Vegetarian utomlands
Nyss hemkommen från en liten tredagarsresa på Nordjylland, Danmark. Åt på restaurang samtliga måltider och blev bara så trött på menyn! Max två vegetariska rätter - en förrätt och en veg. pasta - på samtliga restauranger (vissa hade inte ens vegetariskt alternativ)! Eftersom jag äter fisk blev det panerad rödspätta, varm- resp. kallrökt lax inte bara en gång…
Och detta var ändå i ett land som Danmark, på vanliga restauranger. Varför ska det vara så svårt att få till vegetariska rätter på menyn? Och hur gör man som helvegetarian eller vegan?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
När jag och min familj är på restaurang(hela familjen är ju lakto-ovo-vegetarianer) brukar vi fråga ifall det inte går att byta ut köttet i vissa rätter till något vegetariskt istället, om vi inte kan finna någon lämplig vegetarisk rätt i menyn, och oftast går det helt utan problem.
_
"Kunden har alltid rätt"_. ;-) Restaurangerna vill ju ogärna förlora kunder på att kockarna är för ensidiga.
Man ska ju givetvis inte ta det för givet att de ordnar en helt specialanpassad rätt åt en, men att byta ex. skinka mot svamp eller att bara utesluta en animalisk ingrediens ur en rätt ska de kunna ordna.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Danmark är hopplöst, betvivlar att det över huvud taget bor några vegetarianer där. Jag och min sambo hade en weekend i köpenhamn förra sommaren och gjorde en del reseach innan vi åkte för att kolla upp restauranger som serverade vegetariskt/veganskt. Vi hittade ett fåtal varav de flesta hade sommarstängt. Av de två återstående var bara den ena helt vegetarisk ( den låg i christiania så klart, för det är uppenbarligen bara hippies som äter grönt) och den andra hade blandad meny men en helt ok vegetarisk buffé. Det var allt! Och detta var ändå i en storstad!
Andra länder är dock bättre, Vi var i paris lite senare samma sommar och hitta massor av ställen med vegkäk, detta trots att frankrike inte är kännt för att vara särskilt veg-vänligt på det stora taget. Tyskland har jag inte varit i någon längre stund, men har för mig att det finns en hel del- ganska likt sverige på den punkten. Vi ska till berlin i höst så jag får avlägga rapport sen.
Bästa vego-landet i europa är utan tvekan storbrittanien, som har en lång tradition av vegetarisk mat. Spanien däremot får tummen ner- dom vet knappt vad en vegetarian är för något. Ordet vegan verkar inte ens existera i spanskan, så när jag var där kallade dom mig "super-vegetariano" (vilket iof låter rätt coolt
)
Annars kan jag annars rekommendera Happy cows vegatriska reseguide. (fyll gärna i om ni hittar något scvhysst ställe på era resor, eller i er hemstad!) samt den här lilla vego-parlören på olika språk.
#1 angående det där med att kunden alltid har rätt och att restaurangägare skulle anpassa sin meny efter att göra kunderna nöjda- det gäller nog mest hos restauranger i ens hemstad eller hemland. Jag tror dessvärre att många utländska restaurangägare fullkomligt struntar i tillfälliga turisters konstiga matvanor, de vet att man sannolikt ändå inte kommer tillbaka och det är mer lönsamt att anpassa menyn efter vad ens vanliga kunder vill ha. I ett land där få äter vegetariskt är det kanske inte hela världen om några svenskar på genomresa blir besvikna… Sedan är kulturer och attityder hos folk som jobbar i servicebranshen inte alltid lika tillmötesgående som här i vissa andra länder… ;-)
#2 Ja, Danmark är nog ett köttland -.-'
I Tyskland och Storbritannien har jag också hört att det ska vara bra :) Har själv varit i Tyskland och kan hålla med om det, och rejäla portioner är det också ^^
Använde faktiskt Happy Cow när vi var i Normandie, Frankrike, förra sommaren - men hittade ingen veg. restaurang i närheten :/ Fast det gick bra i Frankrike ändå, bättre än i Danmark, och då var vi ändå där betydligt längre :P
Mvh Felicia
#2 Is it a bird? A plane? No, it´s SuperVegetariano! 
_No way! Yes way!

Jag löser dom flesta resturangproblem med att jag hatar att äta på resturang, jag går hellre till matbutiken och köper något.
#2 hej cassio håller du inte med om att bästa landet för vegetarisk mat är ändå indien?
#6 Det brukar tyvärr vara lika svårt det om man bor på hotell och inte har tillgång till köksutrustning. Kanske får smuggla ner ett stormkök fortsättningsvis *s*
#8 Korea och Japan ska tydligen vara bra också :)
Mvh Felicia

#9 Jag käkar "picnic" i så fall…
Jag har vart där flera gånger, Det finns hur mycket gott som helst. vegetariskt i sverige är trist och enformigt om man jämför.
Jag älskar maten i indien :)
Vad tråkigt att flera av er har så dåliga erfarenheter av vegomat och resor!
Jag tycker det brukar gå jättebra, bortsett från själva flygresorna då men det är ju en annan sak ;)
Generellt sett är det ju enklast i storstäder och svårt på mindre orter, precis som i Sverige.
Köpenhamn t.ex. har ju flera bra vegetariska restauranger, en kedja med naturbagerier med massor av smaskigt veganskt bröd och fikabröd, och så finns ju massa ställen med sushi, thailändskt, libanesiskt och indiskt där man oftast kan få något om man frågar. Om man lagar mat själv kan det vara svårt att få tag på t.ex. sojaprodukter i vanliga mataffärer, men hälsokostbutikerna har stort utbud.
Spanien reste vi senast i för knappt 2 år sedan och åt fantastiskt god mat! Barcelona är ju en riktigt veganvänlig stad numer (var mycket sämre för bara några år sedan) med många restauranger, väldigt stort sortiment av vegoprodukter på vanliga mataffärer och så finns en hel del hälsokostbutiker och den ekologiska butikskedjan Veritas där det finns mycket godsaker. Maoz falafel finns ju på flera ställen där också. Även i Malaga och Sevilla besökte vi flera bra vegorestauranger och välsorterade mataffärer.
På Borneo var det inga som helst problem heller - t.o.m. enklare än Indien - eftersom vegetarisk mat är helt "normalt" där och de i princip inte använder mjölkpodukter alls. Bara äggen att hålla reda på som vegan alltså :)
Vill man ha det riktigt enkelt med maten så är en resa till New York att rekommendera! Har aldrig ätit så god mat som där. Och utbudet i vanliga mataffärer är heeeelt otroligt! :)
Vad ressugen jag blev nu! :)
Sool du skriver att det är lättare på borneo för att dom ej har mjölkprodukter du är vegan har jag förstått.
Men som vegetarian som tråden handlar om spelar det ju ingen roll om man dricker mjölk. Sen undrar jag äter verkligen vegetarianer ägg? jag är nyligen vegetarian har blivit det nu men ägg äter dom inte i indien eftersom man dödar ett liv om man äter ägg.
Mjölk går bra att äta eftersom ingen blir dödad av det. non violence mao.
Vegetarian äter ingenting som är dödat
vegan äter ingenting som kommer från djuren alls?
rätta mig om jag har fel då jag är ny inom det här.
Nu kanske vegetariander äter ägg i sverige det har jag ingen koll på.
#13 Det råder viss begreppsförvirring ang. olika typer av vegetarianer. Det mest allmänt vedertagna är att "vegetarian" är ett samlingsbegrepp för personer som inte äter produkter som kommer från döda djur och inkluderar således även veganer som är en sorts vegetarianer. Det är så jag tänkt när jag svarat på frågan här.
Det man brukar mena med begreppet "vegetarian" i dagligt tal i Sverige är lakto-ovo-vegetarian, alltså en person som inte äter några döda djur men äter mjölk- och äggprodukter. Lakto-vegetarianer äter mjölkprodukter men inte ägg och ovo-vegetarianer äter ägg men inte mjölkprodukter, veganer äter inga animaliska produkter alls.
Anledningen till att man använder prefix för att förtydliga, trots att begreppet "vegetarian" används synonymt med lakto-ovo-vegetarian, är att "vegetarian" tidigare beskrev personer som inte åt några animaliska produkter alls, alltså var synonymt med det som nu kallas "vegan". En vegetarisk organisation i England irriterade sig på att begreppet urvattnades och tappades på sin mening när allt fler som åt mjölk- och äggprodukter började kalla sig vegetarianer och myntade därför ett nytt begrepp år 1944 genom att helt enkelt ta bort bokstäverna i mitten så det blev "vegan". Det kan alltså jämföras med den process som pågår i Sverige nu när personer som äter både fisk, skaldjur och kyckling ofta kallar sig vegetarianer vilket gör att begreppet håller på att helt mista sin mening.
När det gäller Indien så är det ju olika där också. En del vegetarianer där äter ägg - andra inte. Många äter mjölkprodukter, men det finns ju veganer där med.
En fråga bara i indien dricker dom mjölk nu vet jag ej vad det heter på sanskrit men vi säger vegetarian.
I dom gamla veda skrifterna står det att man ej ska äta kött m,m men mjölk är tillåtet för det strider ej mot ahimsa som är non violence.
Man ska ej bruka våld och att ta ett liv är ju våld men att ta mjölk är inte det.om du förstår deras tankesätt.
Så jag undrar när vegetarianismen kom till sverige.
för indierna har väl ätit så här i flera tusen år, inte alla dock finns ju undantag.
Jag dricker mjölk det är den enda produkt som innehåller i stort sett allt man behöver. men jag har det mest i the masala chai dricker jag då som är riktigt gott ingefära kardemumma o mjölk/vatten men det finns olika recept även med svartpeppar.
kollade wikipedia där dom myntat begreppet lakto för indierna.
dt står även att gladiatiorerna åt bönor o korn m,m för att bli feta Ehh man blir ju inte tjock av att vara vegetarian , eller blir man det av själva bonorna
??
se - Tester på benbitar från skelett från ett 70-tal gladiatorer som begravts i Efesos verkar bevisa att de huvudsakligen åt korn, bönor och torkad frukt. Dieten, som också har omnämnts i historiska källor, är ganska trist men den gav gladiatorerna styrka, även om den också gjorde dem feta, säger Grosschmidt.
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/matklimat/artikel_140444.svd
Verkar skumt. fast äter man för mycket spelar det ju ingen roll vad man äter.
När jag och min familj är på resturang brukar vi gå till indiska, och kina resturanger. T.ex. kinamaten, vi tar en wook med ris och om det är något kött/fisk/skaldjur i utesluter vi det och säger åt dom att ta bort det, och så om det är ägg i riset ber vi dom att ta bort det.
I indiska resturanger tar vi paneng curry :)
Så vi äter i princip alltid på kina- och indiska resturanger, där finns det alltid något.
Wera det var ett bra tips.. jag är i thailand nu man får be dom att inte steka i fiskolja annars kan man få det o det smakar ej så gott.
Man ska också be dom att inte steka i samma stekpanna alt. att diska den innan dom steker grönsakerna..
Nej det blir bättre mat om frugan lagar :)
Jag har vart i indien mycket men har ej koll på alla namn
vad är paneng?
Sen vet jag att spenat heter palak på hindi men i goa hette det sagwala om jag ej minns helt fel nu. Det är möjligt då det var länge sen jag var i goa..

Jag hade tidigare det veganska passet från djurens rätt. Det var riktitg bra. Står på massor av olika språk precis vad man äter. Ofta kan de fixa ngt halvtråkigt åt en då ;)

Grekland är hyffsat.. jag var där i 2 veckor.. det blev mest grekisk sallad..kunde inte äta det på jättelänge när jag kom hem..
#18 Jag vet inte haha, det är pappa som beställer maten på resturangerna och då ber han alltid om panengcurry, en rödaktig sås med ostbitar. - Gjort på kokosmjölk, oftast röd curry och lime och sånt.
#21 ok man kanske får prova det nästa gång :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Såhär kan det gå :)
Jag älskar Danmark eftersom jag hittade ställen överallt jag kunde äta, åt t.ex en pizza på ett ställe som låg i en källarlokal det var jättefint där tyckte jag, de hade veganska pizzor men de körde bara sojagrädde över istället för ost, falafell och grönsaker, kronärtskocka.
Oftast brukar man kunna speciellabeställa en vegetarisk pizza utan ost och fråga om det är ägg i degen om manär vegan.
Berlin is the shit!
#23 Men fy vad fult :P inte ens en sallad elr lite pommesfritt :) usch vrf ska allt ha kött till >_< Btw är inte han som spelar vegetarianen han som spelar i Sagan om Ringen? Huvudrollen.

#26 Jopp det stämmer. Elijah Wood heter han och den här filmen heter Everything is Illuminated /offtopic soz..

Jag måste säga att jag hade det mkt lättare som vegetarian/vegan i Californien. Resturanger, butiker, tillochmed barer och caféer har oftaste vegetariska och ev veganska alternativ. beror väl kanske på stad och område lite, men även i lilla Monterey åt jag bra hela tiden.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
Borta bra men hemma bäst.
Visst, här en gammal artikel om Berlin:
http://www.vegangoteborg.se/nyheter/art_berlin.html
Sen har jag en del uppdateringar sen dess. Påminn mig senare så ska jag skaka fram mer aktuell info!
#12 Vi åker ev. till Barcelona i höst, har du något extra bra vegetarianrestaurang-tips? ;)
Mvh Felicia
sök på google så får du nog bra tips.
Någon som vet hur den vegetariska/veganska maten är på Mallorca? :)
När jag var i Danmark så levde jag på bigarråer och ärtskidor i 6 dagar. :C
#35 hur gick det då?
#36 Överlevde, men det är ju inget jag rekomenderar någon annan.
Det kan jag tänka mig.. nåt som är gott är att lägga lite kummin i linssoppan , vet att det ej gör hit men ,,,,,vilken skillnad det blir 10 ggr godare.
hmm det är bara att be de ta bort köttalternativet och tillägga ngt annat som t ex mozzarellaost lr nåt! Jag tänker inte låta deras usla utbud förstöra min hunger. I Sandys erbjöd sig säljaren att blanda i lite av varje från de olika alternativen när jag vile ha en varm pastasallad, då de inte har ett vegoalternativ på menyn.. På pizzeria t ex beställer jag alltid veg pizza men utan ost och med mer tomatsås eller créme fraiche som dip 
cokoloda i ett annat inlägg äter du ägg så min fråga varför inte ost på pizzan?
Har ni kollat HappyCow? :D Där har de flera lacto-ovo vegetariska/veganska tips, butiker till restauranger - överallt i världen!
Vi åkte till London, det var superbra utbud på vegetarisk mat överallt :)
#41 Jadå, den känner jag till. Jättebra sida!
Mvh Felicia
Jag frossar i falafel när jag besöker Israel :) hur mumsigt som helst!

På "vanliga" mathak i Kina är det lätt att få riktigt god vegetarisk/vegansk mat om man bara kan göra sig förstådd :P Om man däremot håller sig till de extremt turistanpassade områdena kan det vara svårare, en gång var det enda de kunde erbjuda mig ris och en stor tallrik med rå broccoli.
Har även varit i Georgien, kan säga att de inte hade så mycket mat för vegetarianer… Min syster bor dock där så som tur var kunde man köpa råvaror och laga egen mat för det mesta ^^ Annars var kina/thai resturangen en räddande ängel även där.
#44 Så dom kunde inte erbjuda sig att koka broccolin eller? att dom ens kan erbjuda rå broccoli dom borde skämmas.