Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettlivsstil
Läst 7733 ggr
FeliciaS
0

Hur noga är du?

Hur noga är ni med att inte använda samma bestick osv. som används till kött (alltså utan att de diskats emellan)? Eller steka kött och något vegetariskt brevid/efter varandra, lägga upp det på fat intill varandra…?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Själv är jag nog väldigt noga (andra anser mig som det med :P). Jag blir äcklad av tanken på att ex. en stekspade använts först till något kött och sedan till det vegetariska som jag äter (om det nu hade varit så). Det gäller även om jag äter middag hos någon annan. Undviker också helt mat från snabbmatsställen, tanken på att ex. hamburgare och veg. burgare steks intill varandra… O.o

Mvh Felicia

[Wera]
0

Jag är väl si så där… i skolan t.ex. när vi haft friluftsdagar, grillat kött osv.. så grillar dom våra veggoburgare bredvid eller innan de börjar med köttet, så de använder ju samma bestick med att vända osv..

Fast jag försöker tala om att de ska grilla våra först.
Hemma hos kompisar så använder dom olika bestick och t.ex. stekpannor. Förut var jag mer nogrann. När jag gick på låg hade de t.o.m egen engångsgrill till oss. Tungan ute

Folk har t.o.m undrat om de t.ex. glömt att jag är vegetarian och de har gjort en sås med kött i frågar de om vi kan äta såsen men ta bort köttet Förvånad - det har ju t.o.m legat i såsen, det smakar kött & allt? Obestämd

Saga85
0

Jag vill inte att min mat och kött ska ha med varandra att göra. Jag vänder med egna bestick, lägger på egen tallrik, steker i egna pannor, grillar på folie, mm.

Festival är väl det enda undantaget. Dock är de flesta av mina vänner mer eller mindre vegetarianer, så det brukar inte vara något strul. Men om någon t.ex. dyker upp med en hamburgertallrik har jag inget emot att plocka ut en bit sallad eller pommes.

FeliciaS
0

Kom att tänka på en gång jag var på lunchrestaurang. Då skulle jag få ratatouille med ris, men vad hittade jag i tomatgeggan? Jo en stor brum klump. Åt ett knäckebröd och lite ris som låg i utkanten av tallriken och gick äcklad därifrån…

Mvh Felicia

Saga85
0

#4 Sa du inte till? Du borde fått en ny maträtt.

snurro89
0

Ibland bryr jag mej ibland inte…

snurro89
0

#4 vad är ratatouille för någe?

[Anunnaki]
0

Äter inte om något av kött eller fisk varit på samma serveringsfat. Blev lurad på en båtresa i Ukraina för ett år sedan att det var vegetarisk mat tills jag kom på dem med att plocka bort kycklingbitar från en soppa. Redan innan var det illa med min mat men efter den händelsen köpte jag egen mat som jag åt i min hytt och nä rvi var i land gick jag till någon restaurant.

Sedan jag hittade kycklingbitarna efter att jag ätit ett par skedar av soppan känner jag mig äcklad av att jag haft kött i munnen så nyss.

FeliciaS
0

#5 Nä, de skulle stänga och jag orkade inte - skulle tillbaka till min praktik ^^

#7 En "grönsaksgryta" kan man säga, med aubergine, paprika, zuccini m.m.

Mvh Felicia

aliciia
0

Jag är ganska noga, Här hemma har jag en egen stekpanna. och jag använder inte samma bestick som tex… pappa smörar kaviar och sedan torkar av den, näfy ^^' När vi grillar så brukar jag grilla i folie, om inte grillen (stekplattan) är ny diskad och helt ren och inget kött har varit på. :)

Denna kommentar har tagits bort.
menhir
0

Är bara lite nyfiken… varför är det så hemskt att använda samma gaffel för att vända maten?

Det är ju inte så att ni varken påverkat djurindustrin eller avlivat ett djur därmed?

Eller är det mer en känsla av att ha varit i kontakt med något "orent"? Ungefär som en del muslimer blir äcklade av just griskött för att det anses orent medan tex lamm är ok?

Jag är glad att dottern inte är känslig för det hade varit rätt krångligt om hon behövde en egen uppsättning stekpannor o kastruller o en egen grill. Men hon kanske inser att då hade hon fått diska själv också så det kanske är därför hon accepterar nuvarande ordning! ;-)

Casiopeia
0

Jag är ganska äckelmagad, och kan jag välja undviker jag all köttkontakt. Ibland får man förstås göra undantag, som t.ex på familjens sommarställe (bara jag och sambon som inte äter kött) där alla ska grilla på samma grill, använder samma stekpannor etc. Försöker få min pappa att förstå att jag vill grilla mina vegangrejer före dom grillar sitt kött, men ibland är han för snabb och allt åker på samtidigt och pillas runt med samma grillpinsett. Då tittar jag bort och försöker tänka på något annat. Tyst

Hemma är det ju inget problem eftersom vi har ett köttfritt hushåll, men det har hänt att vi haft folk på besök som lånat lägenheten när vi varit bortresta (för att vi ska få djurvakt) och då kan vi ju inte begära att de ska ta med egna grytor och kastruller. Det är bara att låtsas som det regnar. Man dör ju inte av det, även om det är lite läbbigt att tänka på…

Det värsta som hänt var nog när vi var på besök hos mina svärföräldrar och vi skulle laga varsin lasagne, de gjorde en med djur och vi en utan. Min sambos pappa råkade då lyfta sin råa bloddrypande klump köttfärs över vår form (som tack och lov var tom) så att den blev helt nedblodad. Han torkade bara ur den med lite hushållspapper och tyckte inte det var något mer med det. Jag kände mig urlöjlig som ställde mig och diskade formen frenetiskt och sedan ändå hade svårt att äta den färdiga lasagnen efteråt… Urk! För min del hade han lika gärna kunnat pissa i den.Tyst

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

aliciia
0

#12 Det är inte så att jag har en hel uppsättning med stekpannor och kastruller, utan jag har en stekpanna och en kastrull och en Wokpanna. Det är lättare att ha små stekpannor/kastruller, de är inte lika tunga åså :) sen passar det bra om man är ensam hemma, man behöver inte släpa fram de stora stekpannorna. ^^
Sen ett stekspade-set (gaffel,sked,stekspade) kostar ca 50:-

Sen är det inte att jag tycker kött är "orent" utan jag tycker helt enkelt att det är äckligt.. rättare sagt "snuskigt".. fyfy ^^

Saga85
0

#12 Nu använder jag iof samma saker som övriga, så länge de är diskade emellan. Men att ta odiskade saker och använda till min mat känner jag på samma sätt som om någon skulle använda något de tappat på marken eller hostat ner eller något. Inte som något farligt egentligen, men jag tycker det känns lite äckligt (eller orent, ja).

Tindrar
0

Kan använda samma stekpanna och annat ifall det har diskats emellan. Så är ganska känslig och vet inte varför.

vtlk
0

Diskas det emellan så är det lugnt. Jag äter inte mat som kommit i kontakt med t ex en köttig slev.

På restauranger väljer jag att inte tänka på hur det går till bakom disken. Blundar och njuter.

Mysan59
1

Jag är inte så noga med sånt, huvudsaken är att jag inte har köpt kött och bidragit till köttindustrins plågeri…

Pehpsii
0

Jag använder inte samma bestick utan att diska dem emellan. Sen har jag ett stekjärn som bara används till köttvarianter (min pojkväns mat).

Jag äter så sällan på resturanger, och det ställe jag går ut mest på är Vegeriet och de har inget kött alls så då slipper man oroa sig (=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Sool
0

Jag är ganska noga. Vi har helt animaliefritt kök bortsett från hundarnas mat. De har ju egna skålar och vi har särskilda gafflar att röra runt deras mat med (blandar olja i färskfoder), men om de får korv/köttbullar etc. så skär vi dem med våra vanliga knivar och diskar emellan. Vi har särskild diskborste/-svamp till hundarnas grejer.

Jag äter inte sådant som grillats tillsammans med kött utan kollar alltid om det finns separat vegogrill när vi ska bort och om inte tar vi med en egen.

Hos de flesta blandkostare vi hälsar på brukar det finnas en särskild stekpanna och skärbräda för grönsaker som då används till vår mat. Resten använder vi samma, men självklart väl rengjort och diskat.

Restauranger kan man ju inte göra så mycket åt utan där får man helt enkelt chansa. :) Tryggast är ju så klart att gå på vegorestauranger, vilket vi oftast gör.

Saga85
0

Restauranger öht vill man inte tänka på vad de gör bakom stängda dörrar. Förekommer nog mer snusk än att bara råka använda samma bestick till veg och köttmat. Jag äter och ignorerar helt enkelt Flört

thexclub
0

Bryr mig inte ett dugg, brukar t.ex steka veg-biffar samtidigt på samma panna som annat kött om jag äter med familj/vänner.
Jag tycker kött smakar gott (iallafall vad jag kommer ihåg) och stör mig inte på om man råkar ha rört kött innan direkt. Viktigaste är ju att jag inte stödjer köttindustrin.

the vanity, it becomes insanity

TereseE
0

Min man och min dotter äter kött och jag har inte egna uppsättningar av allt. För mig skulle det funbka men tror det skulle bli för mycket att hålla koll på för min "gubbe".

Däremot är jag väldigt noga med att diska allt.

FeliciaS
0

#12 I början när jag blev vegetarian var det ingen fara, men nu blir jag bara äcklad av allt som har med kött att göra… Använder dock samma köksredskap osv. som har använts till kött om de har diskats noga emellan :P

Mvh Felicia

Creation
0

Hela familjen är vegetarianer, så jag har inget att oroa mig för hemma åtminstone. ;) När jag äter hos andra brukar jag heller inte bry mig. Jag har upptäckt att de flesta automatiskt använder olika redskap för det vegetariska och köttet(möjligen med undantag från stekpannan ibland), men även om de inte gjorde det så skulle jag inte bry mig.
Så länge min mat inte smakar som köttet och inte blandas med köttet, så är jag nöjd.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Abico
0

Jag är inte så jättejättenoga. Det viktigaste är att jag inte bidrar till köttindustrin och dyl.

Men jag brukar se till att min veggomat får stekas och grillas innan köttet om det går. Oftast används olika stekpannor ändå och då är det olika bestick och slevar till varje stekpanna. Vill helst inte ha en massa köttspad och liknande i min mat men om det inte är jag som gör maten så ställer jag inte så jättehöga krav, bara jag slipper käka kött.

Hanna 

dijete
0

Jag håller konstigt nog med Hanna (Abico) Läser du mina tankar? Glad

[Wera]
0

Är jag hos kompisar elr min släkt så äter jag ju med samma bestick / - bara att de måste vara diskade innan.
Här hemma är alla vegetarianer, så har inget att oroa mig över. Bra för mig då, hehe min mamma är så petig att hon vill inte ha kött in i vårt kylskåp inplastat.

HannaM
0

Jag äter kött då och då när jag blir bjuden men när jag äter vegetariskt vill jag ha det tillagat skilt från köttet i ren stekpanna… märkliga jag=P

Saphir
0

Jag är väldigt noga med detta, jag diskar alltid redskapen väldigt noggrant.

Moctezuma
0

Hemma har vi en skild stekpanna för vegetarisk mat. För övrigt använder vi samma redskap, men de ska vara ordentligt diskade. Jag vill också att min mat grillas först och jag har svårt att äta någontgin som varit i ugnen samtidigt/på samma plåt som t.ex. korv. Vet inte vad det beror på, men maten känns äcklig och förstörd då. Kan också bli äcklad av lukten av stekt bacon och så… Usch.

HannaM
0

Har slutat äta kött (men äter fisk) och vill inte ha något som petat i kött i min mat. Är det diskat så är det inga problem men jag vill inte använda bestick eller stekpannor som är köttgeggiga. Har blivit mer äcklad av kött.

Sarah
0

jag bryr mig inte alls, det viktiga för mig är att kött inte köps, om det sen ligger på samma grill etc som min mat spelar mig ingen roll alls.

Mmia
0

Skulle aldrig använda samma bestick eller dyl.

Äter inte direkt borta eller på restaurang heller då jag inte litar på att dom vet vad som jag anser är ätbart, räcker med att dom tar samma skärbräda eller lägger i kött / höns eller fiskbuljong som många inte förstår innehåller kött osv.

Har varit Lakto-ovo-vegetarian i över 25 år och bara tanken att äta kött / fisk / skaldjur, nä där går gränsen.

Tur man bor själv och slipper ha sånt i kylen eller i stekpannorna mm

Många frågar mig om jag blir sugen på kött men då jag inte ätit kött på mer än 25 år så vet jag inte hur det smakar och därför finns inget att längta efter. Tycker mest att kött ser ut att vara orent och äckligt.

Tror inte folk överlag tycker själva köttet är gott utan det är kryddorna som gör det. Koka kött och ät som det är så tror jag inte det är så gott precis.

Lär man sig krydda quorn och andra veg. alternativ så kan du få minst lika gott med kryddorna.

prodigy
0

Är ju inte vegeterian, utan äter fisk och ibland kyckling tom(skäms..) men har inte ätit däggdjur på 15-år. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att få spad eller fett från gris eller ko blandat med min mat, även om det är köttindustin i stort som får mig att välja bort köttet! Om någon hemma skulle få för sig att köpa hem tex köttfärs så steker jag alltid min mat först, och diskar mycket noggrant!

Gerbilflicka
0

#35 Skämms inte… du har ju gjort en större skillnad än de som äter gris och ko också. :) Jag äter fisk så jag är inte heller vegetarian, utan säger det endast för att det är lättare än att ge en lista på vad man inte äter. I slutändan känner jag ändå att det är köttproduktionen som är värst av allt.

Sedan kan man alltid försöka ta det så långt det går, men det viktigaste enligt mig är att man gör den skillnad man kan. För vissa handlar det om att begränsa sitt köttätande och vissa väljer att avstå helt. Oavsätt så har jag respekt för alla människor som med medvetenhet försöker förändra sitt liv och världen till det bättre, oavsätt hur små steg man tar.

[TrevorS]
0

Jag äter sällan ute, när jag väl äter ute äter jag gärna något man kan äta utan att använda bestick, som pizza till exempel. Kastruller och stekpannor är jag noga med att de inte använts till något animaliskt.

Elipowe
0

Stekpannor ska diskas i mellan. Stänkade mat får ej tillagas bredvid min, samt inte samma bestik mm. Ej på samma tallrik i heller.

Är jag ute försöker jag blunda för det. Så ungefär som ni andra säger. :)

Salish
0

Jag är inte så noga, bara jag inte äter något kött är jag nöjd. Har inga problem med att grilla på samma grill eller dyl, men när min bror säger att jag ska steka min mat i fettet som har blivit över från när han stekt bacon istället för att slösa på rapsolja är det stopp. Det gör jag inte. Blir ju som att äta grisfett, yuk! Annars kan jag steka i samma stekpanna bara den blivit diskad först, men jag vill inte att någon doppar köttiga bestick i min mat.

theresa_87
0

Jag är inte så väst noga, jag bor ändå med andra människor som äter kött, så oftast blir det lättare vid matlagning om jag inte är så petig.

Kristall
0

Jag lagar oftast inte min mat precis samtidigt som resten av familjens (tål inte köttlukten) och hinner därför diska emellan, men jag använder samma stekpanna, bestick osv, dock noggrant diskade.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

storost
0

På det viset är jag jätte noga. Skulle inte vilja ha, att laga mat med något som har varit i kontakt med kött utan att det blir rengjort.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är lakto-ovo-vegetarian, och om min mamma har stekt ägg i en kastrull och jag ska steka min mat direkt efter så gör det ingenting för mig, och dessutom så sparar man på pengar med att återanvända smöret i kastrullen ^^ (fast det blir ju fett, men kastrullen är ju smörjd med smör ändå)

Annars så är jag jättenoga med att det är diskat, och jag använder absolut inte bestick som petats i kött.

Jag vill heller inte dricka vatten ur ett glas som en annan person druckit ur till sin kötträtt (jag menar inte att jag kan dricka ur vilket glas som helst men t.ex. min mammas vattenglas) eftersom att jag anser att fettet från köttet följer med i vattnet.

Jag blir äcklad av kött och jag får ångest om jag råkar äta det.

[Emma--]
0

Jag har varit väldigt noga med det och lär fortsätta vara noga också.

vevelin
0

Bryr mig inte så mkt längre, tex min thailändska kompis mamma brukar göra nudelsoppa med ostronsås i, lite äckligt att veta att man ÄTER men skitsamma, orkar inte bry mig. Kan inte steka mat i samma stekpanna som kött, om den inte diskats emellan, brukar vilja att mitt grillspett grillar före, vilket betyder att jag ätit upp när dom andra har börjat.. Resturanger och sånt skiter jag i, haha, tec på gröna lund, på hamburgehuset, tar jag alltid veggoburgare, jag VET  att dom teker illsammans men skiter totalt i det. Orkar inte bryimg helt enkelt, men dom jag är hos och äter middag är förstående, förstår att jag vill ha mina Qournbitar i e annan stekpanna, och att jag inte vill ha samma stekspade, och lagar speciell mat till mig <3

En gång va jag hos en kompis och när dom skulle äta var det ngt kött och min kompis mamma erbjöd sig att gå till affären, men det brukar gå bra med typ potatis och sallad, haha :)

vevelin
0

Och den har jag typ bakteriefobi, så om jag tex har ett glas cola på en grillkväll och går på toa kan jag inte dricka ur glaset sen, jag vet inte om någon köttätare har rört det haha xD Sen köttstänk klarar jag inte heller, måste ha lock på min stekpanna (:

Anterrabae
0

Inte noga alls. Kan skära upp dotterns köttbit med mina bestick om maken inte är med och äter.. Annars får han skära.. Lagar helst maten separat, men behöver inte. Det handlar mest om att jag inte vill få ont i magen..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Fridaosx
0

Jag är relativt noga. Eller, skulle vilja vara noggrannare, men svårt att undvika allt. Är ensam vegetarian i familjen och bland mina vänner, så ingen som egentligen förstår att jag skulle föredra att undvika animalier. Har en egen stekpanna som endast jag använder, i övrigt använder jag grytor som städats noga. Änvänder inte bestick som varit i kontakt med kött förens de diskats. 
Blir äcklad av skärbrädor för jag vet att de används vid kött beredning, men har ofta inget annat val än att försöka torka av och sedan blunda för vad jag vet egentligen finns kvar på skärbrädan. Köttstänk är hemsk, men brukar ofta laga mat då jag får spisen för mig själv. att grilla har jag aldrig varit något fan av och grillar sällan. om jag gör det håller jag min mat på kanten av grillen och sköter vändning osv själv med egna bestick. ogillar det dock då jag måste ha maten på samma plats som kött.
Undviker att använda disktrasor och diskborstar då de har används för att torka och diska bort köttrester.
Jag undviker ofta restauranger; både för att man inte kan vara säker på vad man får (bufeer är hemska) men även för att jag ofta inte tycker maten är värd pengarna. Buljoner, såser osv kan man aldrig vara säker på.
Om jag ser att min mat kommer i kontakt med animalier så försöker jag oftast blunda för det, men försöker undvika att det händer igen.

#12, jag skulle definitivt säga att jag anser att kött är "orent". Det är osmakligt och äckligt att äta kött och bara tanken får det att vända sig i magen.

You haven't lived until you've found something worth dying for

kelfwing
0

FridaOx:

Men t o m allätare som vet vad dom gör använder olika skärbrädor för kött, kyckling, fisk och grönsaker, dvs 1 för kött, 1 för kyckling, 1 för fisk  och 1 för grönsaker.  Det är grundläggande kökshygien.

/Karin, sajtvärd på vegan ifokus och medarbetare på vegetariskt i fokus.

Fridaosx
0

haha, kökshygienen i vår familj har aldrig varit på topp…

gick över till vegan för inte så länge sedan, och var döds noggrann med att inga animalier (kött, ägg, mjölk) kom i kontakt med min mat, men märker att ja tappat stinget lite och produkter med lite mjölk eller ägg kan slinka ner…

You haven't lived until you've found something worth dying for

Anterrabae
1

Jag kan förstå att man vill vara noga, och diska och sånt. Givetvis. men jag tror också att det är viktigt att inte bli hysterisk. Noga är ok, det är inte så jag menar, man att pusha det till den nivån att man själv mår dåligt och inte får ro i sinnet av rädslor och oro.. det kan aldrig vara bra.

Sen är det klart att man måste vara toknoga när allergier och sånt är inblandat..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JennyR
1

Jag är supernoga med att inte äta ngt som kommit i kontakt med kött/fisk. Hemma är det inget problem, då hela familjen enbart äter vegetarisk mat hemma och således tillagas det inget kött här öht.

Finns det minsta misstanke om att ngt kommit i kontakt med kött/fisk då jag äter någon annanstans så avstår jag, äcklas av bara tanken Foten i munnenCool

Även om jag är toknoga så är det inget som inverkar på mitt liv så att jag mår dåligt eller så. Snarare tvärtom. Jag har ro i sinnet alltså ;)