okej, tack :)

Pastakuddar är pasta som är som en "boll" typ och där i finns fylling som ost, spenat, kroneskocka och även kött och det finns nog en massa olika fyllningar med och man kan göra egna :)

Casiopeia
0

heter det inte raviolli?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Veero
0

#3 heter både ravioli och pastakuddar (: Men själv har jag aldrig sagt ravioli så hade glömt bort det^^

[Wera]
0

*Skratt* Tortillini, raviolli.
Men vi i familjen har alltid sagt Pastakuddar haha :D

Vi brukar äta det med en sås gjord på muskot, grädde, tomatpure… kanske det är något mer i :P

Tindrar
0

Brukar äta tortillini med soltorkadetomatersås:P Väldigt gott och enkelt, bara hacka i lite solt. tomater, lök och ha i grädde (funkar säkert med oatlygrädde och dyl.). Sedan krydda med torkad oregano. Man kan också skippa löken om man vill.

HannaM
0

med tomatsås, eller svampsås… funkar med spenatsås om det bara är ostfyllning..

[TrevorS]
0

Jag brukar göra egna ravioli faktiskt. =)

Pastasåsen jagbrukar göra (nu beror det på hur mycket jag gör av raviolin):

1/2 paket passerade tomater
1/2 dl sojagrädde
1 vitlöksklyfta
salt
curry
peppar

Kokar raviolin i vatten först när de är klara kokar jag upp passerade tomaterna och säller i sojagrädde tillsammans med pressad vitlöksklyfta, salt, curry och peppar och låter det puttra ihop sedan i med raviolin och låta det stå i någon minut och servera. =)

Man kan ha i lite margarin om man vill. =)

-sofia
0

#8 Hur gör man egen ravioli? :)

[TrevorS]
0

Jadu nu beror det på hur man vill göra pastan till det:

Pastan:
8 dl vetemjöl
10-14 msk sojagrädde
2 msk olivolja
1 tsk salt

Fyllning:
Sojagranulat
Grönsaksbuljong
Tacokrydda

Gör så här:
Blanda vetemjöl i en bunke, tillsätt olivolja och salt och rör runt, tillsätt sojagräddden (nu minns jag inte exakta mått blir olika varje gång jag gör, degen ska vara perfekt, inte blöt så den är kladdig och inte torr så den går sönder). Kavla ut tunn, skär till den form du vill ha (jag använder runda pepparkaksformar).

Koka upp vatten tillsammans med grönsaksbuljong och förväll sojagranulatet enligt anvisningarna på förpackningen. Låt de rinna av och stek tillsammans med tacokrydda i lite olja, stek på medelvärme, tills de fått fin färg. (Jag brukar låta de stå i 1 timme i kylen innan jag lägger de som fyllning, man kan även ha med lite rivna morötter när man steker dem)

Lägg lite fyllning så du kan vika ihop raviolin och pressa ihop med en gaffel så de håller ihop och inte går sönder när man kokar dem. Koka i ca 8-10 minuter. Koka upp vattnet först och tillsätt dem sedan ska det småkoka, inte stormkoka då går de sönder.

Njut tillsammans med en god tomatsås eller sojagräddesås (koka upp sojagrädde tillsammans med lite oregano och vitvinsvinäger och riven sojaost, blir mumma)

[aammE]
0

Gör du egna? Har nämligen aldrig hittat några vegetariska i butik. Rynkar på näsan

[TrevorS]
0

Det finns på lidl billigt som är vegetariska, grönsaksravioli finns, svamp & spenat. =)

[aammE]
0

#12 Är det inte ost i dem då? Är sjukt skeptisk till att stödja Lidl också. :/

[TrevorS]
0

#13. Jo jag vet många snackar skit om dem, jag köper bara de produkterna som finns på ICA som är billigare och deras margarin som faktiskt är vegansk.

Tycker de har färska grönsaker också (i alla fall här ute där jag bor) =)

[TrevorS]
0

#13. Ursäkta missade din fråga, ost? Det tror jag inte, inte när jag läste på dem, däremot finns det ravioli med ost i också men de med spenat och den med grönsaker är vegansk efter vad jag har läst på förpackningen men de har flera olika märken och föredrar att göra själv, köpte av ren lathet måste jag vara ärlig och säga.

Men läs på förpackningen bara, oftast är lågprisvarianterna av de vegetariska till och med fritt från animalier, men läs noga på ettiketen. Har sett på ÖoB men avskyr den butiken och skulle aldrig få för mig att handla där, förutom 5kg kikärtor, brukar göra vegansk "kalvsylta" av vätskan med lite agar-agar och lite blandat sojakött och hirs och quinoa blir supergott. Låter lite läskigt men det är faktiskt gott. Alltså vegetariska kalvsyltan. =P