Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-övriga
Läst 3592 ggr
Hoppfull
0

Julkola?

Finns det någon av alla er kunniga härinne som vet om det går att koka någon form av knäck eller julkola helt utan mjölkprodukter, säd och soja?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Casiopeia
0

Knäck brukar jag alltid göra och då utgår jag från vilket recept som helst och byter helt enkelt bort grädden mot sojagrädde, smör mot mjölkfritt margarin etc. Funkar finemang.  Har inte provat kola men tänkte göra det i år, och kan inte tänka mig att det inte skulle gå lika bra.

Problemet är väl mest om du inte ska ha säd i, eftersom det mesta innehåller grädde vars enda vettiga alternativ (förutom soja) är havregrädde. Är det säd i allmänhet eller är det gluten? Havre är ju det sädesslag som innehåller minst gluten och som glutenintolleranta brukar tåla.

Rismjölk är ju dessvärre inte särskilt tjockt och fylligt i smaken, så det kan nog bli svårt att få det att funka, men det skadar ju inte att prova. Kokosgrädde annars kanske?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Hoppfull
0

Tack för tipsen!

Ja jag undviker all form av säd då all säd är kontaminerad av gluten. Men så här till jul gör jag nog ett undantag och testar med något alternativ ändå. Får se om jag reagerar på det. Havregrädde har jag nog inte sett, bara matlagningsgrädde: Oatleys imat.

Nej rismjölken är ju ganska tragisk i matlagning, dessutom är den så söt.

Jag gillar egentligen inte alternativen på grund av alla tillsatser de värker i för att få det tjockt och margarin vill man ju helst undvika det med, åtminstone om det framställs på samma gräsliga sätt som vanligt margarin.

Casiopeia
0

Det var matlagningsgrädden jag menade, så länge som grädden i receptet inte behöver vispas är det ju ingen skillnad.

Jo tillsatser är ett problem i många alternativa vego-produkter. men är det jul så är det :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Hoppfull
0

Precis Glad

[TrevorS]
0

Kommer eller så är det redan publicerat på min blogg www.metrobloggen.se/ekorre

Hoppfull
0

Ok, tack för tipset Glad